11. desember, 2024

Mercedes må spare milliarder – rammet av en spesiell krise

Mercedes er det siste tyske merket som anerkjenner at det er rammet av krisen i det kinesiske bilmarkedet. Merket fra Stuttgart må spare milliarder.

Mercedes står overfor omfattende nedskjæringer på grunn av betydelig nedgang i salget i det kinesiske markedet.

For å forstå alvoret i situasjonen og finne løsninger besøkte styret nylig spesielt Kina, hvor de analyserte utfordringene og vurderte konkurrentenes utvikling.

Mercedes har ifølge siste kvartalsregnskap måttet si farvel til en dramatisk stor del av konsernets overskudd de siste tre månedene.

Derfor tvinges også ledelsen til flere spareøvelser for å få ned kostnadene.

Denne utviklingen har ført til økt fokus på å redusere kostnader. Det tyske mediet Handelsblatt skriver at bilprodusenten ønsker å gjennomføre ytterligere sparetiltak for å lappe på økonomien.

LES OGSÅ: BMW fyller alle nye dieselbiler med syntetisk drivstoff

Allerede i 2020 satte Mercedes i gang et spareprogram som har som mål å redusere faste kostnader med 20 prosent innen 2025. Det vil si sammenlignet med nivået i 2019.

Til nå har det vært mulig å oppnå en reduksjon på mellom 15 og 16 prosent. Likevel mener Mercedes sin økonomidirektør, Harald Wilhelm, at det ikke er tilstrekkelig i lys av dagens utfordringer i Kina.

Under sitt nylige besøk i Kina, fokuserte Mercedes-ledelsen på å studere det lokale markedet og teknologiske fremskritt.

De undersøkte også bilene til kinesiske konkurrenter og bemerket teknologisk utvikling innen assistentsystemer og selvkjørende biler.

I tillegg ble det gjort avtaler med lokale bedrifter om samarbeid på områder som «intelligente sjåførløsninger».

På grunn av de vedvarende utfordringene i Kina, har Mercedes besluttet å utvide merkevarens spareprogram. Målet er å redusere kostnadene ytterligere, tilsvarende et tosifret milliardbeløp i danske kroner årlig i tillegg til de allerede planlagte besparelsene.

Ifølge Handelsblatt har Mercedes vanskelig for å oppnå en sterk posisjon på elbilmarkedet i Kina. Hvis markedsandelen fortsetter å synke, kan dagens tiltak vise seg å være utilstrekkelige.

De svake salgstallene i Kina kombinert med konkurranse fra lokale produsenter presser Mercedes til å tilpasse seg raskere. Situasjonen understreker behovet for å fortsette å effektivisere produksjonen og utvikle konkurransedyktige produkter i verdens største bilmarked.

Mercedes har det også vanskelig på det amerikanske markedet. Spesielt når det kommer til elbiler. Allerede i fjor kunne Boosted fortelle hvordan merkevarens forhandlere klager over at kundene drar. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Fikk 275 millioner DKK. i lon – det var derfor bilsjefen fikk sparken

Offisielt gikk han selv. Men flere mener at Stellantis'...

Stort galleri fra Essen Motor Show 2024

Over 200.000 bilfans deltok på årets Essen Motor Show,...

Audi tilbakekaller brennbare hybridbiler igjen

Audi må igjen tilbakekalle flere hybridbiler. Det er fortsatt...

Michelle Gatting blir fabrikkkorleder for Porsche

Den 30 år gamle dansken Michelle Gatting har sikret...

Har bilmerket angret? Vil fortsette i Formel 1

Renault vil ikke lenger utvikle motorer for Formel 1....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Helt nye tall – trafikken i Danmark er verst

Sammenligner man med de andre landene i Norden, kommer Danmark dårligst ut med partikkelforurensning. Men Sverige gjør det nest best. Danmark er det nordiske...

Ny forskning avliver myter om elbiler i trafikken

En ny norsk undersøkelse viser at elbiler ikke er overrepresentert. I hvert fall ikke når det gjelder trafikkulykker. Elbiler er ikke overrepresentert i antall...

Siste rest av Saab nærmer seg konkurs – alle har fått sparken

NEVS, som kjøpte restene av Saab Automobile i 2011, nærmer seg konkurs. Denne onsdagen har de ansatte fått melding om permitteringer. NEVS, som ble...

Biler uten knapper får minuspoeng, sier Euro NCAP

Euro NCAP vil tildele bilmerker som ikke har fysiske knapper i bilen minus poeng, opplyser testorganisasjonen nå. Biler med svært få – og de...

Kevin Magnussen kalles førstevalget til det nye Formel 1-laget

På papiret har ikke Kevin Magnussen plass i Formel 1 lenger. Likevel skriver nå flere medier at dansken kan gjøre comeback igjen. Kevin Magnussen...

Var for dårlig for jobben sin – nå må han redde Nissan

Da Christian Meunier ble sparket ut av Stellantis-gruppen som administrerende direktør i Jeep, ble han kalt for dårlig for jobben sin. Nå må han...

Blinket i 100 km/t – bilist sprengte fotoboks

Fartbokser er et hett tema blant bilister. En av dem tok saken i egne hender og sprengte en fastmontert kamerafelle. I Danmark er det...

Cybertruck ødelagt av hull – kostet 226.000 DKK

En Tesla Cybertruck måtte repareres for svimlende 226.000 danske kroner etter at eieren hadde truffet et hull. Det tok fire måneder. En Tesla Cybertruck...

Kostet 76 milliarder danske kroner. – nå stenger bilmerket

Cruise var General Motors' forsøk på å få fotfeste blant helt selvkjørende biler. Men etter flere skandaler stenger merket som kostet 76 milliarder. Den...

Polestar har bygget deres egen Tesla Cybertruck

Polestar slipper nå merkevarens egen versjon av en Tesla Cybertruck. Til å begynne med er det imidlertid kun en modellbil fra en designkonkurranse. Polestar...

Bilmerket McLaren er solgt til Abu Dhabi

Det tidligere britiske bilmerket McLaren er nå solgt til Abu Dhabi etter at en investor gikk med på å kaste penger etter kontrollen. Abu...

Gamle biler skal kontrolleres hvert år, krever TÜV

Hvis det står til TÜV, skal alle biler med mer enn 10 år på bagasjerommet kontrolleres hvert eneste år. Bare i Tyskland vil mer...