22. mars, 2025

Media løgner om Danmark – viktig bilfunksjon stenger ikke

Det tyske mediet Auto Bild hevder at Danmark vil stenge sitt 2G-nett, som SOS kaller mange biler avhengig av, i 2025. Men det stemmer ikke.

I motsetning til planene om å stenge 2G-nettet i både Sverige og Norge, har Danmark ingen planer om å slå av forbindelsen.

Det hevder tyske Auto Bild .

– Danmark planlegger for eksempel allerede en nedleggelse av (2G-nettet, red.) i 2025, skriver media.

Men det stemmer ikke. Verken TDC, Telenor eller Telia (som i dag eies av Norlys) har planer om å stenge 2G-nettet i 2025.

Mediet Ingenioren skriver imidlertid at Telenor, som den første teleoperatøren i Danmark, har satt en dato for når 2G-nettet skal slås av i Danmark. Det vil bare ikke skje i 2025.

Danmarks 2G-nett stenger ikke – ikke før i 2030

I stedet mener Telenor at det er en tanke i å si farvel til nettet i 2030. Da kan det imidlertid bli et problem for mange sjåfører. Akkurat slik det er satt til å bli for mange både svenske og danske sjåfører.

SOS-anropstjenesten – kalt e-call – som har vært obligatorisk i nye biler siden 2018, er i mange tilfeller uavhengig av 2G-nettet. Uten den fungerer ikke nødanropet rett og slett.

Og som Boosted kunne rapportere allerede i 2024, har EU ennå ikke funnet en løsning på problemet. En løsning må finnes, det er bare ingen plan på bordet.

I hvert fall ikke ennå. EU-kommisjonen undersøker imidlertid om 2G-forbindelsen kan oppdateres. Eventuelt via noe programvare i bilene.

I Norge er beslutningen om å stenge 2G-forbindelsen begrunnet med at det er utdatert teknologi.

– Mobiloperatører kan ikke lenger opprettholde et nettverk basert på utdatert teknologi.

– 2G-frekvensplassen er nå nødvendig for at de fremtidssikre 4G- og 5G-nettene skal øke kapasiteten i tråd med kundenes og samfunnets behov, sier Anders Krokan, pressesjef i Telenor Norge til mediet Motor.

I Norge, som ikke er medlem av EU, er det mulig å omgå kontrollreglene som sier at SOS-kallet skal fungere før en bil typegodkjent med teknologien kan godkjennes for kontroll.

Det er ikke så lett i EU-landene Danmark og Sverige. Det er ukjent hvor mange biler som blir berørt av stansen.

Men med de mange bilene som har blitt produsert siden 2018, dreier det seg om millioner av kjøretøy. Men bare i Norge regner man med at flere hundre tusen biler vil bli berørt.

Her hjemme har et merke som Nissan allerede skrudd av en rekke app-styrte funksjoner i sine eldste elbiler fordi disse drives via 2G-nettet. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Ford-sjef tar lønnskutt – får «bare» 190 millioner kroner

I 2024 reduserte Ford lønnen til administrerende direktør Jim...

iPhone-fabrikken skal bygge biler for to japanske merker

Ifølge et forretningsmedie har Foxconn, mest kjent for å...

Ny konkurs koster Volvo mye penger

For en uke siden gikk den svenske batteriprodusenten Northvolt...

Selvkjørende biler får 444 0000 kroner. i parkeringsboder

Selvkjørende biler er smarte. Men teknologien bak dem er...

Elon Musk fordømmer angrep på Tesla: «Sinnssykt»

Brannstiftere i Las Vegas satte fyr og skjøt mot...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Tesla mangler 10 milliarder – ingen vet hvor de er

Tesla mangler angivelig nærmere 10 milliarder kroner. Bilmerket kan uansett ikke forklare hvor pengene er blitt av. 1,4 milliarder dollar. Eller i underkant av...

Max Verstappen vil ha V10-motoren tilbake i Formel 1

Det er ikke bare FIA-presidenten som vurderer det. Max Verstappen blir faktisk lenger i Formel 1 hvis V10-motoren gjør comeback. Fire ganger verdensmester Max...

Trump vil forby elbiler på flere amerikanske motorveier

Akkurat nå har elbiler i California lov til å kjøre i kjørefelt som ellers er beregnet for samkjøring. Men Donald Trump forbød det fra...

Politiet i Tyskland hater elbiler – tvunget til å bruke dem

Politiet i Baden-Württemberg, Tyskland, hater de 180 elbilene deres så mye at kritikk av bilene har blitt en politisk sak. Betjentene klager, men politikerne...

Vlado avslører: "Ja, hastighetskontroll fungerer – og det er ikke bare en pengemaskin"

I DRs Aftenshowet forklarer Danmarks mest kjente politimann hvorfor fartskontroller faktisk utgjør en forskjell i trafikken. Fartsgrenser på danske veier fungerer. Det opplyser trafikkpolitibetjent...

Hele landet dropper alle fotobokser – «De er verdiløse»

Fotobokser er verdiløse. I hvert fall hvis du spør regjeringen i Estland, som nå begynner å demontere alle fellene i hele landet. I Estland...

Citroën ombestemmer seg – 2CV gjenoppstår tross alt

Først ville de, så hadde media misforstått noe. Og nå ønsker Citroën fortsatt å bygge en ny 2CV, sier merkevarens administrerende direktør. Citroën 2CV...

Salget fortsetter: Spar opptil 130 000 kr. igjen Xpeng

Kinesiske Xpeng, som har blitt ekstremt populær i Danmark, gir nå danskene nok en vill kampanje hvor du kan spare hele 130 000 DKK....

Bilgiganten med 7,5 milliarder i underskudd sier opp 14.000 personer

Tyske ZF – eller ZF Friedrichshafen AG – kom ut av 2024 med et underskudd på 7,5 milliarder danske kroner. Nå skal 14.000 mennesker...

Ny konkurs koster Volvo mye penger

For en uke siden gikk den svenske batteriprodusenten Northvolt konkurs. Konkursen rammer Volvo, som kommer til å tape en hel fabrikk, spesielt hardt. Det...

Rally-cheerleaders nekter å snakke etter å ha bannet forbud

Rallykorene i WRC har fått munnkurv. De har i hvert fall ikke lov til å banne over radioen lenger. Dette gjør dem nå helt...

Tesla-investor til Elon Musk: Gå ned!

Teslas verdi på børsen har hamret ned siden desember 2024. Og nå har noen investorer fått nok. Gå ned, er den direkte oppfordringen til...