«Slik Formel 1 er nå, er det ikke kult. Og hvis du tror det, forstår du ingenting», sier Max Verstappen etter den kinesiske Grand Prix.
Max Verstappen gleder seg tydeligvis til å kjøre noe annet enn Formel 1 .
I hvert fall i dagens biler.
Den fire ganger nederlandske verdensmesteren gjorde det klart da han endte på 16. plass i Kinas Grand Prix.
Den ellers raske mannen fullførte ikke et eneste løp da Red Bull-en hans måtte gi opp etter 45 runder. Offisielt fordi Red Bull-en hadde problemer med kjølingen.
Etter løpet fikk det imidlertid ikke mye presseoppmerksomhet. Faktisk fikk Verstappen beskjed om at han ikke forstår underholdningen under gjeldende regelverk.
Ifølge ham har det ingenting med motorsport å gjøre i det hele tatt når førerne stadig må frykte at et dødt batteri vil sette dem ut av kampen om plasser i feltet.
– Jeg tror ikke det er det ekte Formel 1-fans vil ha heller. Kanskje noen fans liker det, men de forstår ikke racing.
– Forhåpentligvis kan vi bli kvitt dette så raskt som mulig.
Paradoksalt nok kunne ingen av Ferrari-førerne, som begge fullførte løpet, slutte å snakke om hvor underholdende de syntes løpet i Kina hadde vært.
Tilbake i Red Bull-leiren er det ingen utsikter til forbedring. Og absolutt ikke den typen Verstappen skulle ønske.
Den neste store endringen i reglene er flere år unna. Det er imidlertid bred enighet om at Formel 1-biler bør gå bort fra både hybrider og V6-motorer.
FIA-president Mohammed Ben Sulayem skulle gjerne hatt V10-motorer. Men det kan han ikke få, så nå prøver han å overtale Formel 1-teamene til å gå for en mer primitiv løsning med V8-motorer .
Tanken er at det skal resultere i både lettere og mindre biler. I motsetning til i dag, hvor Formel 1-biler aldri har vært tyngre eller større.