V8-motorer er over. I hvert fall hos Maserati. Den siste bilen med 8 sylindre ble kjøpt av en kunde i USA.
Den siste Maserati noensinne med V8-motor skal ikke på museum. I stedet skal trolig bilen – en Quattroporte med kallenavnet Gran Finale – til USA.
For selv om bilen ble levert til en kunde i nærheten av Lago Maggiore, en av de største innsjøene i Alpene, bor vedkommende i USA. Samme kunde fikk samtidig levert et eksemplar av sportsbilen MC20.
Maseratis siste bil noensinne med V8-motor er i fargen Blue Nobile. Fabrikken i Modena har gitt bilen chassiskoden 999999. I tillegg har de fabrikkansatte satt sin signatur på motorskjoldet.
Under panseret finner vi en 3,8-liters V8-motor med doble turboer. En motor som er god for 580 hestekrefter og 730 Nm. Dette markerer slutten på 65 år med V8-produksjon på Modena-fabrikken.
LES OGSÅ: VW ville ha 70.000 kroner fra Hans – nå er regningen forsvunnet
Men at V8-produksjonen nå har stoppet er ikke det eneste som gjør denne Quattroporten interessant.
Bilens elektriske relé er forsinket. Dette betyr at chassiskoden 999999 er den siste Quattroporte – som egentlig bare er italiensk for 'fire dores', er den siste i sitt slag som i det hele tatt ruller ut av fabrikken. I hvert fall i veldig lang tid.
Maserati er imidlertid ikke alene om å si farvel til V8-motoren. Hos Audi skal de ha lansert den siste bilen med V8-motor i 2026 – så kanskje – og hos Jaguar har de allerede droppet de åtte sylindrene for godt. Selv hos Dodge er V8-eren på vei ut for godt.
Tilbake hos Maserati har merket følt behovet for å rømme, administrerende direktør i Stellantis-gruppen. Han har truet med at merket er til salgs. Men det passer ikke, står det nå. Les mer her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!