Studie fra Greenly sår tvil om Teslas påstand om 20 millioner tonn CO2-besparelser. Her får du alle detaljene.
En ny studie sår tvil om Teslas påstand om å ha spart 20 millioner tonn CO2 innen 2023. Beregninger viser at tallet kan være opptil 49 % lavere.
Tesla har lenge fremhevet sine elbiler som en nøkkelløsning for å gjøre trafikken grønnere. Selskapet hevder at innen 2023 hindret bilene deres 20 millioner tonn CO2 fra å nå atmosfæren.
Men ifølge Greenly, en uavhengig aktør i CO2-beregninger, er det mangler ved Teslas metode. Studien anslår at de reelle besparelsene kan være så lave som 10,2 millioner tonn.
Tallene i Greenlys rapport er basert på en repetisjon av Teslas egen metodikk, men med alternative data for drivstoffbiler og strømproduksjon.
Greenly mener at Tesla overvurderer utslippene som ville ha skjedd med drivstoffbiler. Samtidig kan Tesla ha undervurdert utslippene som kommer fra elektrisiteten som driver deres egne biler.
Tesla sammenligner elbiler med drivstoffbiler ved å anta at hver bil kjører 320 000 kilometer over 17 år.
Drivstoffbiler er beregnet til å slippe ut 333 gram CO2 per kilometer, mens elbiler har et lavere tall, basert på landets strømmiks.
Greenly argumenterer for at Teslas vurdering av drivstoffbiler er for høy, mens utslippene fra strømnettet er undervurdert.
Overdriver Tesla utslippene fra drivstoffdrevne biler?
For USA bruker Tesla en faktor på 445 gram CO2 per kilometer, hentet fra forbrukerdata. Dette er imidlertid betydelig høyere enn de offisielle tallene fra amerikanske miljømyndigheter.
I Europa anslår Tesla utslippsfaktoren til 459 gram, mens britiske myndigheter kun anslår den til 415 gram.
Fordi metoden er så avhengig av antakelser om drivstoffbiler, kan små endringer utgjøre store forskjeller. Hvis du for eksempel justerer drivstofffaktortallet fra 333 til 400 gram, øker den beregnede besparelsen til 14,4 millioner tonn.
Dette tyder på at Tesla har valgt en metode som gir høyest mulig sparetall.
Undervurdering av strømnettets utslipp
Greenly kritiserer også Teslas bruk av lave utslippsfaktorer for elektrisitet. I USA bruker Tesla en verdi på 116 gram CO2 per kilometer, men Greenly anslår tallet til å være 78 % høyere. Også her kan Tesla ha optimalisert beregningene for å oppnå et mer imponerende tall.
Tesla opplyser at en del av ladingen skjer via solenergi, men forklarer ikke nøyaktig hvordan de har beregnet effekten av solstrømmen.
Greenly har i sin beregning lagt til grunn at alle Tesla-biler lades via strømnettet, noe som gir et mer konservativt resultat.
Konsekvenser for elbilbransjen
Tesla er ikke alene om å markedsføre elbiler som klimavennlige, men saken reiser spørsmål om hvordan bransjen beregner CO2-besparelser.
Greenly argumenterer for at uavhengige analyser er nødvendige for å sikre åpenhet. Uten kontrollerbare data kan tilliten til elbilers klimapåvirkning være i fare.
Samtidig kan saken få politiske konsekvenser. Hvis elbilprodusentene konsekvent overvurderer sine klimafordeler, kan det føre til strengere reguleringer.
I USA har motstandere av elbilsubsidier allerede brukt lignende argumenter for å så tvil om klimapolitikken. Dersom det oppstår tvil om elbilenes faktiske klimapåvirkning, kan det svekke oppslutningen til sektoren.
Greenly ber nå Tesla og andre produsenter om å avsløre metodene deres i detalj. Ifølge Greenly er det mulig å gjøre transparente beregninger som kan verifiseres av uavhengige eksperter.
Dersom bilindustrien ikke sørger for mer åpenhet, kan det få alvorlige konsekvenser for allmennhetens tillit til elbiler.