Det var en spøk. Eller rettere sagt en aprilsnarr-spøk. Men nå mener BMW det faktisk. Et år senere blir en morsom bemerkning virkelighet.
Det er ikke en aprilsnarr-spøk. Selv om vi faktisk nærmer oss 1. april 2026 med raske skritt.
Denne gangen mener BMW det virkelig. Fjorårets aprilsnarr-spøk blir til en ordentlig bil. Tyskerne lager noe ut av M3 Touring GT3.
Bilen skal konkurrere i 2026-utgaven av 24-timersløpet på Nürburgring mellom 16. og 17. mai. Alt vil være basert på de tekniske spesifikasjonene til den mindre M4 GT3 Evo.
Det betyr 582 hestekrefter fra en treliters rekkesekser som sender all kraften direkte til bakhjulene.
– Vi har aldri kjørt en kort 24-timers runde med en bil som BMW M3 Touring før.
«Jeg er sikker på at fansen vår, som nå er nærmere hjemmet vårt i München enn noensinne, vil bli begeistret», sier M Motorsport-sjef Andreas Roos, ifølge Top Gear.
Historien sier ikke hvorfor BMW valgte å ta fjorårets aprilsnarr-spøk på alvor.
På den annen side kan Boosted fortelle at ikke alle får lov til å løpe i det tyske langdistanseløpet i år.
En førstegenerasjons Renault Twingo – den som ble bygget mellom 1993 og 2007 – har, til tross for hype på sosiale medier og det som tilsynelatende var dialog med selskapets ledelse, plutselig blitt avvist .
I Danmark bør vi ikke forvente å se noe til M3 Touring GT3. I motsetning til andre racingserier finnes det ingen regler som sier at x antall biler må bygges for gatebruk for å kjøre 24 timer på Nürburgring. Øvelse, øving.
På den annen side er det mulig å kjøpe gatebilen M3 Touring i Danmark. Men den er dyr. Med avgift koster bilen fra rett under 2 millioner kroner.