Nettgiganten begynte som en plattform med bøker. Nå er Jeff Bezos og co. selger også biler. Først Hyundai i USA.
Amazon Auto er det nye. I hvert fall i USA, hvor nettgiganten i første omgang skal selge Hyundais modeller.
Flere bilmerker er imidlertid velkomne, sier Amazons Autos globale direktør, Fan Jin, i en pressemelding .
– Vi er glade for å ha Hyundai som vår eksklusive lanseringspartner og ser frem til å ønske flere merker velkommen og utvide vårt utvalg etter hvert som programmet vokser, sier direktøren.
Det er bare ett år siden Amazon annonserte at de vil gå inn i bilforhandlerens eksklusive merker. Og nå er det tilfellet.
Til syvende og sist er Amazon imidlertid ikke noe mer enn en plattform – en mellommann – mellom bilmerket og kundene. Hvis noe går galt med selve bilene, er det fortsatt den enkelte forhandlers ansvar og dermed bilmerket.
Om Amazon Auto kommer til Danmark er høyst tvilsomt. Nettgiganten er ikke engang på plass i Danmark. I hvert fall ikke offisielt. Den tyske delen av selskapet er imidlertid tilpasset på flere måter slik at den passer danske kunder.
Tilbake i USA begynner man som sagt med Hyundai. Videre er det kun innbyggere i 48 byer som i dag kan kjøpe biler på den måten. Men internetttjenesten lover at den fra neste år vil begynne å utvide både geografisk og med flere bilmerker. Foreløpig er det imidlertid ikke gitt navn til verken den ene eller den andre.
Men å selge biler på nett er ikke nødvendigvis flaks. Tjenesten Cazoo måtte erkjenne dette allerede i mai. Plattformen, som var verdt 7 milliarder dollar under korona-pandemien, gikk i frivillig konkurs i slutten av måneden.