11. desember, 2024

Mercedes har bygget den siste 6,2-liters V8-eren noensinne

Mercedes sin 6,2-liters V8-motor kalt M156 forsvant fra modellprogrammet for gatebiler i 2014. Nå er det også slutt i motorsportens verden.

Mercedes-AMG tar farvel med merkets siste 6,2-liters V8-motor i sine GT3-racerbiler. Den nye AMG GT3 Edition 130Y Motorsport presentert på Monterey markerer slutten på en epoke.

M156-motoren, som 6,2-liters V8 opprinnelig ble kalt, og torsump M159-varianten har blitt brukt i AMGs racerbiler i et tiår, selv etter at alternativet forsvant i gatebilene.

Og selv da motorsportskonkurrentene gikk over til mindre, turboladede motorer, holdt AMG seg til oppskriften på den store naturlig aspirerte motoren.

130Y Motorsport Edition er den ultimate banebilen, men er ikke homologert for konkurransebruk og kan sannsynligvis ikke gjøres gatelovlig. Likevel er alle 13 produserte eksemplarer reservert på forhånd til en pris på 1 million euro hver.

I GT3-bilen er ikke V8-motoren underlagt restriksjoner. Uten vanlig limiter i innsuget og med spesialbygd eksos yter 130Y 680 hk ved 7.250 o/min.

LES OGSÅ: Brabus Big Boy er en bobil med 12,8-liters dieselmotor

Motorens dreiemoment er 729 Nm ved 5.250 o/min. Det hele overføres til asfalten via en sekvensiell 6-trinns girkasse. AMG opplyser at et nytt DRS-system gjør at Motorsport Edition kan nå 322 km/t.

Bilen fikk også flere og ganske omfattende aerodynamiske oppgraderinger. Downforce alene har økt med 15 prosent takket være en ny design av frontsplitteren, vinger, sideskjørt og diffuser.

Den nye DRS-vingen er bredere enn på den homologerte racerbilen for å forbedre aerodynamisk balanse. AMG opplyser også at 130Y, med en vekt på 1.275 kilo, er lettere enn en standard GT3-bil.

takket blant annet være karbonfiberbremser, som ikke er tillatt i GT3-klassen. De måler 390 mm (foran) og 355 mm (bak) og er gjemt under 18" magnesiumhjul.

Ytterligere motorsportspesifikasjoner inkluderer en fireveis justerbar fjæring, multi-level traction control og et bur laget av karbonfiber. Selve bensintanken er på 120 liter.

Utseendet til denne GT3 er inspirert av 1952 W194, bilen som vant Carrera Panamericana-løpet og konkurrerte i Le Mans. Interiøret er inspirert av Juan Manuel Fangios SLR 300 fra 1955 med nakkestøtte og dørstropper i brunt skinn, anodiserte valnøttknotter og håndtak.

– Den unike Mercedes-AMG GT3 Edition 130Y Motorsport er kronen på verket i vår nåværende motorsportportefølje.

– Det er ikke bare strengt begrenset til 13 enheter. Bilen er også den siste GT3-versjonen med vår ikoniske AMG 6,3-liters V8-motor uten turbo, sier Christoph Sagemüller, leder for Mercedes-AMG Motorsport.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Regjeringen dropper utjevningsavgift på dieselbiler

Fra 1. januar 2025 slipper danske dieselbileiere lenger å...

Gratis fotoboks koster 3,8 millioner kroner. om 3 uker

På bare tre uker sendte en serie kamerafeller, som...

Blinket i 131 km/t – politiet må utlevere førerkortet

En svensk mann har mottatt Høyesteretts kjennelse om at...

Ny prognose forventer 1 million flere elbiler i Danmark

De danske bilimportørenes interesseorgan Mobilty Denmark tror nå at...

Renault blir slukt av et annet bilmerke, mener eksperter

Selv tar han spådommen sin med en klype salt....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Helt nye tall – trafikken i Danmark er verst

Sammenligner man med de andre landene i Norden, kommer Danmark dårligst ut med partikkelforurensning. Men Sverige gjør det nest best. Danmark er det nordiske...

Ny forskning avliver myter om elbiler i trafikken

En ny norsk undersøkelse viser at elbiler ikke er overrepresentert. I hvert fall ikke når det gjelder trafikkulykker. Elbiler er ikke overrepresentert i antall...

Siste rest av Saab nærmer seg konkurs – alle har fått sparken

NEVS, som kjøpte restene av Saab Automobile i 2011, nærmer seg konkurs. Denne onsdagen har de ansatte fått melding om permitteringer. NEVS, som ble...

Biler uten knapper får minuspoeng, sier Euro NCAP

Euro NCAP vil tildele bilmerker som ikke har fysiske knapper i bilen minus poeng, opplyser testorganisasjonen nå. Biler med svært få – og de...

Kevin Magnussen kalles førstevalget til det nye Formel 1-laget

På papiret har ikke Kevin Magnussen plass i Formel 1 lenger. Likevel skriver nå flere medier at dansken kan gjøre comeback igjen. Kevin Magnussen...

Var for dårlig for jobben sin – nå må han redde Nissan

Da Christian Meunier ble sparket ut av Stellantis-gruppen som administrerende direktør i Jeep, ble han kalt for dårlig for jobben sin. Nå må han...

Blinket i 100 km/t – bilist sprengte fotoboks

Fartbokser er et hett tema blant bilister. En av dem tok saken i egne hender og sprengte en fastmontert kamerafelle. I Danmark er det...

Cybertruck ødelagt av hull – kostet 226.000 DKK

En Tesla Cybertruck måtte repareres for svimlende 226.000 danske kroner etter at eieren hadde truffet et hull. Det tok fire måneder. En Tesla Cybertruck...

Kostet 76 milliarder danske kroner. – nå stenger bilmerket

Cruise var General Motors' forsøk på å få fotfeste blant helt selvkjørende biler. Men etter flere skandaler stenger merket som kostet 76 milliarder. Den...

Polestar har bygget deres egen Tesla Cybertruck

Polestar slipper nå merkevarens egen versjon av en Tesla Cybertruck. Til å begynne med er det imidlertid kun en modellbil fra en designkonkurranse. Polestar...

Bilmerket McLaren er solgt til Abu Dhabi

Det tidligere britiske bilmerket McLaren er nå solgt til Abu Dhabi etter at en investor gikk med på å kaste penger etter kontrollen. Abu...

Gamle biler skal kontrolleres hvert år, krever TÜV

Hvis det står til TÜV, skal alle biler med mer enn 10 år på bagasjerommet kontrolleres hvert eneste år. Bare i Tyskland vil mer...