Nå kollapser også Tesla i Kina – 25 prosent er borte

I verdens største bilmarked har sjåfører begynt å vende seg til Tesla. Faktisk kan det allerede sees direkte i salgstallene.

Tesla og Elon Musk står overfor økende problemer i Kina. Salget av de kinesiskproduserte Model 3 og Model Y falt med nesten 26 prosent i april.

Det er en betydelig nedgang på bare én måned. I mars solgte Tesla 78 000 biler i Kina. I april hadde tallet falt til 58 459.

Selv om april 2023 også veide opp for lavere salgstall, er det den store månedlige nedgangen som nå får eksperter til å stille spørsmål ved Teslas posisjon i Kina.

Kinesiske kunder har i økende grad vendt oppmerksomheten mot lokale merker som BYD. Merket økte sitt globale salg med 19,4 prosent i april, og leverte over 370 000 biler.

Det skriver Reuters .

Tesla har tidligere hatt suksess med produksjonen sin i Shanghai. Men etter hvert som flere kinesiske bilmerker lanserer nye modeller, blir konkurransen bare hardere.

BYD og andre elbilprodusenter trekker seg ut av Tesla i Kina

Det kinesiske markedet er verdens største for elbiler. Derfor har det vært avgjørende for Tesla å opprettholde sin posisjon der.

Men med synkende salgstall i både Europa og USA har Kina vært Teslas siste stabile marked. Det bildet er nå i endring.

Mens Tesla taper markedsandeler, lanserer BYD og andre merker modeller som er både billigere og teknologisk avanserte.

Flere analytikere peker på at den største utfordringen for Tesla er det økte tilbudet av lokale elbiler. Kinesiske forbrukere prioriterer i økende grad pris og funksjonalitet.

Tesla prøver å svare ved å utvide produksjonen i Shanghai. Ifølge Reuters vil fabrikken begynne å masseprodusere en billigere Model Y fra 2026.

Elon Musk satser på nye markeder som India og Saudi-Arabia

Mens salget i etablerte markeder synker, prøver Tesla å finne nye kunder i Midtøsten og Asia.

India og Saudi-Arabia er to markeder der Tesla nylig har tatt sine første skritt. Imidlertid er konkurransen fra kinesiske bilprodusenter også merkbar her.

Kina er ikke bare en viktig produksjonsbase. Det er også et prestisjefylt marked for Elon Musk.

Men det er ikke bare konkurrenter som presser Tesla. Musk selv har vært i sentrum for politisk kontrovers i USA. Dette har ført til at noen kjøpere har sett etter alternativer.

I Europa har salget falt kraftig, og Kina ser ut til å følge etter. Tesla har tidligere hatt suksess med å tiltrekke seg kjøpere med priskutt, men strategien om å ikke tørke ut ser ut til å ha blitt mindre effektiv.

Tesla sliter også med lengre leveringstider og mangel på nye modeller generelt. Dette kan bidra til å forklare hvorfor flere forbrukere velger andre merker.

Teslas fremtid i Kina avhenger i stor grad av om den billigere Model Y, som etter alt å dømme er nærmere tilgjengelig enn noensinne, kan konkurrere med de mange nye elbilene fra kinesiske produsenter.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

750 prosent økning ydmyker Tesla fullstendig

Mens konkurrentene bare stormer frem, taper Tesla mer og...

Biltilsynet advarer: Nå jakter vi på disse sjåførene

I løpet av mai måned vil den danske trafikktilsynet,...

Bilmerke finner 5 milliarder kroner – overlever kanskje ikke

Amazon-gründer Jeff Bezos har lykkes med å finne 5...

Vejdirektoratet: Dårlig vane irriterer 92 prosent

En ny Epinion-undersøkelse for det danske Vejdirektoratet avslører at...

BMW vet at sjåfører ikke liker elbiler

I BMWs M-avdeling erkjenner nestleder Sylvia Neubauer at det...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Dansk parkeringsplass solgt for 450 000 kroner uten hus

Det kan høres sånn ut. Men selv til en pris på 450 000 kroner følger ikke et hus med privat parkeringsplass i Odense, som...

GMs Corvette er tilbake i Danmark etter 5 år.

Ifølge General Motors vil Corvette aldri bli et frittstående merke. Men nå er i det minste bilene tilbake på dansk jord etter en 5-års...

Trafikstyrelsen øker prisen på førerkort med 108 prosent.

Siden den danske veitrafikmyndigheten overtok førerkortområdet fra politiet i 2021, har testavgiften økt med 108 prosent. Det er fullstendig latterlig, sier Lars Kruse, styreleder...

Første bilder av den nye XPENG P7 – sportssedan i toppform

XPENG avduker den nye generasjonen av den elektriske P7-modellen, som kombinerer skarpt design, avansert teknologi og en digital cockpit i en sporty pakke. XPENG...

Vejdirektoratet: Dårlig vane irriterer 92 prosent

En ny Epinion-undersøkelse for det danske Vejdirektoratet avslører at 92 prosent av danske sjåfører mener at de selv holder til høyre, mens bare 27...

100 000 mennesker står i kø for en billig elbil som ikke finnes.

Den eksisterer sannsynligvis ikke som noe mer enn en prototype ennå. Likevel står 100 000 sjåfører i kø for å hente den vrakede elbilen...

Dansk selskap «skroter» Tesla – ønsker ikke å bli assosiert med Musk

Byggefirmaet Tscherning bytter ut Tesla-flåten sin. Søren Tscherning peker på Elon Musks politiske uttalelser som årsaken, i en tid der Tesla-salget i Danmark stuper....

Det du trenger å vite om privat billeasing

Vurderer du å privatlease en bil i Danmark? Her er alt du trenger å vite før du signerer – og 5 gode tips som...

Fotofælde blitzer stokkand i 30-sone for 2. gang

I Sveits fanget et fartskamera en and som fløy 52 km/t i en 30 km/t-sone. Ved en utrolig tilfeldighet er dette andre gang på...

Motorstyrelsen gjør det billigere å lease biler

I november 2024 gjorde den danske biltilsynet det billigere å lease biler i Danmark for første gang på 12 år. Og nå senkes renten...

Nytt batteri kan lade 150 elbiler samtidig

Kinesiske CATL har satt taket for en ny batteripakke på 9 MWh. Energilagringssystemet kan lade 150 elbiler eller forsyne en husholdning med strøm i...

Bilmerke finner 5 milliarder kroner – overlever kanskje ikke

Amazon-gründer Jeff Bezos har lykkes med å finne 5 milliarder kroner i investeringer for det nye lavprismerket Slate Auto. Likevel er ikke overlevelse garantert....