9. desember, 2024

Mercedes' revolusjonerende bremser trenger aldri å skiftes

Mercedes satser på å kunne utstyre bilene med bremser som aldri skal skiftes før 2040. Bremsene skal vare bilens levetid.

Hvis du ikke akkurat brenner dekk, kan clutchen i en bil lett følge bilen fra samlebånd til skrot. Nå vil Mercedes gjøre det samme med bremsene.

Det som kan høres ut som science fiction er ekte nok. Uansett tester Mercedes sine ingeniører et sett med bremser som aldri må skiftes.

Tanken er å flytte bremsene fra hjulene og inn i selve motoren. Sånt kan av helt naturlige årsaker kun gjøres på elbiler. Derfor utfører Mercedes også kun testarbeidet på elbiler.

Mer konkret er tanken å la elmotoren selv klare det meste av bremsingen. På forhånd tror fabrikkfolket i Stuttgart at regenereringen av energi, som i dag bremser de aller fleste elbiler, kan håndtere 98 prosent av alle behov for å bremse.

Det nye er at Mercedes skal sette inn et sikkerhetssystem som tar seg av den gjenværende og mer akutte bremsingen. Altså der føreren virkelig står på bremsen for å holde seg i ro.

LES OGSÅ: Bilkirkegård med 17.000 biler oppsto spontant

Mercedes-Benz har utviklet et nytt bremsesystem for elbiler som potensielt kan eliminere behovet for å bytte bremser. Systemet bruker en sirkulær skive som er plassert mellom to bremseklosser.

For å møte utfordringen med bremsestøv som kan samle seg i motoren, er det implementert mindre skiver. Bremsevæske kan potensielt føre til funksjonsfeil i motoren.

En potensiell ulempe med systemet er risikoen for overoppheting. Ettersom bremsene er integrert i motoren, kan det genereres betydelige mengder varme. Mercedes-Benz ingeniører undersøker muligheten for å bruke vannkarbonisering som en løsning på dette problemet.

Det nye bremsesystemet reduserer vekten på hjulene med nesten 100 kg. Denne vektreduksjonen muliggjør også produksjon av hjul med lukket design. Denne designendringen kan forbedre bilens aerodynamikk, noe som kan resultere i lavere energiforbruk og økt rekkevidde.

At de nye bremsene kun utvikles for elbiler betyr imidlertid ikke at merket utelukkende satser på elbiler. Faktisk har merket i år måttet innrømme at du tross alt ikke klarer deg uten forbrenningsmotoren.

Direktøren for det hele, svensk-tyskeren Sten Ola Källenius, skal ha stoppet utviklingen av flere elbiler. Akkurat som han har bevilget midler til utvikling av 'hypereffektive forbrenningsmotorer'. Les mer om det her .

https://youtu.be/iysMG2dVSko?si=n959DBusjvcRF0CK

Latest

Don't miss

Fikk 275 millioner DKK. i lon – det var derfor bilsjefen fikk sparken

Offisielt gikk han selv. Men flere mener at Stellantis'...

Tesla-eieren mente han fikk øyeskader av å parkere riktig

En Tesla-eier trodde han kunne omgå parkeringsavgifter ved å...

Sverige vil tvinge sjåfører til ikke å kjøre for fort

Akkurat nå testes en såkalt digital fartsbegrenser i deler...

Skatteministeren vil tvinge loven om elbiler gjennom

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) vil tvinge gjennom en lov...

Nissans fortjeneste har kollapset med 90 prosent

Nissan, som for tiden er et år unna å...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Sir Class er verdens raskeste Mercedes G-klasse

Lewis Hamilton er en saga blott hos Mercedes. Imidlertid klarte britens 7 verdensmesterskap å inspirere til konverteringen av 'Sir Class', som er verdens raskeste...

Le Mans-teamet er klare med sin første gatebil noensinne

Det tidligere Le Mans-teamet Glickenhaus er nå klare til å sende superbilen 004 til gatene. Monsteret, med sin 6,2-liters V8-motor, er imidlertid ingen billig...

98 prosent av fartsbøtene kommer fra fotobokser

98 prosent av bilister som kjører for fort blir fanget opp av et fotoboks. Samtidig setter antall fartsbuer rekord. Det viser nye tall fra...

Kevin Magnussen får enorm unnskyldning "Min feil"

Kevin Magnussen planla et spektakulært farvel til Formel 1. Men danskens lob ble ødelagt på mange måter. Blå. av Valtteri Bottas. Kevin Magnussen hadde...

Video avslører diktators ville bilsamling i Syria

Bashar al-Assad har flyktet til Russland, hvor han og familien har fått asyl. I Syria har diktatoren etterlatt seg et palass med en vill...

Tesla-eieren mente han fikk øyeskader av å parkere riktig

En Tesla-eier trodde han kunne omgå parkeringsavgifter ved å hevde at han plutselig hadde fått en veldig akutt øyeskade. Det lyktes flere ganger. Noen...

Verdens raskeste lastebil er en Volvo med 276 km/t

I hele åtte år har ingen andre lastebilmerker kunnet komme i nærheten av The Iron Knight fra Volvo Trucks. Verdens raskeste lastebil går i...

Flere bilmerker vil utstyre elbiler med girskift

Porsche gjør det allerede. Og nå følger flere bilmerker tyskernes eksempel og utstyrer elbiler med flertrinns girkasser. Girkassen gjør comeback i elbiler, hvor produsentene...

Elbiler har 42 prosent flere problemer enn bensinbiler

En ny undersøkelse fra den amerikanske forbrukerorganisasjonen Consumer Reports viser at hybrid- og elbiler har blitt bedre. Men at de fortsatt har desidert flest...

EU’s storste parti: Forbud mod fossilbiler skal fjernes i 2025

Den største partigruppen i EU-parlamentet sier nok en gang at de vil oppheve forbudet mot nye biler med forbrenningsmotor som trer i kraft i...

Stort galleri fra Essen Motor Show 2024

Over 200.000 bilfans deltok på årets Essen Motor Show, hvor biler, tuning og motorsport var i fokus. Se her! Essen Motor Show 2024 er...

Audi tilbakekaller brennbare hybridbiler igjen

Audi må igjen tilbakekalle flere hybridbiler. Det er fortsatt en risiko for at batteripakkene i bilene er brannfarlige. Audi tilbakekaller igjen hybridbiler på grunn...