Svensk-tyske mangemillionæren Ola Källenius vil i tillegg til rollen som direktør i Mercedes også være styreleder i sammenslutningen av europeiske bilmerker. Det gjør ham til den mektigste mannen i bransjen.
Mangemillionæren og Mercedes sin svensk-tyske direktør, Ola Källenius, blir nå den mektigste personen i den europeiske bilindustrien.
Som ny styreleder i ACEA, European Automobile Manufacturers' Association, inntar han en sentral posisjon i en bransje under press.
ACEA representerer flere av Europas største bilmerker, og Källenius vil spille en avgjørende rolle når bilindustrien på våre breddegrader skal konkurrere med den fra Kina og USA.
Mercedes-sjefens tid som styreleder starter i 2025, da han må ta tak i problemer som skjerpede utslippskrav og konkurranse fra spesielt kinesiske bilmerker.
Ola Källenius, som har vært administrerende direktør i Mercedes i fem år, fortsetter dermed oppturen i bransjen. Han erstatter Renault-sjef Luca de Meo, som har vært styreleder i ACEA siden 2022.
Organisasjonen ble grunnlagt i 1991 og omfatter 14 av Europas største bil- og lastebilprodusenter og samarbeider tett med 31 nasjonale bransjeforeninger. Volvo Cars og Stellantis har tidligere forlatt ACEA.
Men skal man tro de siste ryktene, vil sistnevnte gå tilbake til foreningen, som gruppen forlot samme år som de Meo ble styreleder.
Bilindustrien står overfor betydelige utfordringer. EUs innstramming av utslippsgrensene kan koste tusenvis av arbeidsplasser samtidig som bilsalget faller.
I tillegg presser kinesiske produsenter på for å få tilgang til det europeiske markedet, blant annet ved å bygge flere fabrikker i EU.
Til slutt må bransjen forholde seg til forbudet mot nye biler med forbrenningsmotorer, som EU ønsker å ha innført senest i 2035. Flere bilmerker, underleverandører og nå sist EU-medlemmer har imidlertid krevd at forbudet skal være det fjernet igjen.
– Under mitt formannskap vil ACEA fokusere på å forbedre de regulatoriske betingelsene for å styrke vår konkurranseevne i den digitale og elektriske æra.
– Vi vil jobbe for en markedsdrevet endring i retning av å redusere industriens CO2-utslipp. Og vi skal stå opp for internasjonal handel som er fri, rettferdig og regelbasert, sier Ola Källenius i en pressemelding .
En av Källenius' prioriteringer vil også være å sikre at europeisk bilproduksjon kan forbli konkurransedyktig globalt. Bekymringen for at produksjonen skal flytte til Kina er utbredt. Men Källenius er fortsatt optimistisk.
– Jeg er overbevist om at bilindustrien i Europa har det som skal til for å fortsette å lykkes i global konkurranse.