Da Fisker Inc. sitt svenske datterselskap gikk konkurs tidligere denne måneden, var det 30 lagerbiler igjen. Nå har bilforhandleren Nikolaj Kascelan kjøpt alle sammen.
Den svenske bilforhandleren BraBilar i Enköping har kjøpt de 30 lagerbilene som ble utelatt fra Fiskers svenske konkursbo.
Det bekrefter bilforhandleren og medeieren Nikolaj Kascelan i en pressemelding og på Facebook .
– Jeg kjente en lidenskap for Fisker allerede ved første prøvekjøring, vi tør å stå opp for en fantastisk bil, men det er klart at det er risikovilje, står det.
Nå håper Nikolaj Kascelan at han kan finne rundt 30 personer som vil kaste penger på bilene han selv nettopp har kjøpt. Men han innrømmer at det hele kommer med en risiko.
LES OGSÅ: Bilmerket er klart til å trekke seg fra Formel 1
I USA har Fisker inngått avtale med et amerikansk leasingselskap, som skal lease bilene ut til samkjøringstjenester som Uber i New York.
Leasingselskapet har i forbindelse med kjøpet sagt at de håper å kunne overta programvareutviklingen for å holde liv i sin egen og andre kunders Fisker Ocean. Men ingenting i den retningen er på plass ennå. Spørsmålet om reservedeler er også uløst.
Tilbake i Sverige er det en bilforhandler med tro på merket som har kastet pengene på biler som mest sannsynlig aldri blir bygget igjen.
– Det er mange som ikke har trodd på Fisker.
– Men vi tør å gå mot strømmen og støtte Fisker Ocean. For jeg synes det er en flott bil. Fra første gang jeg så bilen, følte jeg en lidenskap og kjærlighet for Fisker Ocean.
– Det er en bil som har mange kvaliteter. Men det er åpenbart forbundet med en risiko, sier Nikolaj Kascelan.
I USA, hvor morselskapet Fisker Inc. har begjært konkursbeskyttelse, kjemper kreditorene for tiden om hvem som skal få betalingen for bilene som selskapet har solgt nesten utrolig billig. Les mer om det her .
Bilfabrikken Magna Steyr alene, som har bygget Fiskers biler i Østerrike, mener de har svimlende mye penger til gode fordi Fisker ikke har betalt for å få bygget bilene.
Totalt mener kreditorene de har over 8 milliarder danske kroner tilgode på bilmerket. Henrik Fisker vil bare anerkjenne en brøkdel av gjelden.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her