I årevis har mange bilister ment at en 'full inspeksjon' av bilene deres gir trygghet. Også et godt stykke inn i fremtiden. Men det stemmer ikke, sier mekanikeren.
En mekaniker har avlivet en utbredt myte om hva som faktisk skjer når bileiere ber om en «full inspeksjon» av bilene sine når de ruller inn i garasjen.
Når noe går galt med bilen, søker de fleste bilister raskt hjelp fra en mekaniker for å fastslå og rette opp problemet.
I den forbindelse ber mange bileiere om en «full gjennomgang» av bilen for å få tak i alle mulige problemer. Men ifølge en mekaniker som har delt sine erfaringer på TikTok, er det ikke bare slik det fungerer.
– Tenk deg at en kunde kommer inn på verkstedet med et ABS-lys på. Vi undersøker årsaken til ABS-lyset, og så spør kunden: 'Har du også funnet ut hva som er galt med lyden på radioen?', sier han i klippet.
Mekanikeren forklarer videre at det ikke er noe «magisk verktøy» som bare kan festes til bilen og avsløre alle dens problemer. En slik komplett diagnose som dekker alt finnes rett og slett ikke, forklarer han.
LES OGSÅ: EU beklager – nå skal dette drivstoffet avgiftsbelegges
Han legger humoristisk til at hvis det fantes en maskin som kunne avsløre alle bilens problemer, ville nok mange mekanikere vært uten jobb.
Han utdyper eksemplet sitt ved å påpeke at hvis en kunde fikk reparert et ABS-lysproblem og kontrollampen for motoren tennes en uke senere, vil han anbefale kunden å komme tilbake.
Skulle det være den minste risiko for at feilen har sammenheng med reparasjonen, vil han se på saken. Men han understreker at problemene som regel er helt uavhengige av hverandre.
– Det er viktig å forstå at bilens systemer hele tiden testes, og deler kan gå i stykker eller slites ut, forklarer mekanikeren videre.
Det underbygger poenget at problemer kan oppstå uten tilknytning til tidligere reparasjoner og at teknologiske komponenter i biler ofte utvikler feil over tid.
Mekanikerens råd til bileiere er av samme grunn veldig enkelt: Bygg et godt forhold til din mekaniker eller ditt verksted. Dette skaper en åpen dialog slik at bileieren bedre kan forstå bilens tilstand og håndtere bekymringer når de oppstår.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!