Hybridløsninger er ikke bare for slitne familiemenn som vil unngå å betale skatt. Rolls-Royces nyeste våpen er en 20-liters diesel V10 med 1900 hestekrefter.
Den skal kanskje ikke inn i noen personbil, men det er fortsatt Rolls-Royce som har bygget den nyeste V10-motoren på markedet.
En skikkelig 20-liters siklende dieselmotor. Motoren skal etter hvert inn i kampkjøretøyene som skal erstatte det tyske militærets Leopard 2-stridsvogner.
Den franske hæren har også lagt inn en ordre. Her skal den nåværende Leopard 2 fases ut.
Motoren er konstruert slik at den ikke nødvendigvis trenger å kjøre på den beste dieselen. Faktisk kan den kjøre på skikkelig dårlig drivstoff.
Det faktum at det hele er en hybridløsning gjør det mulig for både det tyske og franske militæret å kjøre utelukkende på strøm. Det vil si, i tillegg til det som driver stridsvognens andre elektriske systemer.
Det vil imidlertid ta svært lang tid før de nye monsterhybridene kan brukes i kamp. Rolls-Royce må først levere motorene rundt 2040.
Før den tid må det gjøres en god del testing. De første testene forventes å være fullført eller i det minste påbegynt før slutten av dette tiåret.
På den måten kan produksjonen starte på 2030-tallet. Kanskje til og med på en tysk bilfabrikk . Et av Europas største bilmerker er i en så lavkonjunktur at 7 bilfabrikker er truet av nedleggelse.
Nå vurderer ledelsen om minst én av dem skal bygges på kontrakt for det tyske militæret.