21. januar, 2025

Nesten 50 prosent av alle nye biler er fra Kina

Nesten 50 prosent av alle nye biler i november 2024 kom fra Kina. Og dominansen til kineserne forventes bare å vokse i årene som kommer.

Kina dominerte det globale bilmarkedet i 2024, og leverte nesten halvparten av alle nye biler over hele verden.

I november 2024 nådde Kinas andel av det globale bilsalget bemerkelsesverdige 41 prosent – den høyeste markedsandelen noensinne for biler bygget i Kina.

Til sammenligning lå USA langt bak med en andel på 18,2 %, fulgt av India, Japan og Tyskland.

Ifølge Cui Dongshu, generalsekretær i China Passenger Car Association (CPCA), solgte kinesiske forhandlere 3,316 millioner personbiler bare i november.

Det skriver Auto Drive .

Denne utviklingen er ikke en tilfeldighet, men en del av en større trend. I de første 11 månedene av 2024 nådde det globale bilsalget 82,01 millioner biler, en økning på 2 prosent sammenlignet med året før. Kina sto for 34,1 prosent av det totale globale salget.

Kinas dominans er bemerkelsesverdig, spesielt med tanke på at landet ikke hadde en betydelig bilindustri for bare noen tiår siden.

Kinas markedsandel har økt fra et gjennomsnitt på 30 prosent mellom 2016 og 2018 til nåværende nesten 50 prosent Det var imidlertid i november at det så slik ut.

Også i mars og april så Kina vekst, kombinert med en stabil markedsandel på 33 prosent i mai og juni, og banet vei for den rekordstore ytelsen.

Kinas suksess handler ikke bare om antall biler. Blant verdens ti største bilprodusenter var det kun tre – BYD, Geely og Chery – som økte sine markedsandeler i 2024. Alle tre merkene kommer fra Kina.

Prognosene for fremtiden er fortsatt positive. I hvert fall i kinesernes øyne. Forventningene til totalt bilsalg i 2024 ligger et sted mellom 31 og 31,3 millioner kjøretøy.

En vekst på 4 prosent sammenlignet med året før. Folk fra China Association of Automobile Manufacturers (CAAM), China EV100 og CPCA spår en ytterligere økning på 3 prosent i 2025. Noe som betyr at bilister over hele verden vil kjøpe godt 32 millioner biler fra Kina før årets slutt.

Utviklingen illustrerer tydelig hvordan bilverdenen har endret seg. Tidligere var det USA som dikterte trender, design og smak. Mens resten av verdens bilmerker bare fulgte etter. Nå er ballen hos Kina.

Noe spesielt mange dansker synes er vanskelig å svelge. Du må også helt ned til tiendeplass over de mest populære merkene for å finne et kinesisk merke i Danmark. Nemlig Volvo. De nærmeste konkurrentene, BYD og Xpeng, kan bare holde seg på topp 20.

Spørsmålet nå er hvor lang tid det vil ta før Kinas andel på 41 prosent faktisk blir halvparten av markedet.

Latest

Don't miss

Privatleasing på Hyundai INSTER er kommet: Se prisene her!

Hyundai har lansert den nye elektriske INSTER, som nå...

Livstruende feil – FDM fraråder å krysse inn 1.738 danske biler

Stellantis-importøren Wismo Group var uker unna å anbefale trafikkstopp...

Fredrik advarer mot uventet dyre feil på elbiler

Hvis Tesla hadde brydd seg om å samarbeide, kunne...

EU må skrote umulige krav til biler, sier Mercedes-sjef

Mercedes-sjef Ola Källenius vil bruke sin ekstrapost som styreleder...

Richard Hammond bekrefter: Grand Tour gjenoppstår

I en ny video på YouTube-kanalen Drivetribe forteller Richard...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Trump lover å avlyse elbilkravene umiddelbart

Donald Trump er nå president i USA igjen. I sin innsettelsestale brukte han bl.a. på å love å droppe krav til elbiler umiddelbart. Donald...

FDM kritiserer nytt forbud mot elbiler 1. oktober

Det er snart slutt på gratis parkering i elbiler i Aarhus kommune. Og FDM mener dette er en klar feil. Det sier førstekonsulenten. FDM...

De kan redde Saabs forlatte bilfabrikk «Ingen kommentar»

Alt inventar fra Saab Automobiles tidligere fabrikk i Trollhättan er lagt ut for salg. Men nå kan Polestar redde det historiske stedet fra stenging....

Nødlidende bilmerke sier opp én av tre ansatte

Ved batterifabrikken Novo Energy, som eies av kinesiske Volvo Cars, planlegger de å si opp én av tre ansatte. Direktøren kaller det «en vanskelig...

Bilforhandler nær konkurs – skylder 100 millioner kroner.

En milliardomsetning har ikke vært nok til å redde virksomheten for den svenske bilforhandleren Mobilty Motors, som nå forsøker en rekonstruksjon. Den svenske bilforhandlerkjeden...

BYD seiler nå rundt med verdens største bilskip

BYD har egentlig ikke greie på danskene. Men kineserne bygger fortsatt så mange biler at de trenger verdens største bilpark. Den seiler med nesten...

7 av 10 sjåfører opplever spesielle problemer om vinteren

Hele 7 av 10 bilister svarer i en ny undersøkelse at de har opplevd å bli blendet av en svært lav sol i vinter-...

Toyota må betale 11,6 milliarder for dieselsvindel

Toyotas lastebilmerke Hino har erkjent straffskyld for tukling med flere modeller med dieselmotorer. Konsernet står til en kostnad på 11,6 milliarder. Hei, Bjørn...

Salget av elbiler i Europa falt betydelig i 2024

Det er den tunge enden som vender ned. I hvert fall når det gjelder salg av elbiler i Europa. Det viser nye tall fra...

Bilen fra «Herbie» er den dyreste VW Bobbel noensinne

Bilen fra Herbie Goes Bananas har hengt over taket på Planet Hollywood casino i Las Vegas i mange år. Nå er den tatt ned...

Nye tall: Biler med disse defektene dumper oftest på syne

De vanligste feilene på biler i Sverige er ikke så forskjellige fra de i Danmark. De viser et nytt oppgjør fra Bilprovingen. I januar...

Sint bilist sendte boder verdt 500.000 til naboen

En sint sjåfør utga seg gjentatte ganger for å være naboen. Det kostet 519.000 kroner i parkeringsbås. Altså inntil det hele ble oppdaget og...