19. mars, 2025

Mercedes lover å holde liv i V8- og V12-motorene

Det er nye toner fra Stuttgart. Mens AMG utvikler en ny V8-motor, lover Mercedes å holde liv i toppmodellenes V12-motor.

Da Mercedes la fram årsregnskapet for 2024 i forrige uke, dukket det opp to svært interessante nyheter – verken V8- eller V12-motoren skal noen vei.

Faktisk har AMG i Affalterbach fått beskjed om å utvikle en ny V8-motor. Det var ikke planen for bare noen år siden.

I 2023 vil Mercedes C63 AMG kun ha en 4-sylindret hybridmotor med et slagvolum på to liter. Mercedes mente det var riktig vei å gå.

Det vil si til de omvendte seg. Foreløpig ryktes det at den nye 8-sylindrede motoren som kommer fra AMG først og fremst skal brukes i en ansiktsløftning av C63. AMG vil også bekrefte at motoren er på vei. Les mer om det her.

En annen ting er at 6-liters V12-motoren kan og bør holdes i live «på utvalgte markeder», slik Mercedes-toppsjefen beskriver det.

Mercedes legger sin største motor i Maybach S600 og de pansrede S-Klasse Guard-modellene. I tillegg leverer AMG en versjon av motoren til Pagani i Italia.

Men merket fra Stuttgart er faktisk det eneste fra Tyskland som til og med har V12-motoren på programmet. BMW la sine V12-er i graven i 2022, og Audi endte opp med en W12 da daværende A8 skulle gå av med pensjon i 2017.

Tilbake hos Mercedes bekrefter siste nytt at V8-motoren i det minste er utviklet for også å møte gjeldende og kommende utslippskrav i Europa.

Dette er mulig fordi motoren er utviklet for å passe til AMGs første egenutviklede plattform noensinne. Den tyskerne kaller AMG.EA.

Ledelsen nevnte ikke statusen til Mercedes 3-liters inline-sekser i forbindelse med fjorårets regnskap. Men fans av den motoren kan være trygge på at den neppe forsvinner, nå som en ny V8-motor er på vei.

Mercedes er ikke den eneste som holder liv i forbrenningsmotoren og kaster ressurser på den. Porsche annonserte tidligere denne måneden at de er klare til å bruke 800 millioner euro på utviklingen av forbrenningsmotoren.

Porsche vil trenge beløpet, som tilsvarer 6 milliarder danske kroner, fordi merkevarens strategi med elbiler har feilet.Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Nye Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark

Mazdas siste satsing kalt Mazda6e koster fra 299.999 kroner...

FDM kaller skatt på sjåfører ulovlig

Mange steder har parkeringsselskapene begynt å sende parkeringsavgifter digitalt....

Trump: Folk bak Tesla-angrepet bør straffeforfølges som terrorister

Donald Trump er ikke i tvil. Personene som nylig...

Volkswagens fortjeneste kollapser med 30 prosent

Som bedrift har Volkswagen AG sett mye bedre dager....

Tesla-ledere selger aksjer midt i nedgangstider

Flere av figurene i Teslas toppledelse er opptatt med...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

iPhone-fabrikken skal bygge biler for to japanske merker

Ifølge et forretningsmedie har Foxconn, mest kjent for å sette sammen Apples iPhones, gått med på å bygge biler for to hittil ukjente japanske...

Teslas salg i første kvartal kan være merkevarens dårligste noensinne

Teslas salg i løpet av første kvartal kan bli merkevarens dårligste på mange år. Samtidig kan aksjen kollapse, det er advarselen fra analytikere nå....

Snudde på motorveien – så tok politiet bilen

En 32 år gammel mann angret trolig dypt på at han gjorde en helomvending på Holbæk-motorveien en lørdag kveld. "Jeg har gjort meg til...

Nye Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark

Mazdas siste satsing kalt Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark. Det opplyser importøren i en pressemelding. Mazda6e kommer til Danmark med en pris...

FDM: Strømnettet i Danmark tåler ikke nye elbiler

BYD er på vei med både kraftigere ladere og elbiler på 1000 volts arkitektur. Men det klarer ikke strømnettet i Danmark, mener FDM. Kinesiske...

Hyundai tilbakekaller 1500 elbiler for bremseslitasje

Hyundai Ioniq 5 N er utstyrt med venstrefots bremseteknologi fra fabrikk. Men nå viser det seg at teknologien dreper bremsene. Bremsing med venstre fot...

Giant lover elbilbatteri som lades «like fort som bensin»

Kinesiske BYD lover nå at de skal utstyre elbiler med 1000 volts arkitektur. Det skal bety at bilene lader like raskt som en bensinbil...

3.300 Fisker Oceans å gå på veien med hjemmelagde deler

Tilbake i juli 2024 kjøpte et leasingselskap 3300 Fisker Oceans. Merket har siden gått konkurs, og nå må bilene på veiene med hjemmelagde deler....

94 prosent av tyskerne gidder ikke kjøpe Tesla lenger

En undersøkelse blant mer enn 100 000 tyskere avslører at 94 prosent av dem ikke kunne drømme om å kjøpe en Tesla i dag....

Drivstoffpumpen til en BMW koster mer enn hele bilen

Å kjøre en 12-sylindret BMW har alltid krevd et solid budsjett. Men når delene til 7-serien forsvinner fra produksjon, går det fryktelig galt. Dette...

Bilmerke saksøker influencer etter kritikk av luksusbil

Huawei krever kompensasjon for negativ publisitet om Maextro S800. Men influenceren benekter anklagene og advarer om mer trøbbel. En bilblogger står overfor et søksmål...

Biler med disse systemene kjører oftere i feil retning

Det burde egentlig vært omvendt. Men nå viser en studie at biler med assistansesystemer kjører oftere enn biler uten. Det viser seg at biler...