En stor priskrig blant bilmerkene er i ferd med å bryte ut om bare fire måneder. Nye regler tvinger bilprodusentene til å femdoble sitt utvalg av elbiler.
Om bare fire måneder kan prisen på splitter nye elbiler stupe i Danmark.
Fra 1. januar 2025 trer nye regler i kraft i EU som tvinger bilmerkene til å femdoble sitt elbilprogram.
Det nye CO2-kvotesystemet kuttes fra 116 gram pr kort kilometer til kun 93,6 gram pr kilometer. Når bilprodusentene ikke er der, står de ved heftige boder. Les mer om det her .
Det etterlater stort sett bare én vei. Nemlig langt flere elbiler. For noen bilmerker er dette en femdobling. Men samtidig er det helt urealistisk at flere av bilmerkene kommer dit.
LES OGSÅ: Politiet skal få beslaglegge biler som bråker
– Det er urealistisk at Volkswagen kan nå sine mål på egenhånd, sier Patrick Hummel, leder for European Autos Research i storbanken UBS, til Automobilwoche.
Volkswagen ser derfor inn i en umiddelbar fremtid hvor bilmerket må overlevere 95 euro, tilsvarende 708 DKK, for hvert eneste gram bilene deres i snitt overskrider CO2-grensen. Med mindre konsernet selger mye elbiler.
For eksempel i Danmark. Derfor kan det også bryte ut en priskrig, der bilmerkene prøver å underby hverandre, bare for å få noen flere elbiler på gaten. Det vil se bra ut i statistikken som skal sendes til EU.
– Volkswagen-konsernet og spesielt Ford må forvente høye boder i lys av bilene sine, sier Stefan Reindl, leder av Institute for Automotive Economics, til Automobilwoche .
Hvor billige elbilene kan bli avhenger av den danske registreringsavgiften. Avgiften, som nå er 100 år gammel, er også planlagt å øke på elbiler. Og det faktisk frem til 2035 da det igjen blir 150 prosent avgift på alle biler i Danmark.
Bilistene blir imidlertid også tvunget til å betale mer i andre avgifter. For eksempel øker dieselavgiften allerede 1. januar, og selv veteranbiler blir mye dyrere i eie. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!