Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad årsaken.

Gjennomsnittlige CO2-utslipp fra nye biler i Europa tok et uventet hopp i 2024. Dette til tross for økt fokus på elbiler over hele kontinentet.

En stor del av forklaringen på denne utviklingen må finnes i Tyskland.

Tallene kommer fra Det europeiske miljøbyrået. De viser at en årelang utvikling har bremset opp. Økningen er ikke stor, men den er bemerkelsesverdig.

I 2019 slapp en ny bil ut et gjennomsnitt på 148,2 gram CO2 per korte kilometer. Innen 2023 vil dette tallet synke med nesten 28 prosent til 106,4 gram.

Den kurven har imidlertid brutt igjen. I 2024 økte utslippene litt igjen. Det nye gjennomsnittet landet på 106,8 gram CO2 per kilometer.

Det er en økning på bare 0,4 gram. Men det reiser spørsmålet om hvordan det kan skje. Salget av både hybridbiler, ladbare hybrider og rene elbiler går fortsatt sterkt.

Tysklands stopp på subsidier rammer salget av elbiler

Svaret ligger først og fremst i det største europeiske bilmarkedet. I Tyskland bestemte myndighetene seg plutselig for å fjerne subsidier for kjøp av elbiler.

Den avgjørelsen fikk store konsekvenser for bilsalget. Salget av nye elbiler falt med en fjerdedel i landet.

Det tyske markedet er så stort at det påvirker hele det europeiske gjennomsnittet. Den synkende tyske interessen var merkbar i de samlede tallene for Europa.

Markedsandelen for elbiler i Europa falt som følge av dette, og gikk fra 15,5 prosent til 14,5 prosent på bare ett år.

Dette viser hvor følsomt markedet er for politiske insentiver. Når økonomisk støtte forsvinner, reagerer forbrukerne umiddelbart.

Fremtiden for elbiler og CO2-mål i Europa

Selv om utviklingen i 2024 var et tilbakeslag, er det tegn til at CO2-utslippene har blitt satt i revers igjen.

I årets første kvartal ble det solgt 39 prosent flere elbiler i Tyskland, noe som indikerer at markedet tilpasser seg den nye virkeligheten uten statlige subsidier.

Økningen kommer imidlertid fra relativt lite salg. Og de siste tallene fra det tyske svaret til den danske transportstyrelsen KBA viser også at tyskere fortsatt kjøper flest nye bensin- og dieselbiler.

Bilprodusenter og politikere over hele Europa følger utviklingen nøye. Målene for fremtidige CO2-reduksjoner er fortsatt ambisiøse. Men ikke så ville som de har vært.

Mens tall fra den europeiske bilprodusentforeningen ACEA viser at bare 1,8 prosent av bilene i Europa er elbiler, har flere bilmerker begynt å vakle i troen på batteribytte.

Dette skjer fordi etterspørselen rett og slett ikke holder tritt med tilbudet. Med andre ord – kundene forsvinner.

For eksempel viste Volvos siste salgstall at salget av elbiler har krympet med 27 prosent sammenlignet med mai 2024. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bensinstasjon søker vinner av 40 000 liter bensin

Bensinstasjonskjeden Tinq feirer en milepæl ved å arrangere en...

Ny rekord: XPENG G6 og G9 slår 500 kW-merket

XPENG G6 og G9 satte ny rekord med 525...

Toyota melder utsolgt – sender 65 pappbiler til Danmark

Den nye Toyota Urban Cruiser er ennå ikke i...

Bilgigant nær konkurs – Kina kan overta fabrikken

Den svenske batteriprodusenten Northvolts store satsing i Tyskland er...

Alpine: Forbrenningsmotoren har aldri vært fienden

Sjefen for hydrogenavdelingen hos Alpine, Pierre-Jean Tardy, uttaler at...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Miljøaktivister krever at støyende biler bør forbys

Med en ny rapport som bakteppe krever nå en gruppe miljøaktivister at høye biler – som SUV-er – skal forbys fra trafikken. Den økende...

Kriserammet bilmerke slutter å bygge elbiler i 2028

Etter 100-årsjubileet endrer Chrysler og Stellantis kurs. Den opprinnelige planen om å kun bygge elbiler innen 2028 har nå blitt droppet av designdirektøren. Fremtiden...

Dansk ekspert: 10 år gamle elbiler kan være verdiløse

Mens nordmennene sier 5 år, trekker danske Henrik Byrnel sin vurdering av når elbiler kan være verdiløse til 10 år. Dette skyldes måten bilene...

BYD vil slå Tesla med lynladere – kommer til Danmark

Den kinesiske elbilgiganten BYD skal nå bygge sitt eget nettverk av hurtigladere i Europa, og de kraftige laderne er på vei til danske forhandlere....

Hybridbil slår rekord – kjører 2100 kilometer på én tank

Den nye Geely Galaxy A7 sedan bruker avansert AI-styrt hybridteknologi for å oppnå en rekkevidde på 2100 kilometer på en full tank bensin. I...

Tesla betaler 190 000 kroner for å ha løyet i Danmark

Tesla Motors Danmark har betalt en bot på 190 000 kroner. Forbrukerombudet straffer elbilgiganten for villedende priser og mangelfull låneinformasjon. Tesla Motors Danmark har...

Toyota gjenvelger elbilkritiker som styreleder

Den frittalende elbilskeptikeren Akio Toyoda har sikret seg støtte for en ny periode som styreleder i Toyota. Gjenvalget kommer midt i en krangel om...

Renault-direktør går av – ikke lenger interessert i bilindustrien

Renault-sjef Luca de Meo forlater bilmerket umiddelbart. Han skal nå i stedet redde luksuskonsernet Kering, som eier Gucci. Bilgiganten Renault står plutselig overfor et...

Nye Golf GTI er den raskeste Volkswagenen noensinne

For den offisielle premieren av Golf GTI Edition 50 satte racerfører Benny Leuchter runderekord på Nürburgring. Ingen andre Volkswagen-biler er raskere. Den kommende Volkswagen...

Bensinstasjon søker vinner av 40 000 liter bensin

Bensinstasjonskjeden Tinq feirer en milepæl ved å arrangere en uvanlig konkurranse. For å vinne 40000 liter bensin må du kjøre til Nederland 22. juni....

Media: Toyota utvider produksjonen av Supra

Ryktet sier at produksjonen av BMW Z4 M40i med manuell girkasse og søstermodellen Toyota Supra angivelig vil bli forlenget til mai 2026. En ny...

Lamborghini lover at forbrenningsmotoren vil overleve

Den nye elbilen, Lamborghini Lanzador, er forsinket, og merket vil heller beholde V8- og V12-motorene i live i modeller som Revuelto og Temerario. Lamborghini...