Nye biler går i stykker på fabrikken – kan ikke repareres

Hos General Motors går splitter nye biler i stykker på fabrikken. Konkret ligger feilen på samlebåndet, hvor V8-motorer ikke kan repareres.

V8-motorer fra General Motors, som blant annet brukes av Cadillac, opplever omfattende problemer med motorhavari. Defektene oppstår allerede på samlebåndet, og General Motors skal ha problemer med å reparere de defekte motorene.

US National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) har satt i gang en etterforskning av General Motors etter tusenvis av rapporter om problemer med produsentens 6,2-liters V8-motor. Ifølge rapporter går motorene plutselig i stykker og er ute av drift.

Dette skriver The Drive .

Problemene med V8-motoren har ført til mangel på reservemotorer hos General Motors. Kilder hos General Motors sier at det også er problemer med å produsere deler til motorene, noe som hindrer både reparasjon av eksisterende motorer og produksjon av nye.

Som et resultat blir mange biler med V8-motorer ubrukelige. Dette får særlig konsekvenser for bileiere som er avhengige av bilen sin i arbeidet. V8-motoren brukes i en rekke modeller fra Chevrolet, Cadillac og GMC.

Amerikanerne er langt fra de eneste som har problemer med ellers helt nye biler. I Kina klager eiere av biler fra et helt nytt bilmerke over at bilene deres er så dårlige at de ikke en gang kan repareres. Selv merkets verksteder må gi tapt. Les mer om det her .

Andre steder er det mangel på deler som setter en stopper for sjåførene. En kinesisk kvinne kan for eksempel ikke få nytt batteri til elbilen sin. Selv ikke om bilen er så ny at det bare er to år siden den gikk av samlebåndet.

Hun bruker faktisk bilen for å komme seg på jobb. Men kapasiteten til det nåværende batteriet er så lav at det har mistet så mye som 90 prosent av rekkevidden.

Atter andre bilmerker har problemer med batteripakker som kan være ekte brannbomber. Audi har for eksempel i en rekke tilfeller måttet fortelle eiere av modellene e-tron, Q8 e-tron og Q4 e-tron at de ikke skal lade bilens batterier helt.

I stedet bør eiere aldri lade batteripakkene til mer enn 80 prosent. I Norge har imidlertid en e-tron-eier fått beskjed om at han må vente i hele 9 måneder på at et Audi-verksted skal få tid til å se på bilen.

Andre merker som Jaguar har tilbakekalt en rekke problematiske elbiler som er rammet av lignende feil. Tilbakekjøpet kommer etter at flere av bilene har gått opp i røyk.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Eier av ulovlig BMW skal motta 304 000 danske kroner i erstatning

Da en sjelden, men trimmet BMW 135iS med 420...

Lasse, 73, mister bilskiltet sitt: Det sitter fast

Svenske Lasse Adolfsson har båret rundt kort med samme...

Bilmerket Nio dropper spesialfunksjoner i Danmark

Egentlig er det Nios store partytriks med batteribyttestasjonene. Men...

Fabrikk eksploderer igjen – resirkulering av batterier fra elbiler

Førti brannmenn ble sendt til en batterifabrikk i Skottland...

Video sender ung sjåfør til fengsel etter bilulykke

En ung mann fra Uppsala er fengslet etter en...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ford: Folk bryr seg ikke om bilmotorer i dag

Ifølge Fords finansdirektør, John Lawler, er forbrenningsmotorens æra over. Hestekrefter og dreiemoment er ikke lenger det som definerer en bil for den moderne sjåføren....

72 prosent av bilimporten er borte – Trump vil ha mer toll

Donald Trump sier han vil beskytte amerikanske biljobber med flere tollsatser. Trusselen kommer samtidig med et oppgjør om Californias forbud mot bensindrevne biler. En...

28 000 elbiler med typisk «BMW-feil» tilbakekalt

En produksjonsfeil hos en underleverandør tvinger det amerikanske elbilmerket til å tilbakekalle 28000 versjoner av bilene R1T og R1S. Det sies at det mest...

BMW skal erstatte karbonfiber i nye biler med horfro

Den tyske bilprodusenten BMW har inngått en avtale med det sveitsiske selskapet Bcomp om å transformere karbonfiberdeler til materialer laget av horfro. Ja, horfro....

Ford advarer: Bilister må ikke reparere elbiler selv

Reparasjoner av elbiler er ikke noe sjåfører bør ta seg av selv, advarer Matti S. Koponen, sjef for Ford i Finland. Å reparere en...

Så mye feil viser splitter nye elbiler under kjøring

Elbiler er ikke ufeilbarlige. Tvert imot viser de ganske mange feil når det gjelder måling av distanse på tripptelleren, viser ny test. Kan du...

Ansatte frykter konkurs – Ford bygger batterier til elbiler

Ansatte og deres fagforeninger frykter at Ford i Europa vil gå konkurs. Likevel har Ford startet produksjon av batterier til merkets egne elbiler. Ford...

Akkurat nå: Håndverkere fjerner klimademonstranter fra trafikklysene

Torsdag morgen tok klimademonstranter ut i gatene i København – men før politiet ankom, tok to menn saken i egne hender. Trafikken i København...

BMW vurderer elbiler med bensinmotorer fra 2026

BMW har angivelig bedt ZF om å utvikle en bensindrevet rekkeviddeforlenger for elbiler. Den gamle i3 REx-teknologien skal visstnok løse rekkeviddeangsten. En prototype med...

Lamborghini-eier tatt i 188 km/t med politiets nye våpen

En Lamborghini-eier ble overrasket av politiet i Syd- og Sønderjylland, som målte superbilen til 188 km/t under en treningsøvelse med nye lasermålere. Nå risikerer...

Studie: Lyder fra elbiler forvirrer fotgjengere

En ny studie fra Chalmers tekniska högskola i Sverige viser at de lovpålagte varsellydene i elbiler er vanskelige å finne, noe som utgjør en...

Ny fartskamera fanger opp 1000 sjåfører hver eneste dag

San Franciscos nye fartskameraer har fanget opp 31000 sjåfører i løpet av de første 30 dagene. Fartsbøter kan være så høye som 3500 kroner....