Ioniq 5 XRT er Hyundais versjon av en Volvo XC70 Cross Country. Med andre ord en hverdagsbil forkledd som terrengkjører. Nå får Hyundai Tesla-teknologi.
Ioniq 5 XRT er Hyundais måte å si off-roader uten egentlig å mene det.
Med andre ord, akkurat som vi har hatt Volvo XC70 Cross Country, Volkswagen Golf Country og Audi A6 Allroad. Ingen av disse bilene har imidlertid Tesla-detaljene som nye Hyundai drar nytte av.
Merket selv beskriver XRT som "ideell for turer på annet enn asfalt". Men når den endelig har asfalt under hjulene, er nye Ioniq 5 tilpasset Teslas standard innen ladekabler. Den såkalte NACS-ladestandarden.
Den vil altså uten problemer kunne kobles til en av Teslas mange Supercharger-stasjoner, som selv her i Danmark er åpne for alle bilmerker.
LES OGSÅ: Bensinbileiere kan svært lite om elbiler, opplyser klimakonsernet
– Vi designet Ioniq 5 XRT for å gi mer beskyttelse, tilkobling og funksjonalitet.
– Det digitale kamuflasjemonsteret ble skapt ved å bruke våre Ioniq-piksler som byggeklosser. De mattsvarte 18-tommers hjulene demonstrerer det samme Ioniq-piksel-temaet samtidig som de gir styrke og raffinement, sa Brad Arnold, som har vært ansvarlig for eksteriørdesign hos Hyundai Design North America, i en pressemelding .
Hvis du som danske synes Ioniq 5 XRT ser ut som en sko, er det dessverre dårlige nyheter. Bilen er eksklusivt laget for det amerikanske markedet.
Den kommer også bare i én konfigurasjon. Nemlig med firehjulstrekk og en batteripakke på 84 kWh. Den amerikanske importøren sier ikke noe om hvor langt bilen kan gå på én lading.
Hyundai vil derimot si at bakkeklaringen er hevet med 2,3 centimeter. Om det virkelig har noen betydning for eierne som måtte finne en Ioniq ute på annet enn asfalt, skal vi ikke kunne si.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!