26. april, 2025

McLaren klar til å miste spesialstatus i bilindustrien

Under regissør Nick Collins vil McLaren forvandle seg selv. Med kapital fra Abu Dhabi vil merket bli et bredere luksusmerke med flere bilmodeller og nye motortyper.

McLaren står overfor en stor endring. Med 700 nye mennesker og direktør Nick Collins ved roret, er merket klar for en ny bilæra. Den britiske produsenten vil utvide sitt fokus betydelig.

Målet er å bli et bredere luksusmerke. Det betyr flere bilmodeller enn tidligere. Den nye strategien tar sikte på en større kundegruppe.

Det skriver Autocar .

Den nye retningen er mulig på grunn av frisk kapital. Investeringsfondet CYVN fra Abu Dhabi har satt penger inn i prosjektet. CYVN har også investert i elbilprodusenten Nio.

Pengene gir McLaren mulighet til utvikling. Fra en nisjeprodusent av sportsbiler til et stort bilmerke. Et bredere modellprogram er nå på tegnebrettet.

– Vi ønsker å bygge flere biler, for flere kunder, men uten å miste av syne hva som gjør McLaren unik, sier Nick Collins om det nye målet.

McLarens strategi: Nye og flere modeller for en bredere målgruppe

En viktig del av planen er motorteknologi. McLaren vil ikke bare satse på elbiler. De fortsetter også med forbrenningsmotorer og hybridløsninger.

Teknologi fra Nio kan brukes til en viss grad. McLaren vil imidlertid opprettholde sin egen identitet sterkt. Merkets DNA skal fortsatt være tydelig.

Dette betyr fokus på lav vekt. Avanserte materialer står også sentralt i merket. Orkfølelsen forblir et viktig element i bilene.

Collins siterer inspirasjon fra andre luksusindustrier. Han peker på Louis Vuitton, som nå selger joggesko. Den viser muligheter for å utvide og redefinere biltyper.

I den forbindelse prøver teamet bak Forseven å tenke annerledes. Collins sier: "…tenker litt mer luksus enn bil når vi utforsker det vi gjør".

Forseven Team: "luksustenkning og britisk innovasjon"

Collins oppfordrer til å tenke utenfor boksen. "

– Vi må komme over britenes tilbakeholdenhet: hvorfor kunne du ikke det?, sier han.

– Bilverden kan si at du ikke kan gjøre det akkurat nå, men i luksussegmentene ved siden av vil de si at du kan.

– Det verste vi kan gjøre er å ikke prøve, understreker Collins.

Han lover imidlertid ansvarlighet.

– Vi har ikke tenkt å være dumdristige eller uansvarlige. Men regn med at vi er litt ukonvensjonelle i hvordan vi gjør det, sier direktøren.

Flere nye modeller er allerede under utvikling. Dette gjelder både de med el- og forbrenningsmotorer. Modellene blir mer praktiske og hverdagslige, heter det.

Bilene vil imidlertid ikke være eid av alle. McLaren mener man har råd til å ta skyhøye priser for de nye bilene.

Men de må ha en tydelig McLaren-karakter. Produksjonen vil finne sted i Storbritannia.

Selskapet utvider med nye kontorer. Et nytt designsenter i Bicester er også en del av planen. Det er Forseven-teamet på 700 personer som utvikler bilene.

Teamet består av personer med erfaring. De kommer fra merker som Ford, Jaguar Land Rover og Aston Martin. Alister Whelan, tidligere i Jaguar, leder designet.

Utviklingen skjer i stor grad digitalt. VR-teknologi er mye brukt mellom Storbritannia og Australia. Det sikrer rask fremgang.

Målet er ikke millionsalg. McLaren vil ta en plass blant de store luksusprodusentene. Det handler om å lage de riktige bilene.

– Hvis du lager en bil som folk virkelig vil ha, vil de velge den fremfor andre merker.» «Da trenger du ikke å jage volum, sier Collins.

Den første lanseringen av en ny bil er ventet senere i år. Her vil verden se konturene av «nye» McLaren.

McLaren har alltid levert ville maskiner og imponerende teknologi. Du kan dykke ned i flere historier om tidligere modeller og nyheter fra McLaren her på Boosted.dk.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Den avgjørende ulempen med elbiler som ingen snakker om

Populære elbiler som Tesla Model 3 og VW ID.7...

Polestar fyrer unodvendige ansatte bag helt ny bil

Mens forventningene øker til den nye Polestar 5, kutter...

Tysk bilgigant går konkurs etter 40 år – 580 permittert

Den tyske VW-leverandøren Bohai Trimet i Harzgerode har gått...

Ekspert spår: Alle disse bilmerkene vil gå konkurs

Eksperter spår en tøff fremtid for kinesiske bilmerker som...

Tesla ble skadet for 40.000 kroner før levering

En ny Tesla Model S Plaid til over 1...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Regnestykke: Så dyr er en gjør-det-selv-ferie i elbil

Ifølge en ny beregning slår elbilen bensinbilen i pris til Gardasjøen og den franske rivieraen på gjør-det-selv-ferien. En ny analyse viser at det er...

Politiet gadd ikke hjelpe – eier kjøpte tilbake stjålet bil

Programvareingeniør Ewan Valentine fra Solihull fikk sin Honda Civic stjålet. Utrolig nok kjøpte han den tilbake selv 3 uker senere fra en forhandler. Ewan...

Volvo flykter fra Kina – flytter produksjonen til Belgia

Kinesiske Volvo er nå så redd for tollsatser fra EU at produksjonen av elbilen EX30 flyttes til Europa. Ikke til Sverige, men til Belgia....

Renault 5 Turbo 3E koster nesten 1,2 millioner i Danmark

Den nye elektriske Renault 5 Turbo 3E blir Renaults kraftigste landeveisbil noensinne. Kun 1.980 biler skal bygges, og prisen starter på 1,18 millioner kroner....

Kan du se det? Ford stjeler VWs løsning i ny elbil

Ford har ansiktsløftet Mustang Mach-E. Modellen har nå varmepumpe som standard og ny plassering for girvelgeren ved rattet. Det er faktisk en VW-greie. Ford...

Nedtur for Tesla – har kun solgt 600 nye biler

Det første kvartalet av 2025 var kanskje ikke en katastrofe for Tesla. Men det har sett mye bedre ut. Merket solgte bare 600 biler...

Bilgigant fyller syntetisk diesel i nye biler

Alle nye dieselbiler fra Skoda fylles nå med syntetisk drivstoff første gang de fylles. Netto utslipp er 90 prosent mindre, sier styremedlem Karsten Schnake....

Nye biler med manuell girkasse har falt med 57 %

Antallet nye biler med tre pedaler – det vil si manuell girkasse – har falt med 57 prosent på et tiår. Det viser en...

Schumacher: Hamilton kan bli ferdig på Ferrari

Ralf Schumacher sår tvil om Lewis Hamiltons fremtid hos Ferrari. Den syv ganger F1-verdensmesteren sliter med bilen, og spekulasjonene om en tidlig exit vokser....

Et annet bilmerke gir opp å bygge kun elbiler

Det er rett og slett ikke nok kunder til elbiler. Så nå legger et annet bilmerke målet om kun å bygge elbiler på hylla....

Nissan bekrefter: Neste GT-R blir IKKE en elbil

Det blir ingen elbiler. I hvert fall ikke når det kommer til neste Nissan GT-R i rekken. I stedet beholder den V6-motoren. Etter R35s...

Til tross for 30 000 klager – Ford benekter feil ved upopulær motor

Bare i en Facebook-gruppe klager 30 000 medlemmer på problemer med Fords Ecoboost-motor. Men bilmerket avviser at det upopulære designet er en feil. Tusenvis...