26. april, 2025

Miljøkatastrofe: Millioner av bildekk er brent

Selv om bileiere betaler for å få de brukte dekkene sine, viser det seg nå at 25 millioner dekk brennes i India.

Millioner av brukte dekk, som sjåfører i Storbritannia betaler en avgift for å kvitte seg med på en sikker måte hvert år, ender i stedet opp som drivstoff i store trykkokere i India.

En stor del av dekkene som bør resirkuleres blir i stedet brent.

Den problematiske håndteringen av gamle dekk er avdekket gjennom en studie utført av BBC .

Undersøkelsen avslører at store mengder bildekk sendt fra Storbritannia til India for resirkulering faktisk brennes i store anlegg.

Prosessen med å ødelegge dekkene forårsaker betydelige helseproblemer for folk som bor i nærheten av anleggene, samtidig som den forårsaker miljøskader i lokalområdet.

Bilistene betaler inn dyre bøter for en miljøkatastrofe

Ifølge BBC betaler britiske bileiere et gebyr, typisk mellom 40 og 80 danske kroner per dekk, for å sikre at deres gamle dekk håndteres forsvarlig.

Til tross for denne ordningen finner en betydelig mengde utgåtte dekk veien til India gjennom uoffisielle kanaler og havner på det svarte markedet.

Og det at dekkene 'forsvinner' på denne måten er visstnok noe alle i den delen av bilindustrien vet.

Elliot Mason, som eier et stort britisk selskap som spesialiserer seg på resirkulering av dekk, sier til BBC at han ikke er i tvil om hvordan dekkene faktisk blir avhendet.

– Jeg tror ikke det er noen i bransjen som ikke vet at det skjer.

Hvert år tillater India import av opptil 25 millioner brukte dekk. I landet behandles dekk ofte ved hjelp av en prosess kjent som pyrolyse.

Dette innebærer å plassere dekkene i store beholdere, som kan sammenlignes med trykkokere, og deretter varme dem opp til en temperatur på rundt 500 grader Celsius.

Anleggene som bruker pyrolyse for å bryte ned dekk er ofte lokalisert i landlige områder. Som BBC beskriver i sin rapport, kan forholdene i disse fabrikkene være direkte helseskadelige for de ansatte og området rundt.

– Forholdene i disse fabrikkene – som ofte ligger på landsbygda – kan være både giftige og helseskadelige, skriver media.

Forurensningen som slippes ut fra prosessen utgjør en reell risiko for lokale innbyggere, med potensielle helsekonsekvenser som hjerteproblemer og ulike former for kreft.

Håndteringen av de mange importerte dekkene utgjør dermed en alvorlig belastning for både menneskers helse og miljøet i de berørte områdene i India.

Betalingen som britiske bilister betaler for resirkulering av sine gamle dekk, garanterer ikke nødvendigvis miljø- eller helsevennlig behandling av avfallsproduktet.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer...

Tesla anklaget for kilometersvindel for å få garantien til å utløpe raskere

En rekke Tesla-eiere saksøker nå bilmerket. De hevder at...

Bilsjef: De fleste elbiler er verre dritt

Rivians RJ Scaringe mener at mangelen på billige elbiler...

Molotov og hærverk: Det globale sinnet mot Tesla fortsetter

Hærverk mot Tesla vokser – nå ruller bølgen globalt...

Volvo flykter fra Kina – flytter produksjonen til Belgia

Kinesiske Volvo er nå så redd for tollsatser fra...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Regnestykke: Så dyr er en gjør-det-selv-ferie i elbil

Ifølge en ny beregning slår elbilen bensinbilen i pris til Gardasjøen og den franske rivieraen på gjør-det-selv-ferien. En ny analyse viser at det er...

Politiet gadd ikke hjelpe – eier kjøpte tilbake stjålet bil

Programvareingeniør Ewan Valentine fra Solihull fikk sin Honda Civic stjålet. Utrolig nok kjøpte han den tilbake selv 3 uker senere fra en forhandler. Ewan...

Volvo flykter fra Kina – flytter produksjonen til Belgia

Kinesiske Volvo er nå så redd for tollsatser fra EU at produksjonen av elbilen EX30 flyttes til Europa. Ikke til Sverige, men til Belgia....

Renault 5 Turbo 3E koster nesten 1,2 millioner i Danmark

Den nye elektriske Renault 5 Turbo 3E blir Renaults kraftigste landeveisbil noensinne. Kun 1.980 biler skal bygges, og prisen starter på 1,18 millioner kroner....

Kan du se det? Ford stjeler VWs løsning i ny elbil

Ford har ansiktsløftet Mustang Mach-E. Modellen har nå varmepumpe som standard og ny plassering for girvelgeren ved rattet. Det er faktisk en VW-greie. Ford...

Nedtur for Tesla – har kun solgt 600 nye biler

Det første kvartalet av 2025 var kanskje ikke en katastrofe for Tesla. Men det har sett mye bedre ut. Merket solgte bare 600 biler...

Bilgigant fyller syntetisk diesel i nye biler

Alle nye dieselbiler fra Skoda fylles nå med syntetisk drivstoff første gang de fylles. Netto utslipp er 90 prosent mindre, sier styremedlem Karsten Schnake....

Nye biler med manuell girkasse har falt med 57 %

Antallet nye biler med tre pedaler – det vil si manuell girkasse – har falt med 57 prosent på et tiår. Det viser en...

Schumacher: Hamilton kan bli ferdig på Ferrari

Ralf Schumacher sår tvil om Lewis Hamiltons fremtid hos Ferrari. Den syv ganger F1-verdensmesteren sliter med bilen, og spekulasjonene om en tidlig exit vokser....

Et annet bilmerke gir opp å bygge kun elbiler

Det er rett og slett ikke nok kunder til elbiler. Så nå legger et annet bilmerke målet om kun å bygge elbiler på hylla....

Nissan bekrefter: Neste GT-R blir IKKE en elbil

Det blir ingen elbiler. I hvert fall ikke når det kommer til neste Nissan GT-R i rekken. I stedet beholder den V6-motoren. Etter R35s...

Til tross for 30 000 klager – Ford benekter feil ved upopulær motor

Bare i en Facebook-gruppe klager 30 000 medlemmer på problemer med Fords Ecoboost-motor. Men bilmerket avviser at det upopulære designet er en feil. Tusenvis...