Dodge dropper elbiler og gjør en 6,4-liters V8-motor til standard i Durango SUV-en, et drastisk skritt bort fra planene om flere elbiler.
Dodge dropper elbiler og gjør merkets 6,4-liters V8-motor til standard i den populære, men mer enn 20 år gamle Durango.
Amerikanerne har fjernet flere elektriske satsinger fra modellprogrammet for å fokusere på klassiske dyder.
I USA betyr dette at 392 HEMI-motoren vender tilbake med et brøl som mange trodde hadde blitt stilnet for alltid.
Avgjørelsen kommer etter en turbulent periode i morselskapet Stellantis.
Tidligere ble elektrifisering prioritert høyt, noe som førte til utfasing av store motorer.
Dette skapte hard kritikk fra de lojale kjøperne av de amerikanske muskelbilene. Etter at direktør Carlos Tavares ble sparket fra stillingen sin i desember 2024, er kursen nå fullstendig endret.
Den store, naturlig aspirerte motoren leverer 475 hestekrefter og 637 Nm dreiemoment. Det er en massiv oppgradering på 115 hestekrefter.
Akselerasjonen fra 0 til 96 km/t (amerikanerne sier 0 til 62 miles i timen, red.) tar 4,4 sekunder i en bil som veier opptil 2500 kilo.
Toppfarten er oppgitt til 257 km/t for den tunge maskinen.
For å utnytte kraften har Dodge oppgradert både understell og bremser betydelig. Bilen har fått et avansert firehjulsdriftssystem som automatisk fordeler kraften i henhold til underlaget.
Girskift håndteres av en åttetrinns automatgirkasse, som også kan styres manuelt via girhendler bak rattet.
Den oppdaterte Durangoen kan også taue rett under 4 tonn på kroken.
Mens konkurrentene fortsatt fokuserer på batterier, går Dodge i stikk motsatt retning. Den rå V8-lyden har nok en gang blitt et viktig salgsargument for merket.
Durango var merkets mest solgte modell i fjor på det amerikanske markedet. Ved å gjøre HEMI-motoren til standard, satser Dodge på at kundene vil foretrekke bensin fremfor ladning.
Spørsmålet er om det er nok til å holde Durango, som i sin nåværende form kom på markedet i 2006, relevant.
vilje