Det statseide kinesiske merket GAC bygger nå biler i Europa for å unngå EU-tariffer. Den elektriske Aion Ut ruller nå av samlebåndet på Magnas fabrikk i Østerrike.
Det statseide kinesiske merket GAC bygger nå biler i Europa for å sikre fremtiden sin i et marked beskyttet av tollmurer.
Den kinesiske bilgiganten Guangzhou Automobile Group Co har nettopp markert milepælen for produksjon i Østerrike.
Den første ferdigproduserte versjonen av elbilen Aion Ut har rullet av samlebåndet hos partneren Magna .
Strategien fra det kinesiske hovedkontoret er også umiskjennelig.
Ved å flytte produksjonen til europeisk jord, slipper merket unna de høye straffetollene på elbiler fra Kina.
Dette gjør den nye hatchbacken mye mer konkurransedyktig mot de etablerte europeiske merkene i klassen.
Aion Ut fungerer som en basismodell for GAC i deres forsøk på å komme inn i Europa. Bilen følger i fotsporene til den elektriske SUV-en Aion V, som landet i Europa i fjor.
«Som en del av GACs bredere internasjonale strategi fungerer Aion Ut som en strategisk inngangsmodell til Europa», skriver selskapet i en pressemelding.
GAC har også valgt å åpne et ordentlig designkontor i Milano, Italia.
GAC lover selv at kupéplassen i den nye elbilen er sammenlignbar med en mellomstor sedan. Dette gjør den kompakte hatchbacken attraktiv for både familier og pendlere, sier de.
Rekkevidden til den østerrikskbygde elbilen er oppgitt til å være 430 kilometer i henhold til den offisielle WLTP-standarden.
Hvis batteriet er i ferd med å gå tomt, kan det lades fra 30 til 80 prosent på bare 24 minutter. Andre kinesiske merker er imidlertid allerede raskere og mer avanserte med lading.
GAC har allerede begynt å selge bilene sine i land som Polen, Portugal og Finland.
Det har lenge gått rykter om at merket også nærmer seg Norden. Spesielt Norge har blitt nevnt som et opplagt reisemål for de kinesiske modellene.
Ifølge det norske mediehuset Motor.no har det imidlertid ikke skjedd mye i Norden siden de første ryktene i 2025.
Boosted prøver for tiden å avklare om GAC har konkrete planer om en dansk lansering. Foreløpig må imidlertid danske sjåfører se sørover for å se de nye modellene.