22. mars, 2025

Miljøsoner fungerer: Ulovlige dieselbiler forsvinner

Det koster sjåførene dyrt å kjøre gamle, ikke-godkjente dieselbiler inn i de fem danske miljøsonene. En ny beregning viser at antallet av disse bilene går betydelig ned.

Miljøsoner har hatt betydelig innvirkning på antall dieselbiler i Danmark, viser nye tall fra Danmarks Statistik. Spesielt i større byer hvor det er etablert miljøsoner har det vært en betydelig nedgang i antall dieselbiler som ikke overholder gjeldende miljøkrav.

Innen 2024 vil antallet ulovlige dieselbiler i de danske miljøsonene ha gått betydelig ned. Blant annet fordi boten på 1500 kroner per person. tiden faller nesten umiddelbart.

I oktober 2023 ble miljøsonekravene i kommunene København, Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg utvidet til også å gjelde dieselpersonbiler. Miljøsonene gjør at det er et maksimum på hvor mye nitrogen bilen din kan slippe ut.

Et knapt år etter utvidelsen av kravene hadde antallet dieselbiler som ikke oppfyller miljøsonekravene gått ned med 34 prosent. Så mens det på landsbasis var 63.000 personbiler som ikke oppfylte kravene på diesel i august 2023, var det 41.300 i september 2024. Nedgangen er en del av en generell nedadgående trend i antall dieselbiler uavhengig av utslipp.

Ifølge Søren Dalbro, konsulent i Danmarks Statistik, er utviklingen ventet.

– Antall dieselbiler har vært synkende siden midten av 2020, men nedgangen i de med høye nitrogenutslipp har spesielt akselerert siden utvidelsen av miljøsonene for personbiler i København, Odense, Aarhus og Aalborg, sier han.

Nedgangen i antallet av disse dieselbilene må ses i lys av at antall biler på de danske veiene har vært økende. Særlig elbiler har gjort sitt inntog i den danske bilparken.

I perioden august 2023 til september 2024 økte antall personbiler med 34.700 til nesten 2,9 millioner. Bak denne utviklingen ligger en nedgang i antall bensin- og dieselbiler på henholdsvis 46.800 og 68.200 og en økning i antall elbiler og ladbare hybrider på henholdsvis 139.600 og 10.000.

Nedgangen i antall dieselbiler som ikke oppfyller miljøsonekravene ser man spesielt i store byer, hvor disse bilene ikke er tillatt på veiene.

I kommunene København og Frederiksberg har antallet gått ned med henholdsvis 71 og 72 prosent, mens nedgangen i Odense, Aarhus og Aalborg er på henholdsvis 61, 52 og 48 prosent.

Generelt har antallet dieselbiler som ikke oppfyller miljøsonekravene gått ned i alle kommunene i landet. Nedgangen er minst på Jylland, på Bornholm og på Lolland, og kommunen med minst nedgang er på 19 prosent. er Fano kommune.

– Det er fornuftig at nedgangen er størst i kommuner der man ikke lenger får kjøre bil i byen.

– Men vi ser en nedgang i alle kommuner. Også i kommuner som ligger langt fra byer med miljøsoner, sier Søren Dalbro.

De aller fleste av de 41 300 dieselbilene som i september 2024 var Euronorm 1-4 og ikke hadde partikkelfilter ble registrert for første gang i 2001-2010. Av disse var nesten 15 000 biler registrert i 2007 eller 2008.

– Fra datoen. 1. januar 2011 ble Euronorm 5 innført for dieselbiler, og biler registrert etter den datoen oppfyller derfor miljøsonekravene i høy grad, forklarer Søren Dalbro.

I overkant av 300 dieselbiler uten partikkelfilter og med Euronorm 4 eller lavere har vært registrert siden 2011. De ble trolig importert som bruktbiler. Det er fortsatt 1.870 dieselbiler fra før 1994 uten partikkelfilter i Danmark.

Det er også noen dieselbiler uten partikkelfilter som får bevege seg fritt innenfor miljøsonene. Les mer om dem her .

Totalt hadde 2,1 millioner familier minst én bil d. 30. juni 2024. Av disse familiene skaffet 110 700 seg nyregistrert bil i perioden august 2023 til september 2024.

23.200 av disse hadde dieselbil fra før. 1.100 av dem valgte dieselbil igjen. Det tilsvarer i underkant av 5 prosent. av familier med dieselbil kjøpte ny dieselbil, mens 65 stk. fikk elbil og 25 prosent. en bensinbil.

Til sammenligning kjøpte 82 prosent av familiene med elbil som har fått ny bil, sier ny elbil. For familier med bensinbil som kjøpte ny bil, valgte 44 prosent en ny bensinbil og 50 prosent. en elbil.

Blant de med plug-in hybrid som kjøpte ny bil, valgte 70 prosent en elbil, 19 prosent. en fossilbil og 11 prosent. en plug-in hybrid.

I tillegg til familiene som allerede hadde bil ved kjøp av den nye bilen, var det 12 700 familier uten bil som allerede kjøpte ny bil fra august 2023 til september 2024. 51 prosent. av disse familiene skaffet seg en bensinbil, mens 44 prosent anskaffet en elbil.

Dieselbilen var klart det minst populære valget blant alle bilkjøperfamilier, uavhengig av hvilken type bil de hadde fra før. Elbilen var mest populær og valgt av 56 prosent. av kjøpefamiliene, mens 37 pct. valgte en bensinbil.

Latest

Don't miss

Seat sier nei til elbiler for 2030

Det blir ingen elbiler fra det spanske VW-merket Seat....

Hykleri? «Klimabevisste» Volkswagen flyr på dagstur til Tyskland

Til tross for en ellers påstått svært grønn profil,...

67 prosent av danskene ønsker mer fartskontroll

Flere fotobiler, mer hastighetskontroll. Det er det 67 prosent...

Polestar håner Tesla – kan du se hvordan?

For noen uker siden måtte Kia i Norge trekke...

Oljegiganten angrer – mer olje, mindre fornybar energi

Oljegiganten BP vil redusere sine investeringer i fornybar energi....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Tesla mangler 10 milliarder – ingen vet hvor de er

Tesla mangler angivelig nærmere 10 milliarder kroner. Bilmerket kan uansett ikke forklare hvor pengene er blitt av. 1,4 milliarder dollar. Eller i underkant av...

Max Verstappen vil ha V10-motoren tilbake i Formel 1

Det er ikke bare FIA-presidenten som vurderer det. Max Verstappen blir faktisk lenger i Formel 1 hvis V10-motoren gjør comeback. Fire ganger verdensmester Max...

Trump vil forby elbiler på flere amerikanske motorveier

Akkurat nå har elbiler i California lov til å kjøre i kjørefelt som ellers er beregnet for samkjøring. Men Donald Trump forbød det fra...

Politiet i Tyskland hater elbiler – tvunget til å bruke dem

Politiet i Baden-Württemberg, Tyskland, hater de 180 elbilene deres så mye at kritikk av bilene har blitt en politisk sak. Betjentene klager, men politikerne...

Vlado avslører: "Ja, hastighetskontroll fungerer – og det er ikke bare en pengemaskin"

I DRs Aftenshowet forklarer Danmarks mest kjente politimann hvorfor fartskontroller faktisk utgjør en forskjell i trafikken. Fartsgrenser på danske veier fungerer. Det opplyser trafikkpolitibetjent...

Hele landet dropper alle fotobokser – «De er verdiløse»

Fotobokser er verdiløse. I hvert fall hvis du spør regjeringen i Estland, som nå begynner å demontere alle fellene i hele landet. I Estland...

Citroën ombestemmer seg – 2CV gjenoppstår tross alt

Først ville de, så hadde media misforstått noe. Og nå ønsker Citroën fortsatt å bygge en ny 2CV, sier merkevarens administrerende direktør. Citroën 2CV...

Salget fortsetter: Spar opptil 130 000 kr. igjen Xpeng

Kinesiske Xpeng, som har blitt ekstremt populær i Danmark, gir nå danskene nok en vill kampanje hvor du kan spare hele 130 000 DKK....

Bilgiganten med 7,5 milliarder i underskudd sier opp 14.000 personer

Tyske ZF – eller ZF Friedrichshafen AG – kom ut av 2024 med et underskudd på 7,5 milliarder danske kroner. Nå skal 14.000 mennesker...

Ny konkurs koster Volvo mye penger

For en uke siden gikk den svenske batteriprodusenten Northvolt konkurs. Konkursen rammer Volvo, som kommer til å tape en hel fabrikk, spesielt hardt. Det...

Rally-cheerleaders nekter å snakke etter å ha bannet forbud

Rallykorene i WRC har fått munnkurv. De har i hvert fall ikke lov til å banne over radioen lenger. Dette gjør dem nå helt...

Tesla-investor til Elon Musk: Gå ned!

Teslas verdi på børsen har hamret ned siden desember 2024. Og nå har noen investorer fått nok. Gå ned, er den direkte oppfordringen til...