11. februar, 2025

Mercedes mister kunder etter V8-farvel, sier sjef

Mercedes-AMG innrømmer nå at det har kostet kundene å bytte ut V8-motoren med et 2-liters, 4-sylindret alternativ.

Mercedes-AMG erkjenner nå at beslutningen om å bytte ut V8-motoren i AMG C63 med en firesylindret hybridmotor har fått konsekvenser.

Flere kunder har snudd ryggen til Mercedes etter endringen, selv om den nye motoren er kraftigere og mer teknologisk avansert.

– Vi ser at noen av våre trofaste kunder har litt problemer med konseptet. Det er ingen tvil om at vi har mistet kunder som kun er interessert i V8-motorer, sier AMG-sjef Michael Schiebe til Car Magazine .

Schiebe fastholder imidlertid at den nye C63 er et overbevisende produkt som må oppleves for å bli forstått.

Men ikke alle er enige i den vurderingen. I en test av AMG C63 SE Performance beskriver Chris Rosales fra Car Magazine at motoren føles kald og kritiserte den ekstra vekten fra hybridbatteriene.

Schiebe erkjenner at Mercedes-AMG kanskje ikke var god nok til å forklare teknologien bak den nye motoren.

– Vi hoppet langt med denne teknologien, men vi burde ha forklart det bedre til våre selgere og kunder, sier han til media.

– Vi skal fortsette å gjøre det og forbedre oss ytterligere. Det er et tysk ordtak som sier: 'Du får aldri en ny sjanse til å gjøre et førsteinntrykk.'

– Kanskje vi savnet det førstehåndsinntrykket, men hvis du får sjansen, er jeg sikker på at du vil bli overbevist om teknologien.

LES OGSÅ: Er helt lovlige – men nå skal frontlykter forbys

I et intervju med Top Gear i 2023 uttalte Schiebe at C63 ville forbli en firesylindret bil i overskuelig fremtid. Men det er kanskje ikke tilfellet for den kommende AMG CLE63.

Ifølge en 2024-rapport fra Autocar vil denne bilen, som opprinnelig skulle ha samme drivlinje som C63, nå få en twin-turbo V8-motor. Autocar mener endringen skyldes den negative reaksjonen på C63s firesylindrede motor.

Til tross for kritikken, opprettholder Schiebe sin entusiasme for den nåværende C63. "C63 er en veldig viktig bil i vår portefølje," sier han til Car Magazine.

– Det var det, det er det, og det kommer det til å fortsette å være. Vi bestemte oss med den nåværende versjonen for å satse på den nyeste teknologien. Vi ville ha noe nytt og det er derfor vi satte F1-drivverket i en gatebil.

Mercedes-AMG står nå overfor en utfordring. De må overbevise kundene om at den nye teknologien i C63 er verdt å investere i, samtidig som de møter etterspørselen etter V8-motorer i andre modeller.

https://www.youtube.com/shorts/K8QzRgmkLKs

Latest

Don't miss

Tesla fikk et stikk i ryggen på grunn av Elon Musk

En tilfeldig garasje i Los Angeles ble avgjørende for...

Antallet hensynsløse sjåfører synker i Danmark

Som det første landet i verden innførte Danmark en...

BMW-forhandler angrepet – "HLR-nummer lekket på darkweb"

Den danske BMW-forhandleren Jan Nygaard bekrefter nå at dataene...

Fartoverskridende politimann innrømmer "slurvet" med opptak

Den kjente TV-politimannen Preben Sandager, som for tiden er...

Ferrari betaler ut en enorm bonus til 5000 ansatte

Etter et rekordstort regnskapsår kunne 5.000 ansatte punge ut...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Studie: Bilister vil bare ha veldig billige kinesiske biler

Hvis bilene kommer fra Kina, må de være ekstremt billige, fordi sjåførene er villige til å kaste penger på dem. Dette viser en ny...

Desperat kinesisk merkevare senker prisen med 200.000 kroner

Her hjemme har ikke Seres blitt sett. Men i Norge fungerer det ikke akkurat sånn heller. Så nå prøver importøren å presse salget ved...

Volkswagens nye elbil har en toppfart på 20 km/t

Volkswagens nye elbil har i utgangspunktet en toppfart på 20 km/t. Det er ikke behov for mer i de nye traktorene. Volkswagen har utviklet...

Audi har ingen løsning for brennbare elbiler

Audi risikerer å bli saksøkt for milliarder av kroner. 77.000 eiere av e-tron-modellen har ikke lov til å fullade batteriene. Jaguar kjøpte tilbake nesten...

BMW lover bensinbiler «så lenge det er lovlig»

Forbrenningsmotoren skal ingen steder. I hvert fall ikke hos BMW. Ikke engang om en elektrisk M3 med 1000 hestekrefter er på vei. BMW er...

Verdens største bilmerke tilbakekaller over 1 million biler

Verdens største bilmerke, Toyota, tilbakekaller nå over 1 million biler som kan ha alvorlige bremseproblemer. Bilene ble bygget de siste årene. Toyota tilbakekaller over...

Kina ligger 10 år foran med elbiler, sier Ford

Ford-direktør Jim Farley vil kvitte seg med sin kinesisk-utviklede Xiaomi SU7. Og nå innrømmer han at kineserne ligger 10 år foran med elbiler. Ford-direktør...

Donald Trump forbyr statlige subsidier til ladestasjoner

USAs nye president Donald Trump har beordret myndighetene til å slutte å støtte offentlige ladestasjoner. USAs president Donald Trump har besluttet å forby statlige...

Norges hovedstad forbyr fossilbiler innen 2027

I hovedstaden Oslo vil politikerne ha lov til å forby alle fossilbiler fra sentrum allerede i 2027. Fossile biler kan bli forbudt i Oslos...

Brannstifter skriver "Nazi" om Tesla-virksomhet

I forrige uke forsøkte en eller flere gjerningsmenn å sette fyr på en Tesla-butikk i USA. Når det ikke fungerte ble bl.a. skrevet 'nazi'...

Danmark ligger fortsatt langt bak med elbiler

Selv om elbiler utgjorde 64 prosent av markedet i Danmark i januar, henger biltypen fortsatt etter andre land. Danmark henger fortsatt etter når det...

Ferrari betaler ut en enorm bonus til 5000 ansatte

Etter et rekordstort regnskapsår kunne 5.000 ansatte punge ut en kontantbonus på over 100.000 DKK fra Ferrari. Ferrari har utbetalt en kontantbonus til mer...