29. april, 2025

Mercedes gjør seg klar til å drepe elbilen etter bare 3 år

EQ-serien ble aldri suksessen for Mercedes som tyskerne hadde håpet på. Over tid forsvinner navnet og minst én av modellene.

Mercedes har allerede gjort det klart at de vil fase ut bruken av EQ-navnet for sine elbiler. Og nå gjør den tysk-svenske direktøren Ola Källenius det klart at EQS-modellen vil forsvinne helt.

Navnet fungerer i hvert fall. I stedet faller Mercedes tilbake til toppmodellbetegnelsen, merket har hatt en markedsfeste siden 1972.

Det sier Källenius i et intervju med Auto Car .

Nærmere bestemt gjør Mercedes seg klar til å følge to spor når det gjelder S-klassen. Modellen er delt opp slik at kundene har valget mellom forbrenningsmotorer og elektriske motorer.

LES OGSÅ: Magnussen får den tøffeste straffen i Formel 1 – Haas hjelper ikke

– I fremtiden vil det være to S-klasser, en med forbrenningsmotor og en med elektrisk motor, sier Källenius til media.

Nyheten kommer først kort tid etter at Mercedes droppet hele sin forkrommede plan om å kun bygge elbiler i 2030. Merket vokser ikke i det hele tatt i det tempoet tyskerne trodde for bare noen år siden.

Samtidig skal Ola Källenius ha stoppet utviklingen av ikke bare én, men flere nye elbiler. Noen av pengene – vi snakker om milliarder av kroner – fra den utviklingen vil og må Mercedes-folket nå bruke til å utvikle 'høyeffektive forbrenningsmotorer med hybridteknologi'. Les mer om det her .

Den elektriske S-klassen kommer imidlertid ikke til å konkurrere med en forbrenningsmotor ennå. Planen er at Mercedes, med minst én betydelig ansiktsløftning i 2027, skal holde dagens S-klasse (med forbrenningsmotor, red.) i live frem til 2030.

Allerede neste år får EQS også en større oppdatering med en 800-volts arkitektur som bl.a. Porsche Taycan er kjent for. Men navnet EQS forsvinner like stille.

At S-klassen fortsetter, skyldes imidlertid ikke noen dundrende salgssuksess. For mens spesielt forhandlere klager over at det er vanskelig å selge elektriske Mercedes-modeller generelt, har også interessen for S-klassen gått ned.

Globalt tapte toppmodellen 37 prosent av salget i første kvartal 2024. Som en konsekvens har fabrikken, hvor både S-Klasse og EQS bygges side om side, nå redusert til kun ett skift.

At EQS flopper er imidlertid ikke det eneste nederlaget for Mercedes de siste årene. Merket måtte også innrømme at det ikke var noen god idé å bygge en pickup.

X-Klasse, som i utgangspunktet er en Nissan Navara med en annen logo i panseret, ble avviklet etter bare to års produksjon.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Nye Mazda kommer til Danmark med 100-tommers skjerm

Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig...

Ny teknologi slukker branner i alle elbiler på 5 minutter

Hyundai Mobis sitt nye batterisystem har eget brannslukningsapparat. Systemet...

EU vil skjerpe reglene for bilkontroll – her er kravene

Det burde være vanskeligere for en bil å bestå...

Sanksjoner mot Russland tvinger Biltema til å stenge

Butikkjeden Biltema er nå tvunget til å stenge et...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Sjåfører svindler hverandre for 10 000 kroner med en ny app

Med en ny app, som nå debuterer i Skandinavia, kan sjåfører tjene 10 000 kroner eller mer ved å merke hverandre for ulovlig parkering....

Regjeringen vil fjerne registreringsavgiften på biler

Registreringsavgiften på elbiler kan forsvinne helt, mens veiprising og en mulig «Tesla-avgift» som straffer sjåfører vurderes. Elbiler utgjør nå over 50 prosent av nye...

Nye tall: Bilsalget i EU går sterkt i revers

Selv om det er fremgang å spore for både el- og hybridbiler, er bilsalget i EU travelt opptatt med å finne revers. Dette kan...

50 prosent av sjåførene har et negativt syn på Tesla

En ny meningsmåling fra CNBC viser at nesten halvparten av amerikanerne har et negativt syn på Elon Musk og Tesla. Selv elbilfans vender ryggen...

Formel 1-laget trekker seg – har kjørt tørt for pengene

Ifølge flere kilder faller McLaren ut av Formel E fordi laget har mistet en av sine største sponsorer. I stedet skal pengene brukes på...

Tesla er verre enn Fisker Ocean – endte opp som skrot

Edmunds' dyre Tesla Cybertruck Foundation Series hadde massive problemer fra starten. Etter en trafikkulykke og store reparasjonsutfordringer ble den forlatt for skrot. Edmunds' Tesla...

Skylder 19 milliarder – nå stenger fabrikken uansett

KTM stenger fabrikken i 3 måneder fordi underleverandør har stoppet leveranser. Den nye indiske eieren holder også tilbake penger som ellers ble lovet. KTM...

Flere bilmerker i panikk – forventer 15.000 permitteringer

USAs nye importtariffer på biler rammer Tysklands bilindustri hardt. CLEPA frykter massivt tap av arbeidsplasser og 30 prosent nedgang i eksporten til amerikanerne. De...

Media: Ny utrangert Tesla koster under 135.000 kroner

Kinesiske medier hevder at en utrangert Tesla Model Y E80 vil ha 50 kWh batteri og metalltak, men at prisen også starter under 135.000...

Fjerner kravet – politiet skal ikke lenger kunne kjøre disse bilene

Svenske politifolk trenger ikke lenger førerkort for manuell girkasse. Endringen skyldes nye politibiler med automatgir og at færre kan kjøre med manuell gir. Svenske...

BYD reduserer prisen på SEAL U Design – spar 30 000 DKK.

Nå kan du få toppmodellen SEAL U Design til 309 995 kr. – men kun for en begrenset periode, skriver importøren. BYD gjør nå...

100 prosent elbiler er ikke mulig, sier VW-sjef

Volkswagen Group-sjef Oliver Blume oppfordrer EU til å gi mer fleksibilitet rundt det planlagte forbudet mot forbrenningsmotorer i 2035. Han etterlyser en realitetssjekk. Volkswagen...