Professor Michael Toney mener han har løst en underliggende gåte i ethvert elbilbatteri – nemlig hvorfor det forringes og brytes ned over tid.
Batterier – også de i elbiler – mister kapasiteten over tid. Men årsaken har aldri blitt ordentlig belyst eller forklart foreløpig, sier Michael Toney.
Han har ledet et team av internasjonale forskere ved University of Colorado Boulder som har sett på problemet – og de mener de faktisk har funnet svaret.
Litium-ion-batteriet er et av verdens mest brukte for strømlagring. Men selv om den inneholder kobolt, som er et miljøskadelig stoff, har det egentlig ikke lykkes å finne noe bedre.
Nikkel og magnesium som erstatninger fungerer uansett ikke like bra. Tvert imot reduserer materialene bare hvor mye strøm som kan lagres.
LES OGSÅ: Leverte kun 4 biler – nå tjener de millioner
Forskerteamet fra CBU har konkludert med at litiumionbatteriets selvutlading skyldes at hydrogenmolekyler finner veien til batteriets såkalte katode, som litiumioner normalt setter seg på. Dessverre er det ikke plass til begge deler. Og det degraderer batteriet.
– Vi oppdaget at jo mer litium du trekker ut av katoden under lading, jo flere hydrogenatomer samler seg på overflaten, sier Gang Wan, som er medforfatter av forskningsrapporten og dermed resultatene, i et intervju publisert på CBUs nettsider. .
Selve prosessen, hvor hydrogenmolekylene 'stjeler' plassen, får batteriene til å lades ut av seg selv. En mekanisk belastning som kan få katoden til å sprekke og dermed akselerere nedbrytningen av selve batteripakken.
Nå håper det internasjonale forskerteamet at oppdagelsen deres kan føre til oppfinnelsen av en ny type belegg rundt katoden som kan frastøte hydrogenmolekylene.
En annen ting er at batteripakkene også kan forårsake voldsomme branner. En rapport fra amerikanske myndigheter har nettopp fastslått hvorfor en brennende Tesla stengte en motorvei i 16 timer, mens 189.000 liter vann måtte brukes til slukningsarbeidet. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!