19. september, 2024

Nye biler har blitt alt for tunge, advarer tyskerne

Nye biler har – på tvers av drivstoff og drivverk – én tendens til felles. De blir større og tyngre.

Lotus-grunnlegger Colin Chapman ville snu seg i graven hvis han kunne se hva merket har blitt i dag. Nemlig store, tunge elbiler.

Men Lotus, som ellers levde etter mottoet «Forenkle, så legg til letthet», er ikke de eneste som har gått opp i vekt de siste årene. Biler fra hele bilindustrien har det.

Faktisk mener flere i den tyske delen av bransjen nå at vekten har blitt et problem. Vekten skyldes i stor grad batteripakker i både hybrider og rene elbiler. Batteriene er ekstremt tunge.

Dagens utvalg av elbiler i Tyskland har rundt 20 prosent mer vekt, sier Eric Haase, administrerende direktør for Jato Dynamics i Tyskland, til Mercedes-Fans .

LES OGSÅ: Sverige får hard kritikk for å selge diesel til 11 kroner.

Merket med høyest gjennomsnittsvekt i Tyskland er ikke engang tysk, men heller kinesisk. Volvos modeller veier i snitt 2.139 kilo på det tyske markedet.

Så kommer Tesla med 2.015 kilo, for det blir tysk med Mercedes og 2.011 på tredjeplass. Porsches biler veier i snitt 1.988 kilo, og slik kunne vi fortsatt.

En rapport fra også tyske ZDF viser at det faktisk er det billige rumenske merket Dacia som har det slankeste modellutvalget i Tyskland. Og likevel klatrer vekten også her over 1.260 kilo. For å være presis veier en tyskregistrert Dacia i snitt 1.268 kilo.

Det blir verre når du sammenligner over tid. I 2013 veide gjennomsnittsbilen i Tyskland 1475 kilo. Ti år senere var snittvekten 1.696 kilo.

Det er imidlertid ikke bare batteripakkene som gjør bilene tyngre. Det har også blitt flere av bilene generelt. Bilene vokser i gjennomsnitt én centimeter i bredden annethvert år.

Bilene har blitt bredere i flere tiår, og den trenden vil fortsette til vi setter en strengere grense. For øyeblikket tillater loven at nye biler er like brede som lastebiler, sier James Nix, Vehicles Policy Manager i T&E.

Noe som er spesielt et problem her hjemme. De danske parkeringsplassene vokser overhodet ikke i takt med bilene. Tvert imot vil stadig flere byer legge ned parkeringsplassene, som allerede er alt for små, for å holde bilene unna. Les mer om det her .

Trenden mot tyngre biler er imidlertid ikke et spesielt tysk fenomen. Den finnes for så vidt også i Danmark. Den mest populære bilen i august var den elektriske Skodaen Enyaq – en bil som veier opptil 2.308 kilo.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Bilmerkene klager: Folk kjøper ikke nok elbiler

Den europeiske bilindustriens samarbeidsorganisasjon ACEA klager nå åpent på...

Ros fra elbilene – nå slipper Volvo nye tak

I forrige uke ga Volvo opp taket for kun...

Max Verstappens svært sjeldne Porsche leter etter en ny eier

Han har vunnet alt i Formel 1 tre ganger...

Mekaniker bøtelagt 20 millioner DKK for ulovlig chiptuning

Et amerikansk selskap, Cobb Tuning, har fått en bot...

Kennet føler seg lurt av Volvo – lakken faller av

Kennet Ekberg skal ha Volvos ord for det at...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

FDM-mannen blir ekspert på populært dansk TV-program

Det er nye ansikter i «Luxusfelden». Programmet, som avslører deltakernes dårlige økonomi, har nå en FDM-mann som ekspert. FDMs såkalte forbrukerøkonom er nå også...

9000 bileiere taper saken – får ikke 1 milliard fra Volkswagen

I et gruppesøksmål mot norske Volkswagen hadde 9.000 bileiere håpet å få opp mot én milliard danske kroner i erstatning. Nå har de tapt...

Mekaniker bøtelagt 20 millioner DKK for ulovlig chiptuning

Et amerikansk selskap, Cobb Tuning, har fått en bot tilsvarende 20 millioner danske kroner på grunn av ulovlig chiptuning. Amerikanske Cobb Tuning er dømt...

David hevder å ha avlivet en stor myte om elbiler

David Savage, som er nestleder i det irske selskapet Geotab, hevder å ha knust en enorm myte om elbilbatterier. I en større undersøkelse fra...

Det er dumt å endre forbudsreglene nå, sier bildirektøren

Bilprodusentens organisasjon ACEA vil at EU skal utsette nye utslippsregler nå. Men det er direkte dumt, sier Stellantis' sjefsdirektør Carlos Tavares. Mens bilprodusentens organisasjon...

BMW brukte 2 år på å finne feil til en verdi av 7,5 milliarder kroner

BMW tilbakekaller og holder for tiden halvannen million biler over hele verden. Det tok tyskerne 2 år å oppdage feilen bak. BMW er i...

Jakob sykler etter 29 år: Delt gal karusell på TikTok

Den 29 år gamle mannen, som ble siktet for 38 tilfeller av galskap, delte alt på TikTok. Dypt forkastelig, sier Råd for trygg trafikk-direktør...

Ny Mercedes-fabrikk truet – taper milliarder i statstilskudd

Det blir stadig vanskeligere å drive batterifabrikk i Europa. Mens svenske Northvolt sliter med å overleve, trekker Italias regjering støtten til Mercedes og Stellantis...

Salget av elbiler falt med 43,9 prosent i Europa – i Danmark er det stikk motsatt

Det er en delt verden når vi snakker spesielt om salg av elbiler. Tallene i Europa er helt annerledes enn her i Danmark. August...

England forbyr diesel- og bensinbiler fra 2030 – igjen

Den nåværende regjeringen i England har trukket tilbake en tidligere utsettelse av forbudet mot nye diesel- og bensinbiler. Nå gjelder den igjen i 2030....

Sverige vil forby den helt spesielle korkortregelen

I Sverige er det mulig å hoppe over en korlærer. Dette krever imidlertid en spesiell godkjenning. Den godkjenningen må godkjennes nå, mener Samferdselsetaten. Svenskene...

Til og med Xpeng bøyer seg og bygger en spesiell type bil

Mens forbrukere utenfor Skandinavia går bort fra elbiler, går bilmerkene i økende grad over til hybrider. Nå er kinesiske Xpeng på vei i den...