BMW brukte milliarder av kroner på Formel 1, men det tyske merket trakk seg ut i 2009 og har ikke sett seg tilbake siden. De kommer heller ikke til å gjøre comeback.
Det har gått rykter om det flere ganger.
Men like mange ganger har BMW-toppledelsen i München nektet å returnere til Formel 1. Og det faktum at Audi deltar i 2026 har ikke endret den avgjørelsen.
I stedet sies det denne gangen fra BMW at de avviser et comeback til motorsportens fremste klasse fordi racerbiler absolutt ikke har noe med gatebiler å gjøre.
Uansett er ikke teknologien i racerbiler det minste relevant for gatebiler i dag. Det må være den 100 prosent syntetiske bensinen som Formel 1-biler kjører på i dag.
Men drivstoff – selv om merket heller syntetisk diesel fra fabrikken inn i nye dieselbiler – er ikke noe BMW produserer selv.
– Vi prøver å være så nærme våre gatebiler som mulig i alt vi gjør, sier BMW M-sjef Frank van Meel i et nytt intervju med Drive.
BMW har ikke vært en del av Formel 1-feltet siden 2009. Merkets beste resultat i motorsportklassen var under den kanadiske Grand Prix i 2008, da pole Robert Kubica så vidt gikk glipp av en seier i løpet.
Det nærmeste BMW kommer ekte motorsport i dag er deres engasjement i flere forskjellige racingklasser med den nåværende M4.
Sammen med Audi trakk BMW seg fra Formel E, den elektriske motparten til Formel 1 , etter 2020-sesongen.