19. mars, 2025

Mercedes tester elbil med 1000 kilometer rekkevidde

Mercedes tester for tiden en versjon av elbilen EQS med teknologi uten sidestykke i det tyske modellutvalget. Med solid-state batterier skal bilen kjøre 1000 kilometer på en enkelt lading.

Mercedes tester for tiden en elbil som forventes å ha en rekkevidde på 1000 kilometer.

Bilen, som skal være klar i 2030, er utstyrt med et solid-state batteri. En teknologi som flere ganger har blitt utpekt som det virkelige gjennombruddet for elbilen, men som stadig blir utsatt.

Rekkevidde er en av de største utfordringene for elbiler i dag. Mange forbrukere er bekymret for om de kan kjøre langt nok på en enkelt lading. Mercedes prøver å løse det problemet med utviklingen av en ny type solid-state batteri.

Det nye batteriet, utviklet i samarbeid med den amerikanske batteriprodusenten Factorial Energy, testes for tiden i en prototype av Mercedes EQS.

Mercedes har modifisert prototypen med hjelp fra deres Formel 1-ingeniører. Alle har hatt og har fortsatt fokus på å få bilen til å kjøre så langt som mulig mellom landtribunene.

Selv om Mercedes ennå ikke har offentliggjort alle de tekniske detaljene om prototypen, antyder tyskerne mer enn at den vil ha en rekkevidde på opptil 1000 kilometer.

Det er en betydelig forbedring i forhold til dagens 118 kWh litium-ion-batteri som finnes i Mercedes EQS 450+.

Factorial Energy, som også samarbeider med Hyundai og Stellantis, hevder at battericellene som brukes av Mercedes har en energitetthet på 391 Wh/kg. Mercedes er imidlertid ikke den første som introduserer batteriet, internt kjent som Solstice.

Faktisk er de ikke de første med solid-state-batteriet. Flere kinesiske merker hevder at de vil kunne bygge denne typen batterier inn i vanlige personbiler allerede i år eller senest innen 2026.

Mercedes planlegger å introdusere den første elbilen med solid-state-batteri på markedet innen 2030. Auto Car tror det på alle måter.

I stikk motsatt ende av diskusjonen om rekkevidden til elbiler finner vi BMW. Folket fra München gidder ikke engang å snakke om elbiler som kan kjøre lange avstander. Sånt finnes det nok av, sier sjefen.

– Hvorfor skulle vi det? Du kan ikke bare bygge batterier med større og større kapasitet. For da gir ikke elbiler mening lenger, sier utviklingssjef Frank Weber.

Stellantis, som Factorial Energy også samarbeider med, mener den er i stand til å overgå Mercedes med hele 4 år.

Solid state-batteriene skal prøves ut i en rekke biler på Stellantis-plattformen STLA Large. Dette er biler som den elektriske Dodge Charger Daytona. En bil som går i stykker hos forhandleren. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Byen forbyr 15 år gamle bensinbiler å fylle drivstoff

Den indiske byen New Delhi ønsker å eliminere bensinbiler....

Teslas salg i første kvartal kan være merkevarens dårligste noensinne

Teslas salg i løpet av første kvartal kan bli...

«Wolf of Wall Street» kjøper Tesla: hyller Elon Musk som en amerikansk helt

Den tidligere aksjemegleren Jordan Belfort, kjent som «The Wolf...

Bill ville forby politiets kvoter for fartsbøter

I den amerikanske delstaten Ohio har folk fått nok....

Bilfirma tjener millioner i Danmark etter 2 år

Den danske avdelingen av det norske bildelingsselskapet Hyre tjener...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

iPhone-fabrikken skal bygge biler for to japanske merker

Ifølge et forretningsmedie har Foxconn, mest kjent for å sette sammen Apples iPhones, gått med på å bygge biler for to hittil ukjente japanske...

Teslas salg i første kvartal kan være merkevarens dårligste noensinne

Teslas salg i løpet av første kvartal kan bli merkevarens dårligste på mange år. Samtidig kan aksjen kollapse, det er advarselen fra analytikere nå....

Snudde på motorveien – så tok politiet bilen

En 32 år gammel mann angret trolig dypt på at han gjorde en helomvending på Holbæk-motorveien en lørdag kveld. "Jeg har gjort meg til...

Nye Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark

Mazdas siste satsing kalt Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark. Det opplyser importøren i en pressemelding. Mazda6e kommer til Danmark med en pris...

FDM: Strømnettet i Danmark tåler ikke nye elbiler

BYD er på vei med både kraftigere ladere og elbiler på 1000 volts arkitektur. Men det klarer ikke strømnettet i Danmark, mener FDM. Kinesiske...

Hyundai tilbakekaller 1500 elbiler for bremseslitasje

Hyundai Ioniq 5 N er utstyrt med venstrefots bremseteknologi fra fabrikk. Men nå viser det seg at teknologien dreper bremsene. Bremsing med venstre fot...

Giant lover elbilbatteri som lades «like fort som bensin»

Kinesiske BYD lover nå at de skal utstyre elbiler med 1000 volts arkitektur. Det skal bety at bilene lader like raskt som en bensinbil...

3.300 Fisker Oceans å gå på veien med hjemmelagde deler

Tilbake i juli 2024 kjøpte et leasingselskap 3300 Fisker Oceans. Merket har siden gått konkurs, og nå må bilene på veiene med hjemmelagde deler....

94 prosent av tyskerne gidder ikke kjøpe Tesla lenger

En undersøkelse blant mer enn 100 000 tyskere avslører at 94 prosent av dem ikke kunne drømme om å kjøpe en Tesla i dag....

Drivstoffpumpen til en BMW koster mer enn hele bilen

Å kjøre en 12-sylindret BMW har alltid krevd et solid budsjett. Men når delene til 7-serien forsvinner fra produksjon, går det fryktelig galt. Dette...

Bilmerke saksøker influencer etter kritikk av luksusbil

Huawei krever kompensasjon for negativ publisitet om Maextro S800. Men influenceren benekter anklagene og advarer om mer trøbbel. En bilblogger står overfor et søksmål...

Biler med disse systemene kjører oftere i feil retning

Det burde egentlig vært omvendt. Men nå viser en studie at biler med assistansesystemer kjører oftere enn biler uten. Det viser seg at biler...