26. april, 2025

Media: Mercedes dropper 4-sylindret C63 AMG

Salget av den 4-sylindrede C63 AMG er så dårlig at Mercedes forbereder seg på å droppe modellen. Afsloren skal ha 6-sylindre, skriver media.

Mercedes-AMG C 63 SE Performance med 4-sylindret motor skuffer etter sigende ledelsen i Stuttgart så mye at sjefene ikke lenger kan leve med skuffelsen.

Alt tyder nå ifølge avisen Bild på en strategiendring i tyskernes prestasjonsavdeling. En ny C 53 med 6 sylindre kan erstatte dagens toppmodell.

Dette melder den tyske portalen MBPassion.de.

Den nåværende C 63 SE Performance ble lansert i 2022. Modellen markerte et teknisk skifte for Mercedes-AMG. Den tradisjonelle V8-motoren ble erstattet av en kun 2-liters, firesylindret motor.

Bilen fikk avansert plug-in hybrid-teknologi. Den kombinerte den firesylindrede motoren med en elektrisk turbolader og firehjulsdrift. Et spesielt høyspentbatteri var og er også en del av pakken.

Systemeffekten på papir er 680 hestekrefter og 1020 Newtonmeter. Dette er tall som overgår mange konkurrenter. Faktisk både BMW M3 og nåværende, pensjonsklare Audi RS4.

Likevel ble det ingen stor suksess på markedet. Mercedes-AMG publiserer ikke detaljerte salgstall for enkeltmodeller. Men forhandlere rapporterer svak etterspørsel etter C 63 SE Performance. Den står faktisk helt stille.

Ny 6-sylindret C 53 kan erstatte C 63 og C 43

Flere faktorer kan bidra til den lunkne mottakelsen. Bilens høye vekt på grunn av hybridteknologien er imidlertid en av de – bokstavelig talt – viktigste årsakene. Den komplekse teknikken kan også ha avskrekket enkelte kjøpere.

Mange entusiaster savnet også den karakteristiske lyden og følelsen til en V8-motor. Den firesylindrede motoren kunne og kan ikke levere den samme opplevelsen.

Nå ryktes det at Mercedes-AMG skal endre kurs når det kommer til toppmodellen. Dette kan skje i forbindelse med en kommende ansiktsløftning av modellen.

I følge informasjon fra MBPassion.de kan C 63 SE Performance fjernes fullstendig fra modellutvalget. Den litt svakere AMG C 43, som også har en firesylindret motor, kan lide samme skjebne.

Mercedes har ennå ikke offisielt bekreftet denne informasjonen. På spørsmål fra media var svaret ganske enkelt: «Ingen kommentar».

V8-comeback i C-klassen fortsatt usikkert

Hvis ryktene stemmer, er en ny modell allerede klar til å ta over. En AMG C 53 4Matic+ forventes å bli introdusert allerede i år. Hjertet til den nye modellen vil sannsynligvis være en 3,0-liters inline-sekser.

Motoren, som innvendig er den samme som M256, brukes allerede i nye Mercedes-AMG CLE 53. I CLE 53 yter motoren 449 hestekrefter og 600 Newtonmeter. Den er utstyrt med mild hybridteknologi.

Det er fortsatt ukjent hvilket eksakt effektnivå motoren vil ha i C 53-varianten. Men det er klart at nye C 53 potensielt kan erstatte både C 63 og C 43. Dette vil bety en effektivisering av AMGs C-klasse modellutvalg.

Det har lenge vært spekulasjoner om en mulig retur av V8-motoren til C-klassen. Spesielt har den velkjente 4,0-liters V8-biturboen blitt nevnt.

Blant annet fordi Mercedes sine folk flere ganger har blitt sett på å teste nye biler som høres ut som om de har en V8-motor liggende mellom forhjulene.

Mercedes-AMG har imidlertid ikke bekreftet noe om det. Det er foreløpig ingen offisielle planer om å gjenintrodusere en V8-drevet C 63 – hvis det navnet fortsetter i det hele tatt.

Fremtiden til AMGs raskeste C-klasse-modeller er derfor usikker. Tiden vil vise om den firesylindrede hybridtiden snart er over. Og om det skal gjøres om til en pinlig parentes i merkets historie.

Hos Boosted.dk følger vi utviklingen nøye. Du kan finne mange flere nyheter og artikler om Mercedes-AMG. Spesielt når det kommer til det vedvarende V8-ryktet. For det holder bare ikke. Les mer her .

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Nytt forbud i Kina rammer Tesla ekstra hardt

Bilprodusenter som Tesla og Nio må nå avklare hvor...

Politiet gadd ikke hjelpe – eier kjøpte tilbake stjålet bil

Programvareingeniør Ewan Valentine fra Solihull fikk sin Honda Civic...

Renault vil gjøre om elbiler til hybrider

Motorprodusenten Horse, et samarbeid mellom kinesiske Geely og franske...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå...

Ekspert spår: Alle disse bilmerkene vil gå konkurs

Eksperter spår en tøff fremtid for kinesiske bilmerker som...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Elbil leveres uten elektriske vinduer og kun på stålhjul

Manuelle sidevinduer, stålhjul og ingen radio.. Det er 'utstyrspakken' fra det nye amerikanske bilmerket Slate. Til gjengjeld holdes prisen lav. Det nye amerikanske elbilmerket...

Regnestykke: Så dyr er en gjør-det-selv-ferie i elbil

Ifølge en ny beregning slår elbilen bensinbilen i pris til Gardasjøen og den franske rivieraen på gjør-det-selv-ferien. En ny analyse viser at det er...

Politiet gadd ikke hjelpe – eier kjøpte tilbake stjålet bil

Programvareingeniør Ewan Valentine fra Solihull fikk sin Honda Civic stjålet. Utrolig nok kjøpte han den tilbake selv 3 uker senere fra en forhandler. Ewan...

Volvo flykter fra Kina – flytter produksjonen til Belgia

Kinesiske Volvo er nå så redd for tollsatser fra EU at produksjonen av elbilen EX30 flyttes til Europa. Ikke til Sverige, men til Belgia....

Renault 5 Turbo 3E koster nesten 1,2 millioner i Danmark

Den nye elektriske Renault 5 Turbo 3E blir Renaults kraftigste landeveisbil noensinne. Kun 1.980 biler skal bygges, og prisen starter på 1,18 millioner kroner....

Kan du se det? Ford stjeler VWs løsning i ny elbil

Ford har ansiktsløftet Mustang Mach-E. Modellen har nå varmepumpe som standard og ny plassering for girvelgeren ved rattet. Det er faktisk en VW-greie. Ford...

Nedtur for Tesla – har kun solgt 600 nye biler

Det første kvartalet av 2025 var kanskje ikke en katastrofe for Tesla. Men det har sett mye bedre ut. Merket solgte bare 600 biler...

Bilgigant fyller syntetisk diesel i nye biler

Alle nye dieselbiler fra Skoda fylles nå med syntetisk drivstoff første gang de fylles. Netto utslipp er 90 prosent mindre, sier styremedlem Karsten Schnake....

Nye biler med manuell girkasse har falt med 57 %

Antallet nye biler med tre pedaler – det vil si manuell girkasse – har falt med 57 prosent på et tiår. Det viser en...

Schumacher: Hamilton kan bli ferdig på Ferrari

Ralf Schumacher sår tvil om Lewis Hamiltons fremtid hos Ferrari. Den syv ganger F1-verdensmesteren sliter med bilen, og spekulasjonene om en tidlig exit vokser....

Et annet bilmerke gir opp å bygge kun elbiler

Det er rett og slett ikke nok kunder til elbiler. Så nå legger et annet bilmerke målet om kun å bygge elbiler på hylla....

Nissan bekrefter: Neste GT-R blir IKKE en elbil

Det blir ingen elbiler. I hvert fall ikke når det kommer til neste Nissan GT-R i rekken. I stedet beholder den V6-motoren. Etter R35s...