Motsier Tesla – "Selvkjørende biler er langt unna"

Teknikgiganten Nvidia tar nå rettslige skritt mot Tesla og sier at selvkjørende biler i det virkelige liv vil komme på 2030-tallet.

Teknikgiganten Nvidia mener selvkjørende biler fortsatt er langt fra å bli en realitet. I et nylig intervju sa Ali Kani, leder for Nvidias bilavdeling, at «vi er fortsatt et stykke unna å ha helt selvkjørende biler på veien».

Nvidia er en av de ledende aktørene innen utvikling av teknologi for selvkjørende biler, og Kanis uttalelser har utløst generell skepsis i hele bilindustrien. I hvert fall når det gjelder selvkjørende biler.

De eneste som tilsynelatende tror at selvkjørende biler allerede er her er Tesla, ledet av administrerende direktør Elon Musk.

Musk har lovet i årevis at helt selvkjørende Teslaer er rett rundt hjørnet. Men disse spådommene har ennå ikke vist seg å være sanne på noen måte.

Kani mener at utviklingen av selvkjørende biler er en svært kompleks prosess og derfor krever at bransjen beveger seg sakte.

Nvidia-direktøren gir heller ikke mye æren til Teslas teknologi, som har eliminert sensorer i merkets nyeste biler og i stedet fokusert på kameraer.

– Vi trenger lidar, radar og alle lignende systemer. Ellers kan vi ikke garantere sikkerheten (i bilene, red.), sier Kani i en kommentar til Autocar .

Han mener at en forhastet implementering av selvkjørende teknologi kan skade publikums tillit til teknologien.

Dagens selvkjørende systemer er ofte basert på forhåndsprogrammerte regler og mønstre, noe som kan resultere i ujevn og uforutsigbar kjøring.

Kani spår at fremtidens selvkjørende biler vil lære trafikkreglene på en «mer menneskelig» måte.

Dette vil igjen gi passasjerene i bilene en jevnere og mer komfortabel opplevelse. Også uten å måtte frykte om de slipper korrittet i live.

Han understreker viktigheten av at bedrifter utviser varsomhet i utviklingen av selvkjørende biler.

– Én feil kan påvirke tilliten til hele bransjen. Sikkerhet kommer først, advarer Kani.

Kanis uttalelser tyder på at det fortsatt er en rekke utfordringer som må overvinnes før selvkjørende biler blir en del av hverdagen.

De bilmerkene som ligger lengst med 'selvkjørende biler' har heller ikke klart å la bilene kjøre helt av seg selv. I hvert fall ikke ennå.

Omvendt har Mercedes allerede lovet å ta på seg skylden dersom bilene forårsaker ulykker. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Sjefen er på plass – skal selge det som kan være Danmarks billigste elbil

Nio klarte seg ikke engang i Danmark. Så nå...

Elbil fra Dacia i ferd med å velte i 77 km/t

En ny elgtest fra KM77 avslører alvorlige problemer for...

25-åring får fengselsstraff for problem med leasingbil

Motorproblemer med en leaset bil koster en 25 år...

BMW vurderer elbiler med bensinmotorer fra 2026

BMW har angivelig bedt ZF om å utvikle en...

Bilmerket Nio dropper spesialfunksjoner i Danmark

Egentlig er det Nios store partytriks med batteribyttestasjonene. Men...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ford: Folk bryr seg ikke om bilmotorer i dag

Ifølge Fords finansdirektør, John Lawler, er forbrenningsmotorens æra over. Hestekrefter og dreiemoment er ikke lenger det som definerer en bil for den moderne sjåføren....

72 prosent av bilimporten er borte – Trump vil ha mer toll

Donald Trump sier han vil beskytte amerikanske biljobber med flere tollsatser. Trusselen kommer samtidig med et oppgjør om Californias forbud mot bensindrevne biler. En...

28 000 elbiler med typisk «BMW-feil» tilbakekalt

En produksjonsfeil hos en underleverandør tvinger det amerikanske elbilmerket til å tilbakekalle 28000 versjoner av bilene R1T og R1S. Det sies at det mest...

BMW skal erstatte karbonfiber i nye biler med horfro

Den tyske bilprodusenten BMW har inngått en avtale med det sveitsiske selskapet Bcomp om å transformere karbonfiberdeler til materialer laget av horfro. Ja, horfro....

Ford advarer: Bilister må ikke reparere elbiler selv

Reparasjoner av elbiler er ikke noe sjåfører bør ta seg av selv, advarer Matti S. Koponen, sjef for Ford i Finland. Å reparere en...

Så mye feil viser splitter nye elbiler under kjøring

Elbiler er ikke ufeilbarlige. Tvert imot viser de ganske mange feil når det gjelder måling av distanse på tripptelleren, viser ny test. Kan du...

Ansatte frykter konkurs – Ford bygger batterier til elbiler

Ansatte og deres fagforeninger frykter at Ford i Europa vil gå konkurs. Likevel har Ford startet produksjon av batterier til merkets egne elbiler. Ford...

Akkurat nå: Håndverkere fjerner klimademonstranter fra trafikklysene

Torsdag morgen tok klimademonstranter ut i gatene i København – men før politiet ankom, tok to menn saken i egne hender. Trafikken i København...

BMW vurderer elbiler med bensinmotorer fra 2026

BMW har angivelig bedt ZF om å utvikle en bensindrevet rekkeviddeforlenger for elbiler. Den gamle i3 REx-teknologien skal visstnok løse rekkeviddeangsten. En prototype med...

Lamborghini-eier tatt i 188 km/t med politiets nye våpen

En Lamborghini-eier ble overrasket av politiet i Syd- og Sønderjylland, som målte superbilen til 188 km/t under en treningsøvelse med nye lasermålere. Nå risikerer...

Studie: Lyder fra elbiler forvirrer fotgjengere

En ny studie fra Chalmers tekniska högskola i Sverige viser at de lovpålagte varsellydene i elbiler er vanskelige å finne, noe som utgjør en...

Ny fartskamera fanger opp 1000 sjåfører hver eneste dag

San Franciscos nye fartskameraer har fanget opp 31000 sjåfører i løpet av de første 30 dagene. Fartsbøter kan være så høye som 3500 kroner....