Bare på tyske veier risikerer 8 millioner biler å bli forbudt 1. januar 2025 på grunn av innstramminger fra EU. Advarselen fra den tyske transportministeren Volker Wissing er så nøyaktig,
Rundt 8 millioner dieselbiler skal forbys fordi EU ønsker å tolke gjeldende regler mer restriktivt.
Advarselen fra Tysklands transportminister Volker Wissing, som nå har bedt EU-kommisjonen om en forklaring, høres så nøyaktig ut.
Bakgrunnen for ønsket om en strammere tolkning fra EUs side ligger i tidligere målemetode og drivstoffstandard NEDC. Det er den som vil bli sett strengere på i Brussel.
Konkret mener Volker Wissing at EU har til hensikt at grenseverdiene for forurensning i den gamle NEDC-normen også skal gjelde for «driftsforholdene». Det vil si når en fullastet personbil for eksempel kjører opp en bakke.
LES OGSÅ: Bilfirma nær konkurs – klarer ikke å betale regningene sine
I et slikt scenario går motoren for fullt, men det at EU kommer med strengere tolkningskrav i etterkant hører ingen steder hjemme, mener den tyske ministeren.
– Det kan ikke implementeres når dagens teknologi er tatt i betraktning. Det (kravet, red.) representerer et urealistisk krav til koruniformene som allerede er på veiene i dag.
Wissing mener dette vil bety at alle Euro 5-godkjente biler blir forbudt, og at det heller ikke kan utelukkes at Euro 6-biler rammes.
– Millioner av korvogner risikerer å bli tatt ut av drift (fjernes fra veiene, red.), mener Wissing.
Bare i Tyskland er det ifølge Auto Bild 4,3 millioner Euro 5-dieselbiler, mens det er en risiko for at 3,9 millioner Euro 6-biler blir berørt av reglene.
Samferdselsministeren frykter at mange millioner dieselbiler over hele Europa, som langt fra er utdaterte, ikke lenger skal få kjøre fra januar 2025. Derfor krever Wissing nå at lederen av EU-kommisjonen, Ursula von der Leyen, har reglene endret.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!