8. februar, 2025

Motsier Tesla – "Selvkjørende biler er langt unna"

Teknikgiganten Nvidia tar nå rettslige skritt mot Tesla og sier at selvkjørende biler i det virkelige liv vil komme på 2030-tallet.

Teknikgiganten Nvidia mener selvkjørende biler fortsatt er langt fra å bli en realitet. I et nylig intervju sa Ali Kani, leder for Nvidias bilavdeling, at «vi er fortsatt et stykke unna å ha helt selvkjørende biler på veien».

Nvidia er en av de ledende aktørene innen utvikling av teknologi for selvkjørende biler, og Kanis uttalelser har utløst generell skepsis i hele bilindustrien. I hvert fall når det gjelder selvkjørende biler.

De eneste som tilsynelatende tror at selvkjørende biler allerede er her er Tesla, ledet av administrerende direktør Elon Musk.

Musk har lovet i årevis at helt selvkjørende Teslaer er rett rundt hjørnet. Men disse spådommene har ennå ikke vist seg å være sanne på noen måte.

Kani mener at utviklingen av selvkjørende biler er en svært kompleks prosess og derfor krever at bransjen beveger seg sakte.

Nvidia-direktøren gir heller ikke mye æren til Teslas teknologi, som har eliminert sensorer i merkets nyeste biler og i stedet fokusert på kameraer.

– Vi trenger lidar, radar og alle lignende systemer. Ellers kan vi ikke garantere sikkerheten (i bilene, red.), sier Kani i en kommentar til Autocar .

Han mener at en forhastet implementering av selvkjørende teknologi kan skade publikums tillit til teknologien.

Dagens selvkjørende systemer er ofte basert på forhåndsprogrammerte regler og mønstre, noe som kan resultere i ujevn og uforutsigbar kjøring.

Kani spår at fremtidens selvkjørende biler vil lære trafikkreglene på en «mer menneskelig» måte.

Dette vil igjen gi passasjerene i bilene en jevnere og mer komfortabel opplevelse. Også uten å måtte frykte om de slipper korrittet i live.

Han understreker viktigheten av at bedrifter utviser varsomhet i utviklingen av selvkjørende biler.

– Én feil kan påvirke tilliten til hele bransjen. Sikkerhet kommer først, advarer Kani.

Kanis uttalelser tyder på at det fortsatt er en rekke utfordringer som må overvinnes før selvkjørende biler blir en del av hverdagen.

De bilmerkene som ligger lengst med 'selvkjørende biler' har heller ikke klart å la bilene kjøre helt av seg selv. I hvert fall ikke ennå.

Omvendt har Mercedes allerede lovet å ta på seg skylden dersom bilene forårsaker ulykker. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Så mange sjåfører vil droppe elbilen neste gang

Ikke alle er gale etter elbiler. Selv ikke i...

Gigant: Etterspørselen etter olje vil tidligst falle i 2040

Verken kraner eller oljebrønner vil bli stengt foreløpig. Etterspørselen...

Verdens raskeste bil brenner dekk i sjette gir

Kan du trekke en brenner i sjette gir? Ork,...

Verdens nest dyreste bil ble solgt i helgen

Verdens nest dyreste bil ble solgt på auksjon i...

Vil ikke hjelpe folk i bensinbiler: "Det er feil"

I elbilenes paradis, Norge, nekter en bilforhandler å hjelpe...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Media: Max Verstappen får ny lagkamerat

Det engelske mediet The Mirror er ikke i tvil om at Max Verstappen får en ny lagkamerat. Det sies imidlertid at dette ikke vil...

Nytt utslipp for å stoppe branner i elbiler

Det høres kanskje rart ut. Men Stellantis-konsernet har søkt patent på nok en 'utslippsteknologi' for rene elbiler. Det handler imidlertid ikke om lyd. Patent...

Volkswagen slutter å selge elbiler umiddelbart

Det er verken problemer eller elbilene i seg selv som får Volkswagen til å tråkke på bremsen. Ifølge tyskerne selv skyldes dette en suksess...

Bilgiganten legger ned – 1000 ansatte skal permitteres

Stellantis rømmer fra den engelske byen Luton. Det er her de bygger varebiler. Men nå skal stedets 1000 ansatte permitteres. Stellantis stenger varebilfabrikken i...

180.000 hybridbiler tilbakekalt – kan brenne ut

Teknikgiganten Samsung har tatt ansvar for at 180.000 hybridbiler fra en rekke bilmerker har blitt utbrent på grunn av batteridefekter. Samsung har tatt ansvar...

Laget av Ken Block – Hoonitruck solgt for et vanvittig beløp

Den avdøde rallystjernen Ken Block er absolutt ikke glemt. Nylig ble hans Ford F-150 'Hoonitruck' solgt for et enormt beløp på auksjon. Den avdøde...

Porsche i U-sving – med mer fokus på forbrenningsmotoren

Elektrifiseringen har sklidd i bakgrunnen hos Porsche i Zuffenhausen. Ledelsen vil nå fokusere mer på forbrenningsmotoren. Porsche øker nå fokuset på forbrenningsmotoren. Bilprodusenten har...

Ferrari har fått nok – smakløse biler må stoppes

Ferrari har fått nok av rike kunder med absurde ønsker. Nå ønsker bilmerket fra Maranello å redusere ytterligere det som er tillatt ved 'spesialbestilling'....

FDM: Disse elbilene svikter oftest ved synet

Undersøkelsesdata for de 20 mest populære elbilene i Danmark viser at det står dårlig til. Uansett er feilprosenten ekstremt høy, ifølge FDM. Tesla Model...

Det er plass til en V8 i nye Mercedes C63

Både AMG og Mercedes vil nok si at det ikke lar seg gjøre. Men det er løgn. For det er god plass til en...

Ford vil bygge elbiler med bensinmotorer

Vi har ICE, BEV PHEV, HEV og nå også R-EV biler. Dette er elbiler med bensinmotor, som Ford bl.a. vil bygge. Ford skal bygge...

Russlands nye elbil går på 50 skrutrekkere

Ok - bilen er kanskje ikke ny. Men det er fortsatt plass til de 50 skrutrekkerne, akkurat der Ladas motor ellers ville ha vært....