9. oktober, 2024

Mercedes krever umiddelbar stans i EU-forbudet

Mercedes' svenske administrerende direktør Ola Källenius krever nå at EU slipper strengere CO2-krav fra 1. januar 2025.

Mercedes står overfor store utfordringer når EU strammer inn reglene for CO2-utslipp fra nye biler neste år.

Med de nye rammene blir det vanskelig for bilprodusentene å unngå boder som kan løpe inn i milliarder av kroner.

Reglene senker det tillatte CO2-utslippet fra 116 gram pr kilometer til 93,6 gram, og mange bilmerker vil ikke klare kravene på grunn av fall i etterspørselen etter elbiler.

Den tyske bilprodusenten Mercedes kan være blant de hardest rammede. Salget av elbiler har gått ned, og det gjør det vanskelig for selskapet å møte de strengere miljøregelverket. Flere bilprodusenter, inkludert Renault, Volkswagen og BMW, har allerede påpekt problemet og oppfordret til en ny vurdering av de kommende CO2-målene.

Mercedes' administrerende direktør, Ola Källenius, har nå også kommentert utsiktene for milliardbodene.

LES OGSÅ: Tysk minister krever strenge krav til bilmerker fjernet

Han ønsker at det skal holdes en debatt om hvordan reguleringen håndteres i Europa. I et intervju med den tyske avisen Handelsblatt sa han:

– Vi må snakke om CO2-regulering i Europa. EU-kommisjonens sko var for optimistiske, noe som nå er åpenbart.

Källenius understreker at det er nødvendig med en realistisk tilnærming, da elbiler foreløpig ikke selger i den grad som bilfabrikkene hadde sett for seg.

Ifølge ham er interessen fra kundene rett og slett for lav til at målene kan nås med dagens teknologi og markedssituasjon.

For å bidra til å stimulere salget av elbiler har tyske politikere foreslått nye økonomiske insentiver.

Det skal blant annet innføres en skrotpremie tilsvarende 46.000 SEK for de som kjøper ny elbil. Mens de som velger brukt elbil kan få inntil 23.670 kroner i tilskudd.

Med denne formen for støtte håper den tyske regjeringen å kunne hjelpe bilindustrien med å møte de nye kravene. Men regjeringen har også understreket at det er grenser for hvor mye man ønsker å blande seg i private selskapers anliggender.

Til tross for disse insentivene frykter flere bilprodusenter fortsatt at de kommende reglene kan føre til betydelige opphør.

Dersom salget av elbiler ikke tar fart, vil flere selskaper, deriblant Mercedes, ha vanskelig for å klare seg innenfor de nye rammene for CO2-utslipp. Det betyr at de risikerer å måtte betale store summer til EU i form av bøter, noe som vil legge ytterligere press på bilprodusentenes allerede anstrengte økonomi.

Saken diskuteres på et biltoppmøte i Berlin, hvor de tyske bilmerkene, inkludert Mercedes, møtes med politikere for å diskutere situasjonen.

Her skal de blant annet se på mulige løsninger for å unngå de omfattende stallene som kan ramme flere bilprodusenter dersom EUs nye CO2-krav opprettholdes. Og det er indikasjoner på det. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Teslaen brant ut mens den var satt til å lade

Brannmannskapene på stedet klarte å kvele brannen, fordi flammene spredte seg til batteripakken og startet en mye større brann. En Tesla Model 3 har...

Denne trafikkalarmen er helt ulovlig i Danmark

I Europa er det ingen enhetlige regler som direkte forbyr radardetektorer i biler. Likevel er apparatet strengt forbudt flere steder – f.eks. i Danmark....

Italia kaller fossilbilforbud "selvdestruktivt"

Italia har tidligere oppfordret EU til å revurdere forbudet mot forbrenningsmotoren, nå kaller statsminister Giorgia Meloni forbudet selvdestruktivt. I 2035 blir salg av nye...

Mercedes får ny tillatelse – kan kun kjøre 95 km/t

Akkurat nå håper Mercedes at merkets modeller med selvkjørende teknologi kan få kjøre 130 km/t før 2030. Men foreløpig må de nøye seg med...

12-åring kort 140 km/ti pappas RS 6 – "Vanskelig å si nei"

En belgisk far har fått førerkort etter at han lot sin 12 år gamle sønn kjøre 140 km/t i en 50-sone. Faren forsvarer seg...

To elbiler var blant de mest stjålne bilene i 2023

I 'gamle dager' var det GPS og radioer som tyvene brukte når de så en bil. Nå tar de med seg hele bilen. To...

Kan bli Danmarks billigste elbil – her er prisen

Stellantis har åpnet ordrebøkene for den kinesiske elbilen Leapmotor T03 i Europa. Den er langt billigere enn Citroën ë-C3. Bilprodusenten Stellantis prøver å nærme...

Ny tyveriskandale rammer Danmark – går utover alle elbiler

Svenskene plages allerede av det, og nå har tyvene også begynt å kutte kabler på danske ladestasjoner midt på natten. Et ellers svensk fenomen...

Nytt batteri for elbiler tåler kun 100 ladninger

Det belgiske selskapet Imec har utviklet et såkalt solid-state-batteri som kan øke rekkevidden med 50 prosent. Batteriet tåler imidlertid bare 100 ladninger. Belgiske Imec,...

Bilselskap i krise sparker 1600 ansatte umiddelbart

Bare ved Northvolts fabrikk i Skellefteå er 1000 av de 1600 stillingene som nå skal kuttes å finne. Northvolt, som prøver å leve av...

Undersøkelse: Annenhver syklist bryter loven i Danmark

Nesten annenhver danske syklist innrømmer nå at trafikkreglene brytes minst én gang i rushtiden. Undersøkelser har allerede vist at bilistene synes syklistene er dårligst...

Annenhver sjåfør hater folk som ikke holder seg til høyre

Annenhver sjåfør blir irritert over sjåfører som er for dårlige til å holde til høyre. Det samme gjelder trafikksikkerhet. Boosted har spurt Nissan i...