Det er blitt betydelig færre av de eldste dieselbilene i Danmark, etter at reglene i de såkalte miljøsonene er strammet inn.
1. oktober 2023 ble det forbudt for dieselbiler uten partikkelfilter å kjøre inn i de danske miljøsonene. Dersom det likevel skjer, får eierne en bot på 1500 kroner.
Og det har en tydelig effekt. Det viser en ny evaluering utført av DCE – Nasjonalt senter for miljø og energi under Aarhus Universitet for det danske miljøstyrelsen.
Antall dieselbiler uten partikkelfilter i miljøsonene har gått ned. Og at allerede i uken frem mot innstrammingen ble iverksatt.
Fra at 2500 eldre dieselbiler befant seg i miljøsonene, er antallet nede i 800 av denne typen korvetter i dokken. Det er imidlertid fortsatt boder verdt 1,2 millioner danske kroner hver eneste ukedag.
LES OGSÅ: Drømte om Danmark – nå har bilmerket gått konkurs
Den femte miljøsonen i Danmark er etablert i København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg. Og mer innstramming er på vei.
Fra 1. oktober må dieselbiler enten oppfylle utslippsstandarden Euro 5 eller være utstyrt med partikkelfilter for å få kjøre i miljøsonene. Dette ekskluderer enda flere danske dieselbiler fra veiene.
Flere dieselbiler, selv om de ikke har særlig mange år på beltet, kan ikke utstyres med partikkelfilter. Dette gjelder blant annet enkelte Kia-modeller. Les mer om det her.
Allerede i april i år var det imidlertid klart at ikke alle dieselbilister har forstått at bilene deres ikke nødvendigvis har lov til å være på veiene. Mer enn 10.000 ganger er det gitt bøter for brudd på forbudet.
Men det finnes også dieselbiler uten partikkelfilter, som miljøsonene ikke må slå ned på. Eierne kan gå amok i dem så mye de vil. Les mer her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!