Mazda insisterer på at fremtiden ikke skal fokuseres utelukkende på elbiler. Så nå er både fire- og sekssylindrede bensinmotorer på vei.
Mazda nekter å tro at elbiler er det eneste levedyktige alternativet i fremtiden. Derfor satser japanerne åpenlyst på nye bensinmotorer.
Mazda har allerede inngått strategiske partnerskap med Changan Automobile og andre teknologipartnere som Toyota, det japanske datterselskapet Denso og Blue Nexus. Målet er å redusere de høye investeringskravene til batterier, produksjon og utvikling av elbiler i fremtiden.
Men det betyr også at helt nye bensinmotorer må utvikles fra bunnen av. Mazda skal levere de nye bensinbilene med både fire og seks sylindre.
Det skriver merket i en pressemelding .
Skyactiv-Z-motoren blir den nye spydspissen i Mazdas modellprogram for den såkalte Small-plattformen. Den første bilen med denne teknologien er planlagt å være den ansiktsløftede CX-5, som japanerne skal lansere i 2027.
Bilen skal ha en 2,5-liters, firesylindret motor, og ifølge Mazda vil motoren overgå alle kommende utslippsstandarder i Euro 7-normen.
I tillegg til den firesylindrede motoren for de mindre bilene, kommer det også en inline-sekser for Mazdas kommende 'Large platform'.
Men det er ikke kjent hvilken bil japanerne først setter den nye inline-seksen i. Mazda har også nektet å frigi noen tekniske detaljer.
Interessant nok, i tillegg til både 4- og 6-sylindrede bensinmotorer, sier Mazda at arbeidet med Wankel-motoren fortsetter.
Wankel-motoren gjorde comeback i 2023, hvor den fant veien inn i MX-30 plug-in hybrid. Motoren fungerer imidlertid bare som en rekkeviddeforlenger. I hvert fall foreløpig.
Japanerne er ikke alene om å tro at forbrenningsmotoren er en del av fremtiden. Det er lenge siden BMW annonserte at alle deres motorer skal møte Euro 7. Les mer om det her .