21. januar, 2025

Norge vil ha register over skadede biler – lever Danmark?

I Norge har samferdselsminister Jon-Ivar Nygård foreslått å innføre et sentralt register over skadede biler. Det skal skape større sikkerhet for bilistene, heter det.

Norge planlegger å innføre et sentralt skaderegister for alle bilene i landet. Dette initiativet skal gjøre det lettere å få tilgang til informasjon om skadehistorien til innhegninger.

Ifølge Samferdselsdepartementet vil registeret skape større åpenhet og sikkerhet for bilkjøpere og andre trafikanter. Samtidig kan det bidra til å styrke tilliten til verkstedbransjen.

– En bil er noe av det dyreste folk kjøper, så det er viktig at du kjenner hele bilens skadehistorikk.

– Rutebusser med skjulte og dårlig reparerte skader kan utgjøre en stor fare for deg og alle andre i trafikken, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i en pressemelding .

Forslaget til skaderegisteret, som Vegvesenet har utarbeidet på oppdrag fra departementet, innebærer endringer i vegtrafikkloven og lov om finansforetak samt en ny på flere områder.

LES OGSÅ: Regjeringen hever igjen avgiften på diesel og bensin

Forslaget er utformet slik at det vil være forsikringsselskapenes ansvar å levere data til registeret. Det er flere ulike typer data som kan ligge i registeret. Det kan for eksempel omfatte kortog med større skader definert som enten reparasjon verdt over 50 000 kroner eller hvis reparasjonen har kostet mer enn 15 timer på verksted.

Et tredje forslag er å registrere opplysninger om skader på biler generelt. Frist for å levere horesvar er 1. mars 2025. Det er imidlertid ikke kjent når loven kan tre i kraft, om den blir en realitet.

Samferdselsministeren understreker at et skaderegister også kan bidra til å bekjempe sosial dumping i transportsektoren.

– Næringen har gjennom tiden hatt behov for et slikt register, og derfor er det viktig å få det på plass. Det vil bidra til en mer seriøs verkstedbransje, sier Nygård.

Flyttingen kommer på et tidspunkt hvor det er et generelt fokus på bærekraft og sikkerhet i transportsektoren. Volvo har for eksempel begynt å utforske bruken av syntetisk diesel som en løsning som kan redusere miljøpåvirkningen fra fossilt brensel.

Spørsmålet om danske bilister skal ha tilgang til et tilsvarende skaderegister er selvsagt i lys av de norske planene. Økt åpenhet i bruktbilmarkedet og muligheten for å øke trafikksikkerheten er to relevante argumenter for å vurdere en tilsvarende modell i Danmark.

Latest

Don't miss

Politiet beslaglegger Cybertrucken – «Det er ulovlig»

Selv om flere sjåfører allerede har funnet veier rundt...

Jaguars egne ansatte hader nyt «woke»-logo

Jaguar skal kun bygge elbiler fra 2026. Og det...

Fyrte Kevin Magnussen innrømmer feil i Formel 1

Kevin Magnussen, som kanskje/kanskje ikke har lagt Formel 1...

Larz har tapt 160.000 kroner. på nummerskiltet til en elbil

Larz Andersson kjøpte en Polestar 2 i november 2024....

Kinesiske merker skal overta Volkswagens fabrikker i Tyskland

En rekke kinesiske bilmerker er angivelig interessert i å...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

FDM kritiserer nytt forbud mot elbiler 1. oktober

Det er snart slutt på gratis parkering i elbiler i Aarhus kommune. Og FDM mener dette er en klar feil. Det sier førstekonsulenten. FDM...

De kan redde Saabs forlatte bilfabrikk «Ingen kommentar»

Alt inventar fra Saab Automobiles tidligere fabrikk i Trollhättan er lagt ut for salg. Men nå kan Polestar redde det historiske stedet fra stenging....

Nødlidende bilmerke sier opp én av tre ansatte

Ved batterifabrikken Novo Energy, som eies av kinesiske Volvo Cars, planlegger de å si opp én av tre ansatte. Direktøren kaller det «en vanskelig...

Bilforhandler nær konkurs – skylder 100 millioner kroner.

En milliardomsetning har ikke vært nok til å redde virksomheten for den svenske bilforhandleren Mobilty Motors, som nå forsøker en rekonstruksjon. Den svenske bilforhandlerkjeden...

BYD seiler nå rundt med verdens største bilskip

BYD har egentlig ikke greie på danskene. Men kineserne bygger fortsatt så mange biler at de trenger verdens største bilpark. Den seiler med nesten...

7 av 10 sjåfører opplever spesielle problemer om vinteren

Hele 7 av 10 bilister svarer i en ny undersøkelse at de har opplevd å bli blendet av en svært lav sol i vinter-...

Toyota må betale 11,6 milliarder for dieselsvindel

Toyotas lastebilmerke Hino har erkjent straffskyld for tukling med flere modeller med dieselmotorer. Konsernet står til en kostnad på 11,6 milliarder. Hei, Bjørn...

Salget av elbiler i Europa falt betydelig i 2024

Det er den tunge enden som vender ned. I hvert fall når det gjelder salg av elbiler i Europa. Det viser nye tall fra...

Bilen fra «Herbie» er den dyreste VW Bobbel noensinne

Bilen fra Herbie Goes Bananas har hengt over taket på Planet Hollywood casino i Las Vegas i mange år. Nå er den tatt ned...

Nye tall: Biler med disse defektene dumper oftest på syne

De vanligste feilene på biler i Sverige er ikke så forskjellige fra de i Danmark. De viser et nytt oppgjør fra Bilprovingen. I januar...

Sint bilist sendte boder verdt 500.000 til naboen

En sint sjåfør utga seg gjentatte ganger for å være naboen. Det kostet 519.000 kroner i parkeringsbås. Altså inntil det hele ble oppdaget og...

Bilgiant ser etter minst 100 nye personer i måneden

Japanske Toyota går mot strømmen i bilindustrien på grunn av travelhet. Det skal ansettes 500 personer samtidig og minst 100 vikarer per måned. Toyota...