Mercedes kaller den elektriske G-klassen en fiasko

Den kan rotere av seg selv og leveres med 587 hestekrefter. Likevel holder kundene seg unna den elektriske Mercedes G-klassen.

Salget av den elektriske Mercedes G-klassen er skuffende. Men med bare 1450 solgte biler er ideen en skikkelig fiasko for Mercedes.

Ifรธlge Handelsblatt kaller en Mercedes-sjef den elektriske G-klassen ยซen total fiaskoยป.

โ€“ Bilen er en total fiasko hos forhandlerne, den er en total fiasko.

Den elektriske G-klassen hadde en storslรฅtt presentasjon. Startprisen er rett over 1,5 millioner danske kroner.

Interessen for den elektriske SUV-en har imidlertid vรฆrt ekstremt begrenset. Dette stรฅr i sterk kontrast til de tradisjonelle versjonene, ettersom versjonene med bensin- og dieselmotorer selger mye bedre.

I samme periode ble det solgt nesten 9700 G-klasser med forbrenningsmotor. Det er syv ganger mer enn den elektriske varianten.

I viktige markeder utenfor Europa er bildet enda klarere. I Kina er det bare solgt 58 elektriske G-klasser. I Sรธr-Korea er tallet 61 biler.

Tekniske valg utfordrer G-Klassen pรฅ kraft

Ikke et eneste eksemplar av elbilen er ennรฅ levert i USA.

Mercedes hevder selv at salget gรฅr etter planen. Selskapet รธnsker imidlertid ikke รฅ kommentere de opprinnelige salgsmรฅlene.

Internt hos Mercedes ser det ut til at tilliten til det elektriske prosjektet er enda lavere. Ifรธlge flere kilder i selskapet var den elektriske versjonen dรธmt til รฅ mislykkes. Dette skyldes blant annet tekniske valg.

Moderne elbiler er ofte bygget med en sรฅkalt skateboardarkitektur. Dette gir god plass og holder vekten nede. Mercedes valgte en annen lรธsning.

Batteripakken var integrert i et tungt stรฅlrammechassis. Det valget kan ha svekket bilens funksjonalitet, spesielt fordi det รธker bilens vekt.

Den tunge konstruksjonen kan pรฅvirke bรฅde rekkevidde og kjรธreegenskaper negativt, og dette kan til syvende og sist ha skremt bort potensielle kjรธpere.

Som en konsekvens av dette vurderer Mercedes nรฅ รฅ endre sine elektrifiseringsplaner, melder Handelsblatt.

Opprinnelig skulle den mindre G-klassen kun vรฆre elektrisk. Men det dรฅrlige mottaksforholdet til den store elektriske G-klassen fรฅr Mercedes til รฅ i det minste revurdere den avgjรธrelsen.

Fremtiden til G-klassen, og om den primรฆrt blir elektrisk, virker nรฅ mer usikker enn noensinne.

Kundenes nรฅvรฆrende valg peker mot at Stuttgart-merket gjenoppdager forbrenningsmotorer.

Mercedes' svensk-tyske administrerende direktรธr Ola Kรคllenius har allerede mรฅttet skrote taket om at merket kun skal bygge elbiler i 2030. Det er rett og slett ikke nok kunder til det.

G-klassen pรฅ drivlinjen er imidlertid ikke det eneste som skuffer i sjefens korridorer. Kundene vender seg ogsรฅ bort fra 4-sylindrede C63 AMG. Og det forstรฅr ikke sjefene egentlig. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Dansk ekspert: 10 รฅr gamle elbiler kan vรฆre verdilรธse

Mens nordmennene sier 5 รฅr, trekker danske Henrik Byrnel...

Tesla betaler 190 000 kroner for รฅ ha lรธyet i Danmark

Tesla Motors Danmark har betalt en bot pรฅ 190...

Elbil fra Dacia i ferd med รฅ velte i 77 km/t

En ny elgtest fra KM77 avslรธrer alvorlige problemer for...

Bugatti tar 100.000 kroner for VW-del til 8 kroner

En engelsk Bugatti Veyron-eier ble sjokkert da en reservedel...

Miljรธgruppe vil tvinge sjรฅfรธrer til รฅ betale ny avgift

Et forslag om en ny veiavgift basert pรฅ korte...

Aktuelt om bil โ€“ for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgรฅr to millioner รธkter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver mรฅned, og plattformene vรฅre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nรฅ kan du ogsรฅ nyte innholdet vรฅrt pรฅ norsk! Nyt vรฅre gratis bilnyheter - hver dag.

Lasteskip med 800 elbiler om bord brenner ikke lenger

Det er ingen tegn til at brannen lenger brenner om bord pรฅ lasteskipet Morning Midas, som tidligere denne mรฅneden var pรฅ vei fra Kina...

Frankrike forbyr 440 000 Citroรซn-eiere รฅ kjรธre bil

I Frankrike har en defekt Takata-airbag krevd en kvinnes liv, noe som har fรฅtt myndighetene til รฅ innfรธre et midlertidig forbud mot 440000 Citroรซn...

Bugatti tar 100.000 kroner for VW-del til 8 kroner

En engelsk Bugatti Veyron-eier ble sjokkert da en reservedel som koster under 8 kroner hos Volkswagen ble priset til 100000 kroner hos Bugatti. En...

45-รฅring uten fรธrerkort siktet for รฅ kjรธre rundt og stjele fotobokser

En 45 รฅr gammel mann uten fรธrerkort er arrestert for รฅ ha kjรธrt rundt med stjรฅlne fotobokser. Han stรฅr nรฅ tiltalt for totalt 17...

Bilgigant forbyr 17 000 biler i Danmark

Bilgiganten Stellantis har innfรธrt et hastekjรธreforbud for Citroรซn C3 og DS3 pรฅ grunn av farlige Takata-kollisjonsputer. 17000 danske eiere mรฅ slutte รฅ kjรธre nรฅ....

Forskere: Elbiler bรธr hรธres ut som bensinbiler

En ny svensk studie viser at elbiler er vanskelige รฅ hรธre i trafikken โ€“ og enda vanskeligere รฅ finne nรฅr flere stรฅr parkert pรฅ...

Storbank advarer: Salget av Tesla Model Y stuper

Tirsdag fรธrte den amerikanske banken Wells Fargo til at Tesla-aksjene falt med 3,9 prosent etter รฅ ha advart om at negativ kontantstrรธm ville komme...

Ford: Folk bryr seg ikke om bilmotorer i dag

Ifรธlge Fords finansdirektรธr, John Lawler, er forbrenningsmotorens รฆra over. Hestekrefter og dreiemoment er ikke lenger det som definerer en bil for den moderne sjรฅfรธren....

72 prosent av bilimporten er borte โ€“ Trump vil ha mer toll

Donald Trump sier han vil beskytte amerikanske biljobber med flere tollsatser. Trusselen kommer samtidig med et oppgjรธr om Californias forbud mot bensindrevne biler. En...

28 000 elbiler med typisk ยซBMW-feilยป tilbakekalt

En produksjonsfeil hos en underleverandรธr tvinger det amerikanske elbilmerket til รฅ tilbakekalle 28000 versjoner av bilene R1T og R1S. Det sies at det mest...

BMW skal erstatte karbonfiber i nye biler med horfro

Den tyske bilprodusenten BMW har inngรฅtt en avtale med det sveitsiske selskapet Bcomp om รฅ transformere karbonfiberdeler til materialer laget av horfro. Ja, horfro....

Ford advarer: Bilister mรฅ ikke reparere elbiler selv

Reparasjoner av elbiler er ikke noe sjรฅfรธrer bรธr ta seg av selv, advarer Matti S. Koponen, sjef for Ford i Finland. ร… reparere en...