10. februar, 2025

Minister: Sjåfører bør ikke forbys å kjøre over 32 km/t

Etter et fall i antall dødsulykker i Wales, raser debatten i England. Flere vil innføre samme fartsgrense på 32 km/t.

Flere personer i England ønsker å innføre forbud mot hastigheter over 32 km/t i urbane soner. Debatten om en strengere fartsgrense har startet etter at Wales introduserte noe lignende i september 2023.

Dette førte ifølge regjeringen til en betydelig nedgang i antall trafikkskadde.

Mellom juli og september 2024 registrerte Wales 410 skader i trafikkulykker på veier med fartsgrenser på 32 km/t og 50 km/t.

Dette melder Auto Express .

Tre av disse ulykkene resulterte i dødsfall, 90 personer ble alvorlig skadet, og resten fikk lettere skader.

Sammenlignet med samme periode i fjor, da fartsgrensen på 32 km/t ennå ikke var innført, har antall drepte og alvorlig skadde gått ned med cirka 100 tilfeller.

Dette representerer en total reduksjon på 28 prosent, som er det laveste antallet i Wales historie, det vil si mens det har vært biler på landets veier.

Nedgangen i antall skader har fått mange til å oppfordre den britiske regjeringen til å innføre tilsvarende fartsgrenser i England og Skottland.

Luca Straker fra organisasjonen Brake, som jobber for trafikksikkerhet, mener sjåførene bør bremses ved et forbud.

– Det er klart at lavere fartsgrenser fører til færre ulykker og færre dødsfall og alvorlige skader – og det har Wales bevist nok en gang.

Organisasjonen oppfordrer regjeringen i England til å følge Wales sitt eksempel og innføre fartsgrenser på 32 km/t i urbane soner uten unntak.

Den walisiske transportministeren, Ken Skates, er imidlertid mer forsiktig med å koble de lavere hastighetene med det lavere antallet dødsfall og skadde i trafikken. Spesielt fordi fartsgrensen er sluppet igjen.

Han sier til landets medier at den walisiske regjeringen vil gjennomføre tre evalueringer for med større grad av sikkerhet å kunne si om den nye politikken har gjort veiene tryggere.

Opposisjonen er også skeptisk til om det har noen effekt å tvinge sjåfører til å kjøre saktere enn mopeder i landet.

Høyres transporttalsmann, Peter Fox, påpeker at tallene ikke forteller hele historien. Siden introduksjonen har fartsgrensen på 32 km/t vært et kontroversielt tema i Wales og resten av Storbritannia.

Kritikere mener at lavere fartsgrenser skaper unødvendig trafikkbelastning og at den walisiske regjeringen i stedet bør fokusere på å forbedre veiene rundt skoler og sykehus.

Flere lokale myndigheter har allerede gått mot regjeringen og endret fartsgrensen til 50 km/t igjen.

Den britiske regjeringen har ingen planer om å innføre fartsgrenser på 32 km/t i England og Skottland. En talsmann for Samferdselsdepartementet opplyser at fartsgrenser er en lokal sak, da lokale myndigheter kjenner veiene sine bedre enn staten gjør.

Her hjemme har regjeringen med samferdselsminister Thomas Danielsen (V) i spissen fremmet et lovforslag som forbyr kommuner å sette ned fartsgrensene på veiene. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Volvo taper milliarder – har aldri vært mindre verdt

Aksjen bak Volvo Cars har nådd et nytt lavpunkt....

Antallet hensynsløse sjåfører synker i Danmark

Som det første landet i verden innførte Danmark en...

Desperat kinesisk merkevare senker prisen med 200.000 kroner

Her hjemme har ikke Seres blitt sett. Men i...

12.000 igjen – bilgiganten varsler flere permitteringer

Ledelsen har oppdaget svakheter i alle forretningsområder. Derfor vil...

Nye tall: Hvorfor elbiler trenger veihjelp oftere

Nye tall fra SOS International viser at elbiler trenger...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Studie: Bilister vil bare ha veldig billige kinesiske biler

Hvis bilene kommer fra Kina, må de være ekstremt billige, fordi sjåførene er villige til å kaste penger på dem. Dette viser en ny...

Desperat kinesisk merkevare senker prisen med 200.000 kroner

Her hjemme har ikke Seres blitt sett. Men i Norge fungerer det ikke akkurat sånn heller. Så nå prøver importøren å presse salget ved...

Volkswagens nye elbil har en toppfart på 20 km/t

Volkswagens nye elbil har i utgangspunktet en toppfart på 20 km/t. Det er ikke behov for mer i de nye traktorene. Volkswagen har utviklet...

Audi har ingen løsning for brennbare elbiler

Audi risikerer å bli saksøkt for milliarder av kroner. 77.000 eiere av e-tron-modellen har ikke lov til å fullade batteriene. Jaguar kjøpte tilbake nesten...

BMW lover bensinbiler «så lenge det er lovlig»

Forbrenningsmotoren skal ingen steder. I hvert fall ikke hos BMW. Ikke engang om en elektrisk M3 med 1000 hestekrefter er på vei. BMW er...

Verdens største bilmerke tilbakekaller over 1 million biler

Verdens største bilmerke, Toyota, tilbakekaller nå over 1 million biler som kan ha alvorlige bremseproblemer. Bilene ble bygget de siste årene. Toyota tilbakekaller over...

Kina ligger 10 år foran med elbiler, sier Ford

Ford-direktør Jim Farley vil kvitte seg med sin kinesisk-utviklede Xiaomi SU7. Og nå innrømmer han at kineserne ligger 10 år foran med elbiler. Ford-direktør...

Donald Trump forbyr statlige subsidier til ladestasjoner

USAs nye president Donald Trump har beordret myndighetene til å slutte å støtte offentlige ladestasjoner. USAs president Donald Trump har besluttet å forby statlige...

Norges hovedstad forbyr fossilbiler innen 2027

I hovedstaden Oslo vil politikerne ha lov til å forby alle fossilbiler fra sentrum allerede i 2027. Fossile biler kan bli forbudt i Oslos...

Brannstifter skriver "Nazi" om Tesla-virksomhet

I forrige uke forsøkte en eller flere gjerningsmenn å sette fyr på en Tesla-butikk i USA. Når det ikke fungerte ble bl.a. skrevet 'nazi'...

Danmark ligger fortsatt langt bak med elbiler

Selv om elbiler utgjorde 64 prosent av markedet i Danmark i januar, henger biltypen fortsatt etter andre land. Danmark henger fortsatt etter når det...

Ferrari betaler ut en enorm bonus til 5000 ansatte

Etter et rekordstort regnskapsår kunne 5.000 ansatte punge ut en kontantbonus på over 100.000 DKK fra Ferrari. Ferrari har utbetalt en kontantbonus til mer...