Salget av nye biler i Norge er nå så dårlig at de ikke har sett en nedgang siden 1990-tallet. Svak krone og dårligere støtte til elbiler har skylden.
Nordmenn er igjen for seriøse med å kjøpe nye biler. Faktisk har salget av nye biler ikke hatt en nedgang i Norge på mer enn 30 år.
Dette viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken som ble offentliggjort torsdag i forrige uke.
Nybilsalget i juli har falt med hele 14,2 prosent sammenlignet med samme periode for bare ett år siden. Og det er nesten 34 prosent lavere enn før koronapandemien kom til Norge sommeren 2020.
Alt i alt var det kun 6.456 nye personbiler som fikk norske skilt i juli måned. Til sammenligning ble det registrert 11.517 biler i Danmark i samme periode.
LES OGSÅ: Svenskene elsker dem – biltypen er doblet i antall siden 2019
Bruktmarkedet går ikke fullt så verst. Faktisk skiftet tre prosent flere brukte biler eier i juli måned i år. Men totalt sett har det norske bilmarkedet sjelden sett dårligere ut.
Dette skyldes en rekke ting. Blå. på grunn av svært høye renter og svak norsk krone er det generelt svært vanskelig å låne til ny bil.
Bilprodusentene har egentlig ikke sendt nye biler til markedet som interesserer nordmennene og fordelene ved å kjøpe fases nå gradvis ut av den norske stat.
I tillegg øker staten avgiften på hybridbiler, selv om disse bilene får mye fart mange andre steder i verden for tiden.
– Nybilsalget er også preget av store rabatter og reduksjoner, og det er mange «lagerbiler» som får ny eier i juli. Nå er det hard kamp om hvert eneste salg, sier OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen i en pressemelding.
Norges bilsalg er ikke de eneste som lider. I Tyskland har bilmerker med elbiler på programmet hatt det mer enn vanskelig siden nyttår. Faktisk har salget av elbiler i Europas største bilmarked kun gått én vei siden desember 2023. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!