Adrian Newey går av som teamsjef for Aston Martin etter bare fire måneder i rollen. Han vil bli erstattet av Audis administrerende direktør, som er nesten like ny i jobben.
Adrian Newey trekker seg som teamsjef for Aston Martin etter bare fire måneder i rollen.
Den legendariske Formel 1-designeren vil i stedet fokusere på de tekniske utfordringene som har gitt teamet en marerittaktig start på 2026-sesongen.
Avgjørelsen kommer etter en ekstremt skuffende start på den nye sesongen for Lawrence Stroll og hans mannskap.
Problemer truer for den Newey-designede AMR26-racerbilen i år.
Det nye samarbeidet med motorpartner Honda har vært preget av store tekniske feil i de første løpene.
Faktisk har bilen for øyeblikket problemer med å fullføre en hel rundedistanse uten å havarere.
Jonathan Wheatley, som for tiden er sjef i Audi, tar nå over rollen som teamsjef hos Aston Martin.
Han returnerer dermed til England etter bare 10 måneder med det tyske merket, som i fjor slukte Sauber-teamet.
Den nøyaktige tidspunktet for byttet avhenger imidlertid av de juridiske detaljene i Wheatleys nåværende kontrakt med Audi, mener Motorsport.com.
Jonathan Wheatley kjenner Adrian Newey veldig godt fra tiden deres sammen hos Red Bull Racing.
De to profilene tilbrakte hele 20 år sammen. Det antas at det var Newey selv som anbefalte Wheatley til lagets eier og finansmann Lawrence Stroll.
Adrian Newey ble hentet til Aston Martin for å skape et vinnende team. Faktisk gikk det rykter om at de var klare til å tilby Red Bulls Max Verstappen mer enn 2 milliarder kroner for å gjøre det samme.