Fra juli 2026 vil Kina innfรธre en banebrytende lov. Den forbyr brann i elbilbatterier, selv ved termisk lรธping, og stiller strenge sikkerhetskrav.
Kina innfรธrer en ny lov i juli 2026. Loven skal forhindre brann i elbilbatterier. Pรฅ denne mรฅten mener kommunistregimet i Beijing รฅ ha lรธst et sikkerhetsproblem.
Diktaturet har bestemt seg for de nye reglene. Reglene innebรฆrer at alle nye elbiler skal oppfylle strengere krav enn tidligere. Dette gjelder fra sommeren 2026.
Dette melder Carnews China .
Et sentralt krav i den nye loven gjelder termisk rรธmning. Det er en intern reaksjon i batteriet, som i verste fall gjรธr at batteripakken og dermed elbilen brant i brann.
Etter den nye loven skal et batteri med termisk runaway ikke kunne antennes i det hele tatt. Den mรฅ heller ikke eksplodere.
Det stilles ogsรฅ krav til rognen som kan utvikles. Rogen skal ikke vรฆre skadelig for personer i bilen.
Skjerpede batterisikkerhetskrav i Kina
Bakgrunnen for de nye reglene er blant annet et รธnske om รธkt forbrukersikkerhet. En spesifikk hendelse i mars, der en Xiaomi SU7 tok fyr etter en kollisjon, kan ha spilt en rolle. Etterforskningen av ulykken pรฅgรฅr fortsatt.
En representant fra batteriprodusenten CATL har fortalt en rekke medier at det nye forbudet bidrar til รฅ beskytte forbrukerne.
โ Den nye standarden vil redusere risikoen for batteribranner etter kollisjoner i elektriske kjรธretรธy og bedre beskytte forbrukernes liv.
De nye reglene inkluderer flere testkrav. Batterier mรฅ tรฅle 300 hurtigladesykluser. Selv om de da er kortsluttet, mรฅ de ikke ta fyr eller eksplodere.
Krasjtester som er spesifikt rettet mot undersiden av batteriet, blir ogsรฅ introdusert. Testen skal vise hvor godt batteriet tรฅler stรธt nedenfra.
Den forrige kinesiske standarden var mindre streng. Det krevde bare et fem-minutters varselsignal for en potensiell brann.
Fremtiden for brannsikre batterier
Den nye loven gรฅr mye lenger. Kina blir det fรธrste landet i verden som fullstendig forbyr batteribranner ved lov.
Nรฆringen reagerer generelt positivt pรฅ de skjerpede kravene. De erkjenner imidlertid at det krever store endringer.
Spesielt for smรฅ og mellomstore produsenter kan tilpasning vรฆre dyrt. De mรฅ investere i ny teknologi og testprosedyrer.
Pรฅ sikt forventes loven รฅ ha positive effekter. Fรฆrre ulykker, billigere bilforsikring og lavere vedlikeholdskostnader er noen av forventningene.
CATL, en av verdens stรธrste produsenter av elbilbatterier, er klar. Selskapet opplyser at de har hatt teknologi siden 2020 som kan stoppe brannspredning internt i batteriet.
CATL understreker imidlertid at det รฅ oppfylle de nye kravene krever tett samarbeid. Bilprodusenter og batteriprodusenter mรฅ samarbeide om integrasjon og design.
Den kanskje mest bemerkelsesverdige testen i den nye standarden er den siste. Et batteri mรฅ forbli helt trygt, selv i situasjoner der det er nรฆr ved รฅ gรฅ i stykker.
Elbilteknologi og batterisikkerhet er omrรฅder i stadig utvikling. Du kan lese mer om de nyeste elbilene โ samt teknologiske fremskritt og tilbakeslag โ her pรฅ Boosted.dk. Men om det blir dyrere รฅ kjรธpe elbil etter at det nye forbudet trer i kraft, meldes ikke i historien.