Audi skal stoppe produksjonen av elbilen Q8 e-tron en stund. Og det kan koste livet til en hel bilfabrikk. Nå satser merket massivt på hybridbiler.
– Vi ser for tiden en negativ trend for elbiler, men det er fortsatt vekst, det er bare det at tempoet har gått ned.
Det sier Gernot Döllner, administrerende direktør i Audi, i et nytt intervju for Autocar .
Markedet for elbiler vokser imidlertid ikke så raskt at Audi tør å droppe forbrenningsmotoren helt. Tvert imot satser det tyske bilmerket nå massivt på både diesel- og bensinbiler med hybridassistanse.
Audi hadde ellers tidligere sverget på at den må være helt ferdig med forbrenningsmotorer fra Ingolstadt senest i 2033 I likhet med de nye fra en rekke konkurrenter – inkludert Mercedes og Volkswagen – ser det ut til at målet vakler betydelig nå.
LES OGSÅ: Kjent batteriselskap går konkurs
Hos Audi vil de derfor kaste penger på teknologi som kan få batteridelen til hybridbiler til å tilbakelegge 100 kilometer på ladning alene. Det avhenger blant annet av sammen med at forbrukerne, aka sjåførene, ikke er der Audi hadde forventet.
Gernot Döllner hevder imidlertid at Audi lenge har kunnet se skriften på veggen. Nemlig at mange sjåfører ikke ønsker å bytte til elbil.
– Innen Volkswagen-konsernet skjønte vi tidlig at hybrider er viktige, og nå ser vi at broen til elbiler er lengre enn vi først trodde, sier direktøren, som kun har hatt jobben sin i ett år.
De lange rekkeviddene kan være bilprodusentenes svar på innstrammingene i WLTP-normen for drivstofføkonomi, som alle bilprodusenter i EU må gjennom. Dagens norm kan godt utrydde hybridbilen allerede i 2027. Les mer om det her .
Den første modellen med Audis nye hybridteknologi, som imidlertid vil bli delt på tvers av Volkswagen-konsernet, er den nye A5, som ble presentert for noen dager siden. En bil som gjør unna A4-modellen.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her