Flere partier vil straffe de som tar bilen og ikke sykkelen til jobben. Nå skal skatteminister Rasmus Stoklund se på saken.
Skatteminister Rasmus Stoklund (S) åpner nå for muligheten for å straffe de som ikke velger å sykle til jobben, som et ledd i en bredere diskusjon om å fremme bruken av sykkelen.
Han slår fast at skattepolitikken kan være et virkemiddel for å påvirke danskenes valg av transportmiddel, og dermed få flere til å velge sykkelen fremfor bilen.
Stoklund understreker i et skriftlig svar at skattesystemet bør brukes aktivt for å støtte opp om ønskede atferdsendringer, herunder flere sykkelturer til og fra jobb.
– Skattesystemet må brukes til å fremme det vi gjerne vil ha mer av, og derfor er jeg åpen for å jobbe videre med forslag og ideer om hvordan vi kan gjøre det attraktivt gjennom skattepolitikken å hoppe på sykkelen i stedet for å sitte bak. rattet, sier han til Ritzau.
Selv om skatteministeren ikke legger frem konkrete forslag, er debatten allerede i gang blant flere partier.
LES OGSÅ: Bilmerker skal selge biler med dødt utstyr i EU
For en drøy uke siden la Alternativet frem en plan for å gjøre det mer attraktivt å sykle til jobb. Et sentralt element i deres forslag er en særskilt transportgodtgjørelse for syklister, hvor de kan få tre kroner per kilometer i pendlergodtgjørelse for strekninger mellom 2 og 24 kilometer.
Alternativets forslag har støtte fra flere partier. SF og Enhedslisten støtter ideen om å innføre en gratis sykkelordning, som minner om den eksisterende gratis bilordningen, der bedrifter kan stille sykler til disposisjon for ansatte.
Liberal Alliance nevner en modell fra Dansk Industri, der arbeidsgivere kan stille sykler til disposisjon, som kan brukes både i arbeidstiden og på vei til og fra jobb.
Selv om Rasmus Stoklund ikke hadde anledning til å kommentere Alternativets forslag umiddelbart etterpå, fordi han var på ferie, er hans standpunkt en videreføring av tidligere meldinger fra tidligere skatteminister Jeppe Bruus.
Allerede i sommer uttalte Bruus at han ville jobbe med skattetiltak som kan fremme bruken av sykkel. Den nye statsråden er enig i denne ambisjonen.
– Jeg har i likhet med min forgjenger en ambisjon om at det skal være enkelt og attraktivt å ta grønne og sunne valg, inkludert å ta sykkelen på jobb, sier Stoklund.
Ifølge European Cyclists Association er Danmark det eneste EU-landet som ennå ikke har innført skattefordeler for syklister.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!