Nissans leder for globale produkter drømmer om en ny Silvia som kan konkurrere med Mazda MX-5 og Toyota GR86.
Ford har Capri, Toyota har – kanskje – Celica. Og nå drømmer Nissan om å gjenopplive Silvia-navnet.
Dette sier sjefen, Ivan Espinosa, i et intervju med Top Gear . Nærmere bestemt drømmer Espinosa om en konkurrent til Mazda MX-5 og Toyota GR86, som har "rikelig med hestekrefter, men som også er riktig priset".
I samme intervju gjør Ivan Espinosa det klart at Silvia-navnet fortsatt har mange fans blant bilistene ute på veiene i dag.
– Sjansen er der. Men på slutten av dagen er det en forretning, så jeg må finne en måte å gjøre denne typen forslag interessant for sjefene.
LES OGSÅ: Legendariske Mercedes gjenoppstår med V6-motor
– Noen ganger sliter denne typen biler litt fordi kundemassen ikke er så stor. Men det kan faktisk fungere. Det vil si hvis vi finner den rette ideen som kan selges over hele verden, sier Espinosa.
Produktsjefen understreker at det ikke er nok å ha en slik bil i enkeltmarkeder eller i enkelte deler av verden. Det må kunne selges overalt for å gi mening.
– Men det er min jobb å finne en løsning på slikt. For jeg tror det vil være bra for Nissan og bra for kundene.
– Og hvis jeg kan få den riktige formelen sammen, kan vi også få det til, sier Espinosa, og viser til en ny Silvia.
Silvia-navnet forsvant fra Nissans modellutvalg i 2002, da den siste bilen med chassiskode S15 rullet av samlebåndet i august. Helt siden og lenge før det har imidlertid bilen hatt en bred fanskare.
Det er særlig filmkulturen og motorsporten drifting som har gjort Silvias oppskrift med kupéformer, bakhjulsdrift og relativt beskjeden vekt populær.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!