26. april, 2025

McMurtry Spéirling henger i luften i 0 km/t

McMurtry Spéirling kan henge i lufta. Selv om den ikke beveger seg. Så mye downforce plager den gale bilen.

Elbilen McMurtry Spéirling bruker en fan for å sette ny rekord på Top Gear-banen. Og så kan den stå stille i lufta. Altså, med bunnen i været.

Stig er snaue 14 sekunder raskere enn Aston Martin Valkyrie.

Elbilen McMurtry Spéirling har satt ny rekord. Det skjedde på den kjente Top Gear-banen på Dunsfold Aerodrome. Bak rattet sto Stig.

Bilen er nå den raskeste bilen noensinne på banen. Rekorden fremhever potensialet til elbilteknologi kombinert med avansert aerodynamikk.

McMurtry Spéirling er en elbil bygget for sporkryss. Den har kun et enkelt sete. Bilen er ikke godkjent for bruk på offentlig vei.

Elmotoren i bilen yter 1000 hestekrefter. Samtidig veier bilen kun 1000 kg. Så det er det nærmeste magiske vektforholdet på én hestekrefter per kilo bil.

En spesiell teknologi gir bilen eksepsjonelt veigrep. Et system med vifter skaper et stort trykk nedover. Dette kalles også downforce.

Viftene genererer 2000 kg downforce. Dette skjer selv når bilen står helt stille. Det gode grepet er nøkkelen til bilens hastighet i svinger.

McMurtry Spéirling: En gigantisk fan og en helvetes mye downforce

Stig fullførte Top Gear-banen på 55,9 sekunder. Dette er en betydelig forbedring fra forrige rekord. Banen er 2,8 kilometer lang.

Den forrige rekordholderen var en kopi av Formel 1-bilen Renault R24. Den bilen rundet banen i 2004.

Og selv om det for 21 år siden ble sagt at Formel 1-bilen var ekstremt rask, er McMurtry Spéirling bare enda raskere.

Den raskeste landeveisbilen på banen er Aston Martin Valkyrie. Den korte ene runden på 1 minutt og 9,6 sekunder. McMurtry var nesten 14 sekunder raskere.

Bilens viftesystem gir mulighet for uvanlige manøvrer. McMurtry har demonstrert bilens evner. De kjørte bilen opp en rampe.

Da ble plattformen som bilen sto på snudd på hodet. Bilen ble sittende fast på det omvendte underlaget. Det viser den store downforcen fra fansen.

Historien til fanteknologi i motorsport

Teknologien til vifter/blåsere er ikke helt ny. Den ble brukt kort i Formel 1 i 1978. En Brabham BT46-shorts med lignende teknologi. Og til og med vellykket.

Bilen vant en Grand Prix på Anderstorp med 34 sekunders ledelse. Men svenske Ronnie Peterson, som ble drept samme år, skal ha vært misfornøyd.

Bilen ble ikke offisielt forbudt, men kjørte ikke flere runder. Teknologien ble vurdert å gi for store fordeler.

Thomas Yates er direktør for McMurtry. Han satt bak rattet under demonstrasjonen med den omvendte plattformen.

McMurtry Spéirling viser potensialet til elektriske superbiler og avansert aerodynamikk. Det er imidlertid slett ikke sikkert at elektriske superbiler har noen fremtid.

Mate Rimac, som er kjent for å bygge denne typen biler, sa i fjor at kundene hans ikke lenger ønsker å betale for dem. Les mer om det her .

https://www.youtube.com/watch?v=NDfKhBcGh9w

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Et annet bilmerke gir opp å bygge kun elbiler

Det er rett og slett ikke nok kunder til...

Renault 5 Turbo 3E koster nesten 1,2 millioner i Danmark

Den nye elektriske Renault 5 Turbo 3E blir Renaults...

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer...

Porsche-sjef anklaget for hatytringer – vil sprenge fjellet

Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, ønsker å bygge...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Regnestykke: Så dyr er en gjør-det-selv-ferie i elbil

Ifølge en ny beregning slår elbilen bensinbilen i pris til Gardasjøen og den franske rivieraen på gjør-det-selv-ferien. En ny analyse viser at det er...

Politiet gadd ikke hjelpe – eier kjøpte tilbake stjålet bil

Programvareingeniør Ewan Valentine fra Solihull fikk sin Honda Civic stjålet. Utrolig nok kjøpte han den tilbake selv 3 uker senere fra en forhandler. Ewan...

Volvo flykter fra Kina – flytter produksjonen til Belgia

Kinesiske Volvo er nå så redd for tollsatser fra EU at produksjonen av elbilen EX30 flyttes til Europa. Ikke til Sverige, men til Belgia....

Renault 5 Turbo 3E koster nesten 1,2 millioner i Danmark

Den nye elektriske Renault 5 Turbo 3E blir Renaults kraftigste landeveisbil noensinne. Kun 1.980 biler skal bygges, og prisen starter på 1,18 millioner kroner....

Kan du se det? Ford stjeler VWs løsning i ny elbil

Ford har ansiktsløftet Mustang Mach-E. Modellen har nå varmepumpe som standard og ny plassering for girvelgeren ved rattet. Det er faktisk en VW-greie. Ford...

Nedtur for Tesla – har kun solgt 600 nye biler

Det første kvartalet av 2025 var kanskje ikke en katastrofe for Tesla. Men det har sett mye bedre ut. Merket solgte bare 600 biler...

Bilgigant fyller syntetisk diesel i nye biler

Alle nye dieselbiler fra Skoda fylles nå med syntetisk drivstoff første gang de fylles. Netto utslipp er 90 prosent mindre, sier styremedlem Karsten Schnake....

Nye biler med manuell girkasse har falt med 57 %

Antallet nye biler med tre pedaler – det vil si manuell girkasse – har falt med 57 prosent på et tiår. Det viser en...

Schumacher: Hamilton kan bli ferdig på Ferrari

Ralf Schumacher sår tvil om Lewis Hamiltons fremtid hos Ferrari. Den syv ganger F1-verdensmesteren sliter med bilen, og spekulasjonene om en tidlig exit vokser....

Et annet bilmerke gir opp å bygge kun elbiler

Det er rett og slett ikke nok kunder til elbiler. Så nå legger et annet bilmerke målet om kun å bygge elbiler på hylla....

Nissan bekrefter: Neste GT-R blir IKKE en elbil

Det blir ingen elbiler. I hvert fall ikke når det kommer til neste Nissan GT-R i rekken. I stedet beholder den V6-motoren. Etter R35s...

Til tross for 30 000 klager – Ford benekter feil ved upopulær motor

Bare i en Facebook-gruppe klager 30 000 medlemmer på problemer med Fords Ecoboost-motor. Men bilmerket avviser at det upopulære designet er en feil. Tusenvis...