Volkswagen-eide MAN har utviklet en motor for skipsfart. Vel, det skjer fra tid til annen. Men den nye tingen gรฅr pรฅ metanol og har 123000 hestekrefter.
Skipsfartsbransjen har i รฅrevis lett etter noe annet enn diesel รฅ seile med. Nรฅ kan tyske MAN ha lรธsningen med 123000 hestekrefter.
Fordi det kanskje, bortsett fra kjernekraft, er vanskelig รฅ finne noe for skipsdrift som, pรฅ grunn av den enorme vekten, gir like mye mening som dieselmotorer.
Men nรฅ er den her. Sรฅ kanskje. Fordi i Kina har MAN, eid av tyske Volkswagen, utviklet en 12-sylindret metanolmotor med et slagvolum pรฅ hele 21715 liter.
Dette gir en totaleffekt pรฅ minst like svimlende 123087 hestekrefter. Og det er virkelig potensial i det, sier lederen som er ansvarlig for utviklingen av motoren.
โ Ved รฅ utnytte potensialet til metanol bringer vi skipsfartsnรฆringen nรฆrmere utslippsfri skipsfart.
โ Vi forventer at metanol vil spille en fremtredende rolle som fremtidens drivstoff i alle segmenter, sier den danske administrerende direktรธren i MAN Energy Solutions, Bjarne Foldager, i en pressemelding .
Den enorme motoren er den fรธrste i sitt slag noensinne, og selv om den ble utviklet av tyskerne, ble den bygget av det kinesiske selskapet CSSC, som allerede har nok ordre til รฅ bygge 12 til.
โ Etter hvert som vi beveger oss mot en fremtid med flere drivstoff, har interessen for metanol vokst dramatisk.
โ Metanol produsert fra fornybare kilder er et attraktivt alternativ til marint drivstoff pรฅ grunn av dets lave karbonintensitet.
โ Men en motor som bruker grรธnn metanol kan til og med gi karbonnรธytral fremdrift, sier Christian Ludwig, salgs- og markedssjef hos den tyske industrigiganten.
Ifรธlge CSSC skal motorene leveres til noen av verdens stรธrste lasteskip, nemlig den typen som kan frakte sรฅ mange som 24000 containere om bord samtidig.