10. februar, 2025

Nødlidende bilmerke sier opp én av tre ansatte

Ved batterifabrikken Novo Energy, som eies av kinesiske Volvo Cars, planlegger de å si opp én av tre ansatte. Direktøren kaller det «en vanskelig avgjørelse».

Tilbake i oktober i fjor kjøpte kinesiske Volvo Cars batteriselskapet Northvolt ut av den felles batterifabrikken Novo Energy.

Men det har ikke vært nok til å snu trenden på fabrikken. Og nå planlegger ledelsen å si opp hver tredje av de 120 ansatte.

Dette skriver Novo Energy i en pressemelding .

Årsaken til den massive oppsigelsesrunden er også ganske enkel. Fabrikken skriver selv at det er nødvendig å tilpasse seg «endrede markedsforhold» og en «tilpasset forretningsplan».

Kunngjøringen innebærer at forhandlinger med de ansattes fagforeninger nå har startet. Og hva de ender opp med, er det alt for tidlig å si noe om.

– Vi tar denne vanskelige, men nødvendige beslutningen for å tilpasse organisasjonen vår til endrede markedsforhold, og det er ikke noe vi tar lett på, sier Adrian Clarke, administrerende direktør i Novo Energy i en kort uttalelse til pressen.

Det Volvo-eide batteriselskapet er langt fra det eneste som må svinge sparekniven for øyeblikket. De samme meldingene kommer fra praktisk talt alle hjørner av bilindustrien. Selv bilmerkene må stramme beltet.

Volkswagens økonomidirektør tror for eksempel at merket vil gå tom for penger om bare 2 til 3 år dersom den negative utviklingen ikke snus. I forsøket på å redde økonomien har merket bl.a. kunngjorde at de vil stenge flere fabrikker i Tyskland.

Andre bilmerker har allerede bukket under for den dårlige økonomien. Senest har det amerikanske bilmerket Canooo annonsert at det kaster inn håndkleet.

Det som gjenstår er en milliardgjeld til flere kreditorer, og et selskap som faktisk har under 50.000 dollar i bunnen av kista. Blå. fordi regissøren Tony Aquila har betalt seg selv med millionlønninger og reiser i privatfly på bilmerkets regning.

– Vi vil takke selskapets ansatte for engasjement og hardt arbeid. Vi vet at du trodde på selskapet vårt slik vi gjorde.

– Vi er virkelig skuffet over at alt ble som det ble, sier Canoo-direktør Tony Aquila i en pressemelding.

Hos Fisker Inc., som ble grunnlagt av den danske designeren Henrik Fisker, befinner du deg i samme situasjon. I tillegg er merkets bil Fisker Ocean nettopp kåret til «årets verste» av American Consumer Reports.

– Det er slett ikke verst å synge i. Men jeg synes synd på alle menneskene som kjøpte bilen, som nå er verdiløs og umulig å reparere, sier Jennifer Stockburger i Consumer Reports.

LES OGSÅ: Konkurs med 100 millioner i gjeld – ladeoperatør gjenoppstår uansett

Latest

Don't miss

Død elbil koster 135.000 kroner. – Jaguar nekter å hjelpe

Etter bare 35 000 kilometer og 6 år er...

Donald Trump forbyr statlige subsidier til ladestasjoner

USAs nye president Donald Trump har beordret myndighetene til...

ISUZU D-MAX dominerer pickup-markedet i Danmark

ISUZU D-MAX ble den mest solgte pickupen i Danmark...

Media: Nissan ønsker å slå seg sammen med iPhone-produsenten

Nyhetsbyrået Reuters skrev denne uken at Nissan prøver å...

Det er plass til en V8 i nye Mercedes C63

Både AMG og Mercedes vil nok si at det...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Studie: Bilister vil bare ha veldig billige kinesiske biler

Hvis bilene kommer fra Kina, må de være ekstremt billige, fordi sjåførene er villige til å kaste penger på dem. Dette viser en ny...

Desperat kinesisk merkevare senker prisen med 200.000 kroner

Her hjemme har ikke Seres blitt sett. Men i Norge fungerer det ikke akkurat sånn heller. Så nå prøver importøren å presse salget ved...

Volkswagens nye elbil har en toppfart på 20 km/t

Volkswagens nye elbil har i utgangspunktet en toppfart på 20 km/t. Det er ikke behov for mer i de nye traktorene. Volkswagen har utviklet...

Audi har ingen løsning for brennbare elbiler

Audi risikerer å bli saksøkt for milliarder av kroner. 77.000 eiere av e-tron-modellen har ikke lov til å fullade batteriene. Jaguar kjøpte tilbake nesten...

BMW lover bensinbiler «så lenge det er lovlig»

Forbrenningsmotoren skal ingen steder. I hvert fall ikke hos BMW. Ikke engang om en elektrisk M3 med 1000 hestekrefter er på vei. BMW er...

Verdens største bilmerke tilbakekaller over 1 million biler

Verdens største bilmerke, Toyota, tilbakekaller nå over 1 million biler som kan ha alvorlige bremseproblemer. Bilene ble bygget de siste årene. Toyota tilbakekaller over...

Kina ligger 10 år foran med elbiler, sier Ford

Ford-direktør Jim Farley vil kvitte seg med sin kinesisk-utviklede Xiaomi SU7. Og nå innrømmer han at kineserne ligger 10 år foran med elbiler. Ford-direktør...

Donald Trump forbyr statlige subsidier til ladestasjoner

USAs nye president Donald Trump har beordret myndighetene til å slutte å støtte offentlige ladestasjoner. USAs president Donald Trump har besluttet å forby statlige...

Norges hovedstad forbyr fossilbiler innen 2027

I hovedstaden Oslo vil politikerne ha lov til å forby alle fossilbiler fra sentrum allerede i 2027. Fossile biler kan bli forbudt i Oslos...

Brannstifter skriver "Nazi" om Tesla-virksomhet

I forrige uke forsøkte en eller flere gjerningsmenn å sette fyr på en Tesla-butikk i USA. Når det ikke fungerte ble bl.a. skrevet 'nazi'...

Danmark ligger fortsatt langt bak med elbiler

Selv om elbiler utgjorde 64 prosent av markedet i Danmark i januar, henger biltypen fortsatt etter andre land. Danmark henger fortsatt etter når det...

Ferrari betaler ut en enorm bonus til 5000 ansatte

Etter et rekordstort regnskapsår kunne 5.000 ansatte punge ut en kontantbonus på over 100.000 DKK fra Ferrari. Ferrari har utbetalt en kontantbonus til mer...