Miljøaktivister: Folk i «store» biler bør straffes hardt

Like over på den andre siden av Øresund har en gruppe miljøaktivister fått nok. Det virker som om folk i «store» biler rett og slett betaler for lite i skatt.

Nye tall viser at nye biler har gått opp i gjennomsnitt 370 kilo siden 2007. Dette får organisasjonen Gronne Mobilister til å slå alarm og kreve at sjåfører straffes.

Ifølge tall fra den svenske regjeringen veide nyregistrerte biler i Sverige i 2024 i gjennomsnitt nesten to tonn. Den økte vekten bekymrer Grønne Mobilister.

De peker på at tyngre Volvo- og Polestar-biler fører til større forbruk av jordens ressurser.

Samtidig slipper de ut mer. I tillegg slippes det ut flere partikler fra dekk og veier på grunn av den økte vekten.

Per Östborn fra Gröna Mobilister mener at bilmerker også slipper unna med å bare fortelle halvsannheter.

«Bilmerker sier ofte at de bare lager bilene kundene vil ha.»

– Det er bare halve sannheten. Bilmerker ønsker å selge oppblåste SUV-er fordi de gir en større fortjenestemargin.

– De former kundenes ønsker med markedsføringen sin.

Avgifter på bilvekt og parkering

Av samme grunn foreslår Grønne Mobilister at sjåfører bør tvinges til å betale mer bare for å eie en bil. Mer spesifikt ønsker aktivistgruppen at sjåfører skal betale etter hvor mye bilene deres veier.

I tillegg mener de at større biler burde betale mer bare for å parkere. Organisasjonen viser til en studie fra London School of Hygiene & Tropical Medicine.

Studien viser at antallet fotgjengere og syklister som omkommer i trafikkulykker ville gått betydelig ned dersom det var færre biler.

Nedgangen ville være åtte prosent i Europa og 17 prosent i USA dersom alle SUV-er ble erstattet av vanlige personbiler.

Studien peker også på økt risiko for barn i trafikken. Et barn har 82 prosent høyere risiko for å dø hvis de blir påkjørt av en SUV i stedet for en vanlig personbil.

Lovgivning er nødvendig, skriker aktivister

Styrelederen i Gronne Mobilister, Jesper Johansson, er tydelig i sitt standpunkt.

– Alle har lenge vært klar over problemet med at bilene våre blir større og tyngre, men trenden fortsetter likevel.

– Vi ser ingen annen utvei enn å bryte dødsspiralen med lovgivning.

Organisasjonen mener at politiske tiltak er nødvendige for å snu trenden. Her hjemme er det også noe som tyder på at i hvert fall regjeringen vil gå i retning av de svenske aktivistene.

Regjeringen vil avskaffe registreringsavgiften. Men det burde rett og slett ikke gjelde alle biler. Danskene må tvinges inn i én bestemt type bil. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

750 prosent økning ydmyker Tesla fullstendig

Mens konkurrentene bare stormer frem, taper Tesla mer og...

Kinesiske merker satser nå på hybridbiler i Europa

Europeere har problemer med å ta i bruk kinesiske...

Vejdirektoratet: Dårlig vane irriterer 92 prosent

En ny Epinion-undersøkelse for det danske Vejdirektoratet avslører at...

Amerikas beste politi kan ikke kjøre med manuell girkasse

Amerikanske spesialstyrker i Secret Service kan være tøffe hunder....

Ansatte er sinte over nytt forbud hos Volvo

Alle ansatte hos Volvo har fått forbud mot å...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Dansk parkeringsplass solgt for 450 000 kroner uten hus

Det kan høres sånn ut. Men selv til en pris på 450 000 kroner følger ikke et hus med privat parkeringsplass i Odense, som...

GMs Corvette er tilbake i Danmark etter 5 år.

Ifølge General Motors vil Corvette aldri bli et frittstående merke. Men nå er i det minste bilene tilbake på dansk jord etter en 5-års...

Trafikstyrelsen øker prisen på førerkort med 108 prosent.

Siden den danske veitrafikmyndigheten overtok førerkortområdet fra politiet i 2021, har testavgiften økt med 108 prosent. Det er fullstendig latterlig, sier Lars Kruse, styreleder...

Første bilder av den nye XPENG P7 – sportssedan i toppform

XPENG avduker den nye generasjonen av den elektriske P7-modellen, som kombinerer skarpt design, avansert teknologi og en digital cockpit i en sporty pakke. XPENG...

Vejdirektoratet: Dårlig vane irriterer 92 prosent

En ny Epinion-undersøkelse for det danske Vejdirektoratet avslører at 92 prosent av danske sjåfører mener at de selv holder til høyre, mens bare 27...

100 000 mennesker står i kø for en billig elbil som ikke finnes.

Den eksisterer sannsynligvis ikke som noe mer enn en prototype ennå. Likevel står 100 000 sjåfører i kø for å hente den vrakede elbilen...

Dansk selskap «skroter» Tesla – ønsker ikke å bli assosiert med Musk

Byggefirmaet Tscherning bytter ut Tesla-flåten sin. Søren Tscherning peker på Elon Musks politiske uttalelser som årsaken, i en tid der Tesla-salget i Danmark stuper....

Det du trenger å vite om privat billeasing

Vurderer du å privatlease en bil i Danmark? Her er alt du trenger å vite før du signerer – og 5 gode tips som...

Fotofælde blitzer stokkand i 30-sone for 2. gang

I Sveits fanget et fartskamera en and som fløy 52 km/t i en 30 km/t-sone. Ved en utrolig tilfeldighet er dette andre gang på...

Motorstyrelsen gjør det billigere å lease biler

I november 2024 gjorde den danske biltilsynet det billigere å lease biler i Danmark for første gang på 12 år. Og nå senkes renten...

Nytt batteri kan lade 150 elbiler samtidig

Kinesiske CATL har satt taket for en ny batteripakke på 9 MWh. Energilagringssystemet kan lade 150 elbiler eller forsyne en husholdning med strøm i...

Bilmerke finner 5 milliarder kroner – overlever kanskje ikke

Amazon-gründer Jeff Bezos har lykkes med å finne 5 milliarder kroner i investeringer for det nye lavprismerket Slate Auto. Likevel er ikke overlevelse garantert....